Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Luchtvaart vervuilender dan ooit, ondanks modernere vliegtuigen

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 259 
|
 VRT.be 
hv_geluidshinder_2960.jpeg

Zuinigere vliegtuigen en efficiëntere luchtvaartmaatschappijen hebben de nadelige impact van meer luchtverkeer op het klimaat niet kunnen compenseren. Dat blijkt uit een rapport dat Eurocontrol samen met het Europees veiligheidsagentschap voor de luchtvaart (EASA) en het Europees milieuagentschap (EEA) publiceert. Ook het milieu en de volksgezondheid zijn erop achteruitgegaan. "Alleen een streng beleid, verdere technologische vernieuwing en een noodzakelijke mentaliteitswijziging bij de reizigers, kunnen het tij keren," zegt Hans Bruyninckx van het EEA.

Volgens het rapport heeft de luchtvaart in Europa gezorgd voor economische groei, nieuwere vliegtuigmotoren, een efficiënter vluchtschema en betere verbindingen binnen Europa. Maar tegelijk is met de groei ook de klimaatbelasting en de geluidslast toegenomen en de luchtkwaliteit afgenomen.
Hans Bruyninckx van het EEA: "Het rapport bevestigt dat de huidige trends en toekomstplannen van de luchtvaart niet stroken met het behoud van ons klimaat, de bescherming van het milieu en de volksgezondheid. Europa moet de leiding nemen in het uitwerken van een duurzamere luchtvaart in Europa en daarbuiten."

"Alleen een streng beleid, het opleggen van regels en verdere technologische vernieuwing kunnen de negatieve impact van deze groeiende sector verzachten," zegt hij. "Net als een noodzakelijke fundamentele mentaliteitswijziging bij de reizigers."

Groei met 42% tegen 2040


Het aantal vluchten in Europa nam tussen 2014 en 2017 toe met 8 %. De vooruitzichten zijn dat het aantal vluchten tussen 2017 en 2040 nog zal toenemen met 42 %.
Technische verbeteringen, de vernieuwing van de vloot, verbeterde operationele efficiëntie van de luchtvaartmaatschappijen en betere luchthavens hebben de nadelige klimaatimpact maar gedeeltelijk kunnen compenseren. Sinds 2014 is er een netto toename van geluidslast en uitstoot.
Inlandse en internationale vluchten binnen de Europese Unie waren in 2016 goed voor 3,6 % van alle geproduceerde broeikasgassen in de Europese Unie en voor 13,4 % van de uitstoot van transport in de EU.
Dankzij technische en efficiëntieverbeteringen in de luchtvaart zal het brandstofverbruik per passagierkilometer tegen 2040 met 12 % dalen. Het geluid per vlucht zal met 24 % afnemen.
Doordat er alsmaar meer vluchten zijn, zal tegen 2040 de CO2- en NOX-uitstoot met respectievelijk 21 % en 16 % toenemen.

Het milieurapport van het Europees veiligheidsagentschap voor de luchtvaart (EASA), vind je hier.

Bekijk bericht op "VRT.be"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap

Hoeveel rapporten zijn er nog nodig om de luchtvaart te beteugelen?

Geplaatst door Peter

Die gaat de la in bij het kabinet, bij de andere 842 onderzoeken die tevens uitwijzen dat vliegen zeer schadelijk is. En dan start men gewoon weer een onderzoek, wat jaaaaren gaat duren. En ondertussen kan men er lustig op doorkletsen, over duurzaam, stil, zuinig en andere leugenachtige propaganda.