Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtvaart naar 200.000 vluchten voor eerlijke bijdrage Parijs

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 268 
|
 schipholwatch.nl - 21-06-2021 
HvS-2e_kamer_18-12-2018.JPG

Gepubliceerd door Alfred Blokhuizen

Om een eerlijke bijdrage te leveren aan de klimaatafspraken uit Parijs, moet het aantal vliegbewegingen in heel Nederland terug naar 200.000 per jaar. Als dat niet gebeurt, dan moeten anderen deze bijdrage extra leveren bovenop de eigen CO2-reducties: boeren, burgers, Tata, de cementindustrie en data centers. Dat is de politieke keuze die nu voorligt in Den Haag.

Dit zeiden vanmorgen dr ing. Paul Peeters en ir Joris Melkert in een technische briefing aan leden van de Tweede Kamer. Zij lichtten de factsheet toe die zij opstelden in het kader van een samenwerking tussen de Nederlandse wetenschap en de kamer.

In 2019 was de vliegsector verantwoordelijk voor 11,9 megaton CO2-uitstoot. Als er niet wordt ingegrepen zal dit in 2030 14,3 megaton zijn. Volgens het concept van de luchtvaartnota moet de uitstoot enigszins worden teruggebracht naar 10,9 megaton, maar als de luchtvaart wordt behandeld zoals alle burgers en sectoren in Nederland zou het in 2030 niet meer mogen zijn dan 2,3 megaton.

Meer dan 200.000 is bevoordeling
“Daarbij hoort een maximaal aantal vliegbewegingen van 200.000 in heel Nederland”, aldus het duo wetenschappers. “In de luchtvaartnota van minister Cora van Nieuwenhuizen wordt dus de politieke keuze al gemaakt om de luchtvaart te bevoordelen.”

Dit staat in schril contrast met eerdere uitspraken van de minister, waarin zij stelde dat in de toekomst de luchtvaart behandeld gaat worden als alle andere sectoren.

“Het is een maatschappelijke discussie”, vertelt Melkert. “Als de CO2-uitstoot van de luchtvaart met 10 procent omlaag gaat, betekent dit niet dat de klimaatschade met 10 procent wordt beperkt. Het betekent slechts dat de klimaatverslechtering iets minder snel gaat. Dat is wezenlijk anders dan in het geval van de overlast. Daar betekent 10 procent minder vliegen direct 10 procent minder geluid.”

Kunstkerosine of waterstof
Voor het verduurzamen zien de twee wetenschappers eigenlijk maar twee mogelijkheden: het snel starten met het verplicht bijmengen van kunstkerosine en het versneld ontwikkelen van vliegtuigen die gebruikmaken van een brandstofcel om waterstof om te zetten in elektrische energie voor het aandrijven van elektrische propellors.

Het vliegen op elektriciteit uit batterijen zal nooit iets worden voor grotere vliegtuigen. Dat kan volgens de twee niet, ook niet op de langere termijn. “Tenzij er radicaal nieuwe batterijen worden uitgevonden, anders dan de huidige bekende technieken.”

Hybride vliegtuigen – de combinatie van accu’s en kerosine – vormen ook een doodlopende weg. “De grote vliegtuigfabrikanten zijn al afgestapt van dat idee.”

Pas in het jaar 2100 klaar
In de briefing aan de Kamer werd uitgebreid ingegaan op de tijdspanne van de ontwikkelingen. “De ontwikkeling van een nieuw vliegtuig op basis van bestaande technieken kost nu al zomaar tien tot vijftien jaar en 10 miljard euro. Als je vliegtuigen gaat ontwikkelen op basis van techniek die nu nog niet bestaat, kost het nog veel meer tijd en geld. Daarna moet dan nog de hele vloot van wereldwijd 25.000 vliegtuigen worden vervangen. Onze inschatting is dat dit voor alleen kleine vliegtuigen pas rond 2060 gerealiseerd kan worden, voor de grotere vliegtuigen praat je al gauw over het jaar 2100. Dat is te laat.”

Er zal dan ook serieus werk moeten worden gemaakt van de ontwikkeling en toepassing van kunstkerosine. Dat is brandstof die op basis van grote hoeveelheden groene stroom wordt gebrouwen van CO2 en waterstof. Op dit moment zijn er een aantal testfabrieken operationeel in de wereld en staan er een klein aantal in de planning. “Het is nu zaak deze ontwikkeling te versnellen en op te schalen.”

