Luchtvaart wel hoog op agenda kabinet
Door Frans van den Berg
DEN HAAG - De ontwikkelingen in de luchtvaart en wat dit betekent voor de mainport Schiphol en de Nederlandse luchtvaartsector, staan absoluut hoog op de agenda van het kabinet.
Luchtvracht wordt testcase
Dat laat staatssecretaris Mansveld via haar woordvoerster weten. Zij reageert daarmee op de noodklok die maandag tijdens een luchtvaartbijeenkomst werd geluid door VNO-NCW en vervoerseconoom Jaap de Wit. Zij meenden dat het beleid is achterhaald en inmiddels ingehaald door nieuwe ontwikkelingen zoals de low cost en de maatschappijen uit het Midden-Oosten. Het kabinet moet samen met KLM en Schiphol de Nederlandse luchtvaart versterken, zo werd bepleit.
,,De luchtvaartnota is er júist op gericht om het knooppunt van verbindingen op Schiphol op topniveau te houden en is zo opgesteld dat we op nieuwe ontwikkelingen in kunnen spelen. En dat doen we dus ook'', stelt het ministerie. ,,We zetten ons zowel nationaal, Europees als internationaal in voor een sterke concurrentiepositie. Zo ontwikkelen we Lelystad en Eindhoven om Schiphol sterk te houden, maken we afspraken over een eerlijk mondiaal speelveld en zetten we ons in om te komen tot een Europees luchtruim.''
Luchtvracht
,,Over nieuwe ontwikkelingen en welke actie we hierop ondernemen wordt ook voortdurend gesproken met betrokken partijen. Een voorbeeld hiervan zijn de ontwikkelingen in de luchtvracht waar alle partijen zoals luchthaven, luchtvaartmaatschappijen maar ook verladers nauw betrokken zijn bij een onderzoek dat wij laten uitvoeren.''
Dat laatste onderwerp wordt een echte testcase. Organisaties als EVO willen dat meer luchtvrachtmaatschappijen naar Schiphol mogen komen. Dat drukt de prijzen, maar is nadelig voor het netwerk van KLM. Daarom wordt nu eerst gekeken wat de kansrijke routes en producten zijn. Daarna wordt gekeken hoeveel capaciteit er op die routes. Probleem is wel dat KLM net heeft aangekondigd dat de vloot van vrachttoestellen van negen naar drie wordt afgebouwd op Schiphol. Of dat betekent dat andere maatschappijen mogen komen, is nog onduidelijk. ,,We kijken kritisch naar landingsrechten van luchtvaartmaatschappijen buiten Europa. Of deze vluchten iets toevoegen aan het netwerk op Schiphol of dit juist onder druk zetten'', stelt het ministerie.