Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Luchtvaart naar rechter om krimp van Schiphol’; Ministerie wil hoe dan ook doorzetten met plan

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 993 
|
 Telegraaf - 05-01-2023 
judge-gavel-1461998219JBc.jpg

Door Yteke de Jong

Ministerie wil hoe dan ook doorzetten met plan

Mocht de Europese Commissie negatief adviseren over de voorgenomen krimp van Schiphol, dat zet het kabinet toch door. Luchtvaartmaatschappijen kunnen dan procederen tegen het omstreden besluit dat dit jaar vorm moet krijgen.

Dat melden bronnen aan De Telegraaf naar aanleiding van een eerste bijeenkomst over de opgedragen krimp van de nationale luchthaven, die vlak voor kerstmis plaatsvond. Eerder werd al gewaarschuwd door experts over het juridische moeras waar het kabinet zich in begeeft. Het ministerie van Infrastructuur en Water zegt in een reactie dat men niet wil 'vooruitlopen' op een mogelijk negatief advies.

Het kabinet wil dat Schiphol krimpt naar 440.000 vliegbewegingen, maar moet eerst andere maatregelen treffen om de herrie te beperken. De sector werd bijgepraat over de zogeheten 'balanced approach' die gevolgd moet worden op last van Brussel en de Raad van State. ,,Mocht de Europese Commissie negatief adviseren over de krimp, dat zet het kabinet toch door en hebben de luchtvaartmaatschappijen de mogelijkheid om te procederen", zo meldt een bron.

Luchtvaartkoepel Barin miste een de economische doorrekening over de gevolgen van de krimp bij de bijeenkomst. ,,Er wordt volledig aan voorbijgegaan hoe dit de economie in de volle breedte zal raken. En als het ministerie zegt dat dit al is onderzocht, dan klopt dat niet", zegt voorman Marnix Fruitema. Het ministerie weerspreekt dat en wijst naar een onderzoek van PwC dat vorig jaar in het geheim is uitgevoerd en bij het besluit tot krimp werd gelegd.

Schiphols grootste gebruiker KLM wil niet reageren. De luchtvaartmaatschappij is zelf ook bezig met een alternatief plan voor de krimp van Schiphol, waar momenteel hard aan wordt gewerkt aldus een woordvoerder. De tijd begint te dringen, want het ministerie wil vaart maken met de krimpplannen. Over een paar weken zal ook Schiphol-topman Ruud Sondag kleur moeten bekennen.

De afgelopen tien jaar is gewerkt aan een luchthavenverkeersbesluit (LVB1) van 500.000 vliegbewegingen op Schiphol. Dat is beoordeeld en hoeft alleen nog door de ministerraad te worden goedgekeurd, waarmee bijbehorende handhavingsregels ook meteen zijn vastgelegd. Schiphol is nu bezig met het opkopen van boerderijen om te komen tot een natuurvergunning voor 500.000 vliegbewegingen. Het kabinet peinst er echter niet over om het plan waar jaren aan gewerkt is uit de la te trekken. Het ministerie bevestigt dat het LVB1 klaar ligt. ,,Het maximum aantal vliegtuigbewegingen moet nog worden aangepast aan het besluit voor 440.000 starts en landingen"

'Economisch effect niet goed onderzocht'


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

,,Er wordt volledig aan voorbijgegaan hoe dit de economie in de volle breedte zal raken" zegt Barin. En dan wordt op krimp gedoeld. Ik zou het willen omdraaien. Wat betekent het voor de economie als Schiphol niet krimpt? En dan heb ik het over de zogenaamde externe kosten van de luchtvaart. Kosten die er wel zijn, maar die niet in de ticket- en vrachtprijs worden doorberekend, omdat die door derden gedragen worden.

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Schiphol (de luchtvaartsector) is weer aan het klagen gegaan.
Geen enkele zelfreflectie, gewetenloos wil de sector maar doorgaan op de doodlopende weg van meer, meer en meer.
Ondanks de hard smeltende gletsjers, wil de sector doorgaan met het slopen van onze planeet.
Ondanks de (dodelijke) ziekten die de sector over de wereld verspreidt, gewoon doorgaan met het verspreiden van o.a. Corona.
En als je de reacties van het Nederlandse volk in de Telegraaf leest, mag de sector hier gewoon mee doorgaan.
Of de reactie die nog steeds wordt gemaakt: moet je maar niet bij Schiphol gaan wonen.
Hoe dom ben je als je zulke opmerkingen plaatst?
Niet gehinderd door feitelijke kennis, worden de meest stupide opmerkingen klakkeloos overgenomen.
Bijvoorbeeld Uitgeest en omstreken: voor de komst van de vervloekte Kolderbaan (bij de meeste mensen bekend als Polderbaan) was het best een goede omgeving om te wonen.
Maar nu 20 jaar later, is het hier vrijwel dag en nacht de hel, vervuiling door vliegtuigmotoren en de exorbitante herrie zetten de leefbaarheid zwaar onder druk.
Dat willen de meeste mensen die geen snelweg boven hun hoofd hebben gekregen, maar niet begrijpen, of bagataliseren het.
Schiphol is naar onze omgeving toe gekomen en de meeste mensen in de omgeving van de vervloekte Kolderbaan zien het liever gaan dan komen!
Als het aan de sector ligt, gaan ze nog verder met het slopen van onze woonomgeving, ze zijn al aardig op weg, de gletsjers smelten al weg in een hoog tempo.
Schiphol komt in de toekomst vanzelf onder water te staan.