Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtvaart weigert garantiefonds

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1173 
|
 telegraaf.nl 
onb__vliegtuig.jpg


Door Paul Eldering

BAARN - Vliegmaatschappijen weigeren een collectief garantiefonds op te zetten om gestrande luchtreizigers schadeloos te stellen. Die zijn steeds vaker de dupe van faillissementen in de luchtvaart.

Voorzitter Frank Oostdam van reisbrancheorganisatie ANVR slaat alarm. „Wereldluchtvaartclub IATA wil goede sier maken bij de consument met zogenoemde reddingtarieven als passagiers stranden door een bankroet. In werkelijkheid is het een schandalige manier om zich aan de zorgplicht te onttrekken”, vindt hij.
Alleen een garantiefonds kan volgens hem betaalde reissommen 100 procent dekken wanneer een maatschappij failliet gaat en mensen dan kosteloos uit het buitenland terughalen. „Zoals wij met de SGR al dertig jaar hebben voor klanten van reisorganisaties”, aldus Oostdam.
Voor pakketreizen is zo’n garantie volgens hem wettelijk verplicht. „Maar de machtige luchtvaart mag van Brussel blijven aanmodderen met bedrieglijke doekjes voor het bloeden.”

Reddingtarieven
De ’reddingtarieven’ van IATA zijn alleen op basis van beschikbaarheid. „Niks nieuws. Airlines verkopen lege stoelen lastminute altijd tegen lagere tarieven. Een zoethoudertje dus. Het blijven extra kosten voor de consument. Bovendien is het een vrijwillige regeling zonder enige dwang of sanctie”, stellen boze ANVR-leden vast.
Volgens IATA-topman Tony Tyler is de vliegindustrie mordicus tegen een branchebreed verplicht solidariteitsfonds of een extra tickettoeslag, omdat gezonde maatschappijen zwakke broeders dan zouden moeten subsidiëren. „We denken ook dat 85 procent van dat geldpotje voor de reizigers op zou gaan aan bureaucratie.”
Touroperators laten weten dat het gevaar dat een vliegbedrijf omvalt, levensgroot is. „Honderdduizenden Europeanen kunnen daar komende jaren mee te maken krijgen, blijkt uit recent onderzoek van de Europese Commissie.”

Dwingen
SGR-directeur Erik Jan Reuver vindt dat de politiek de luchtvaart moet dwingen passagiers beter te beschermen, „zodat toezichthouders waar nodig kunnen ingrijpen”. Sommige reisbureaus bieden volgens hem een speciale ticketverzekering voor 10 à 15 euro. „Maar repatriëring zit daar niet in. Ook wij dekken losse lijndiensttickets niet.”
De Stichting Garantiefonds Reisgelden gaat de dekking van aangesloten Nederlandse reisorganisaties volgens Reuver nog verder uitbreiden naar hun verkoopfilialen in andere Europese landen.
„Ons bestuur neemt daarover binnenkort een besluit. Tevens overwegen we een derdenrekening te openen om risico’s in het betalingsverkeer tussen reisagenten en touroperators uit te sluiten. Ook dat komt de reiziger ten goede. Het is de hoogste tijd dat de luchtvaart eveneens haar verantwoordelijkheid neemt.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht