‘Luchtvaart naar rechter om krimp van Schiphol’; Ministerie wil hoe dan ook doorzetten met plan
Door Yteke de Jong
Ministerie wil hoe dan ook doorzetten met plan
Mocht de Europese Commissie negatief adviseren over de voorgenomen krimp van Schiphol, dat zet het kabinet toch door. Luchtvaartmaatschappijen kunnen dan procederen tegen het omstreden besluit dat dit jaar vorm moet krijgen.
Dat melden bronnen aan De Telegraaf naar aanleiding van een eerste bijeenkomst over de opgedragen krimp van de nationale luchthaven, die vlak voor kerstmis plaatsvond. Eerder werd al gewaarschuwd door experts over het juridische moeras waar het kabinet zich in begeeft. Het ministerie van Infrastructuur en Water zegt in een reactie dat men niet wil 'vooruitlopen' op een mogelijk negatief advies.
Het kabinet wil dat Schiphol krimpt naar 440.000 vliegbewegingen, maar moet eerst andere maatregelen treffen om de herrie te beperken. De sector werd bijgepraat over de zogeheten 'balanced approach' die gevolgd moet worden op last van Brussel en de Raad van State. ,,Mocht de Europese Commissie negatief adviseren over de krimp, dat zet het kabinet toch door en hebben de luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheid om te procederen", zo meldt een bron.
Luchtvaartkoepel Barin miste een de economische doorrekening over de gevolgen van de krimp bij de bijeenkomst. ,,Er wordt volledig aan voorbijgegaan hoe dit de economie in de volle breedte zal raken. En als het ministerie zegt dat dit al is onderzocht, dan klopt dat niet", zegt voorman Marnix Fruitema. Het ministerie weerspreekt dat en wijst naar een onderzoek van PwC dat vorig jaar in het geheim is uitgevoerd en bij het besluit tot krimp werd gelegd.
Schiphols grootste gebruiker KLM wil niet reageren. De luchtvaartmaatschappij is zelf ook bezig met een alternatief plan voor de krimp van Schiphol, waar momenteel hard aan wordt gewerkt aldus een woordvoerder. De tijd begint te dringen, want het ministerie wil vaart maken met de krimpplannen. Over een paar weken zal ook Schiphol-topman Ruud Sondag kleur moeten bekennen.
De afgelopen tien jaar is gewerkt aan een luchthavenverkeersbesluit (LVB1) van 500.000 vliegbewegingen op Schiphol. Dat is beoordeeld en hoeft alleen nog door de ministerraad te worden goedgekeurd, waarmee bijbehorende handhavingsregels ook meteen zijn vastgelegd. Schiphol is nu bezig met het opkopen van boerderijen om te komen tot een natuurvergunning voor 500.000 vliegbewegingen. Het kabinet peinst er echter niet over om het plan waar jaren aan gewerkt is uit de la te trekken. Het ministerie bevestigt dat het LVB1 klaar ligt. ,,Het maximum aantal vliegtuigbewegingen moet nog worden aangepast aan het besluit voor 440.000 starts en landingen"
'Economisch effect niet goed onderzocht'
Geplaatst door Jaap uit Bussum