10 procent van Australië nodig
Dat moet bij voorkeur gebeuren in landen waar groene stroom effectief kan worden opgewekt, zoals in de woestijnlanden. De intensiteit van de zonnestraling ligt daar op een veel hoger niveau dan in West-Europa, zodat er meer groene stroom per zonnecel kan worden opgewekt. “Als we voor de hele wereld kunstkerosine zouden willen maken, moet je denken aan zonnepanelen met een oppervlakte van ongeveer 10 procent van heel Australië. Dat is heel veel, maar het is mogelijk.”

Peeters en Melkert vragen zich tijdens de briefing af of dergelijke keuzes maatschappelijk verantwoord zijn. De wereldbevolking heeft immers ook heel veel groene stroom nodig voor allerlei andere toepassingen als woningen en fabrieken. “De bottomline is energie. Voor een trein is tien keer minder energie nodig dan voor een vliegtuig. Met andere woorden: je kunt tien keer naar Parijs met de trein in plaats van één keer met het vliegtuig. Op dit moment wordt er vooral gekeken naar de snelheid van reizen, maar het zou beter zijn voortaan meer waarde toe te kennen aan de efficiëntie van het reizen.”

Lange vluchten sterk beperken
“Misschien moeten we overwegen om te beginnen het aantal lange vluchten sterk te beperken. Die vergen heel veel energie en veel van die vluchten zijn helemaal niet zo noodzakelijk om de economie draaiende te houden – zo hebben we in 2020 gezien.” Volgens de cijfers uit de factsheet verbruiken vluchten langer dan 3000 kilometer de helft van de totale CO2-uitstoot, terwijl dit maar om 10 procent van het aantal vluchten gaat.

Tijdens de technische briefing waren lang niet alle partijen vertegenwoordigd. Slechts D66, Partij voor de Dieren en CDA namen de moeite zich te laten voorlichten over het onderwerp, terwijl de VVD te laat binnenkwam en alweer eerder vertrokken was. Grote afwezigen waren vertegenwoordigers van GroenLinks, de SP en de ChristenUnie die zich voor de verkiezingen intensief bemoeiden met het luchtvaartdossier.

Nekschot
De presentatie van Melkert en Peeters is het nekschot voor de luchtvaartnota van minister Cora van Nieuwenhuizen. Die nota leunt sterk op technische innovaties die volgens de wetenschap helemaal niet verwacht mogen worden.

Actiegroepen slijpen de messen en staan klaar om rechtszaken te starten als het kabinet de luchtvaartnota toch doorzet en de bevindingen van ingenieurs negeert. Deskundigen binnen die groepen hebben al eerder aangetoond dat het geloof in technologische ‘fixes’ onterecht is.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 21-06-2021"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Dit is klare taal waar de sector met mooie verhalen zonder feiten weinig tegenin kan brengen. Behalve proberen de uitzonderingspositie van luchtvaart nog verder vergroten. Maar welke partij neemt het risico om daar in mee te gaan, ten koste van alle bewoners en bedrijven in ons land die zich keihard moeten inspannen om de bijdrage aan de opwarming te verminderen?

Een reële oplossing is om de overstapfunctie van Schiphol per direct te beëindigen, luchthavens vanaf nu te bestemmen voor een zo goed mogelijke verbinding van onze internationale zakelijke activiteiten met het deel van de wereld waarmee we handel drijven, alle vluchten en bestemmingen afschaffen die daar niet aan bijdragen, vakantievluchten aan een beperkt budget voor slots onderwerpen, extreem goedkoop luchtverkeer onmogelijk maken met hogere ticketprijzen en tienduizenden korte vluchten vervangen door een paar duizend snelle treinritten op bestaand internationaal (Hsl) spoor. Het zal moeite kosten, maar het moet.

En het bespaart grote investeringen in extra startbanen plus rechtszaken tegen teveel stikstof en CO2.

Geplaatst door Baard uit Heiloo

Vind je jezelf écht reëel Hans ?.


Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Als de luchtvaart echt naar 200k moet afnemen, is het zaak ik om het netwerk voor een goede verbinding zo goed mogelijk te handhaven. Dat vind ik realistisch. Maar let op de veronderstelling "als". De afname naar 200k zelf lijkt me overigens minder waarschijnlijk. Er is meer kans op een compromis.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Het netwerk kan niet zonder overstappers want onze thuismarkt heeft niet voldoende volume om de vliegtuigen te vullen. Die passagiers moeten dus van elders komen en overstappen op schiphol.

Met propellors vliegen gaat helaas ook niet gebeuren. Alle moderna propellors zoals de turbo prop zijn alweer uitgefaseerd. Waarom zou ik niet durven zeggen maar waarschijnlijk omdat ze niet voldoende stuwkracht geven en een lagere vliegsnelheid hebben waarmee ze het automatisch verliezen van de straalmotoren.

De enige manier om te verduurzamen (buiten minder vliegen) is syntethische kerosine en maatregelen op de grond.
Bijvoorbeeld bij het taxien naar de polderbaan door electrische traktoren al heeft dat wel weer andere nadelen. Uiteindelijk is de winst daar echter beperkt.
Shell en KLM hebben met subsidie al een fabriek gebouwd voor deze kerosine dus dat is het pad dat nederland gaat volgen en zo kan ook aan deze transitie weer geld verdient worden.

Geplaatst door anton uit castricum

anoniem1,
synthetische kerosine is een nieuwe afleidingsmanoeuvre van de luchtvaartsector om door te kunnen gaan met nog meer vervuilen/groeien. Om dat te maken is heel veel energie nodig.(Betrouwbare) Deskundigen van de TU Delft hebben uitgerekend dat voor de jaarlijkse brandstofbehoefte van schiphol 50 kerncentrales nodig zijn om de energie te leveren die nodig is voor het productieproces. Dit is het volgende onzinverhaal uit de luchtvaartsector (na het electrische vliegen). Ordinaire vertragingstactieken om door te kunnen gaan met de klimaatvernietiging. "schiphollen" van de bovenste plank.
Oh ja: in 2020 bijna niet gevlogen, economische teruggang Nedeland: -3,5%, waar de negatieve effecten van alle sectoren in nederland in zitten. Economische bedrage netwerk schiphol voor de BV Nedeland: ongeveer bijna nul .............

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

Bron: NOS 21-06-2021. "KLM ontving meer dan vijf keer zoveel steun als de tweede grootste ontvanger, Holland Casino. Die kreeg 48,5 miljoen euro. De luchtvaartmaatschappij was ook bij de drie eerdere loonsteunpakketten de grootste ontvanger van loonsteun. Het bedrijf heeft nu in totaal meer dan 1,2 miljard euro ontvangen. Ook is KLM door de overheid 3,4 miljard euro toegezegd om door de crisis te komen."

Economische bijdrage KLM: nihil!


Geplaatst door baard uit heiloo

@12kwadraat . het is 25 keer zoveel steun ! .
Waarom alle aandacht op het Milieu en niet op de geluidshinder .
Zelfs Nu met de huidige 200000 vliegbewegingen is de overlast voor de mensen onder de vliegroutes niet te verdragen ! .



Geplaatst door anoniem1 uit nederland

anoniem1,
synthetische kerosine is een nieuwe afleidingsmanoeuvre van de luchtvaartsector om door te kunnen gaan met nog meer vervuilen/groeien

Klopt. Bij de productie van syntetische kerosine komt in verhouding weinig co2 vrij maar bij de productie van gewone kerosine komen evenmin substantiele hoeveelheden co2 vrij.
De co2 komt vrij bij de verbranding en vrijwel niet bij de productie. Voor de uitstoot maakt dat helemaal niks uit.

Nu lees ik in ander artikel dat men co2 van een industriele bron wil gebruiken of uit de lucht wil halen om syntetische kerosine te maken.
In het geval dat het eerst uit de lucht gehaald word zou het wel schoner zijn maar daarvoor zijn voor zover mij bekend nog lang geen concrete plannen.
In tegendeel,shell heeft ook 2 miljard subsidie gekregen (afkomstig uit een pot die bedoeld was voor wind en zonne energie) om hun co2 onder de noordzee op te slaan.
Het eerst uit de lucht halen is nog een paar stappen verder dan dat dus dat zal voorlopig ook niet gebeuren.

Vele miljarden subsidie per jaar om het verdien model van shell veilig te stellen,een bedrijf dat de afgelopen jaren meer dan 10 miljard winst per jaar heeft gemaakt en aan de aandeelhouders uitgekeerd,allemaal met de verkoop van co2 uitstoot.

Zojuist wakker geworden van de vliegtuigen. Landen op de zwanenburg baan en ondanks het vaak voorkomen van snachts landen op de zwanenburgbaan zijn er nog steeds geen vaste naderingsroute nog echte glijvluchten voor het nachtelijke verkeer op deze baan.
Bij bas lees je dan weer standaard "er kan geen verklaring worden gevonden voor het huidige baangebruik". Het intresseert schiphol echt helemaal niks maar goed het zij zo.