Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtvaart moet focus houden op innovatie

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1157 
|
 luchtvaartnieuws.nl (22-11-2016) 
tb_vliegtuig_KLM_Airbus-A333-PH-AKD.jpg

Door redactie luchtvaartnieuws.nl

NOORDWIJK - De Nederlandse luchtvaartsector moet blijven innoveren om te kunnen concurreren. Dat is de conclusie van het symposium ‘De Nederlandse Luchtvaartagenda, de jaarlijkse bijeenkomst van de Dutch Aviation Group die maandag in Noordwijk werd gehouden.

Binnen de luchtvaart vinden grote veranderingen plaats. De consument is al gewend aan online inchecken en digitale instapkaarten, maar achter de schermen wordt hard gewerkt aan de volgende generatie ontwikkelingen. “Via een app met biometrische paspoortgegevens en de vluchtdata kan een reiziger straks snel en contactloos door de grenscontroles”, liet Chief Information Officer Albert van Veen van Schiphol Group zien.

Europees marketingdirecteur Drew McGill van Boeing toonde de laatste ontwikkelingen op het gebied van vliegtuigontwerp. Met de Boeing 787 Dreamliner en de Airbus A350 hebben luchtvaartmaatschappijen nu al een superzuinige troef in handen, maar in de toekomst komt vraag naar nóg zuiniger toestellen, die minder uitstoot en geluid produceren. “Elektrisch vliegen zit er voorlopig echter niet in.”

LVNL-topman Michiel van Dorst pleitte nogmaals voor een Single European Sky, waardoor vliegtuigen niet onnodig om hoeven te vliegen door het luchtruim van diverse landen. Hij kreeg bijval van KLM-baas Pieter Elbers, die enigszins teleurgesteld is dat de vele inspanningen van de luchtvaartsector nog steeds niet tot een gezamenlijk Europees luchtruim hebben geleid. “De vliegtuigen worden steeds maar zuiniger, maar we vliegen alsnog honderd kilometer om op een vlucht tussen Amsterdam en Athene.”

Alexander Schnitger, de nieuwe voorzitter van de Dutch Aviation Group, beloofde nog meer verbinding te scheppen tussen diverse stakeholders in de luchtvaart, om kennis en krachten te bundelen omtrent onder andere innovatieve projecten.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl (22-11-2016)"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerrit Jan uit Aalsmeer

Dat is goed nieuws denk ik na lezing van de kop. Ze gaan vol inzetten op het ontwikkelen van stillere vliegtuigen.
Maar nee, het gaat weer om geld, geld, geld. Inchecken met een app, minder omvliegen, zuinigere motoren (en vooruit, pro forma zetten we er ook 'minder geluid' bij).

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

Afgelopen dinsdag liet Michael O'Leary van Ryanair in de Guardian doorschemeren waar ze echt mee bezig zijn in de de directiekamers van de luchtvaartsector: binnen vijf tot tien jaar willen ze gratis vliegen voor iedereen mogelijk maken.

Het lijkt me sterk dat dat ze lukt, het lijkt me echt een ietwat te buitensporige droom van één van die volkomen de realiteit op deze aardbol losgezongen managers. Maar het is duidelijk wat ze in de boardrooms werkelijk bespreken: de prijzen voor tickets kunnen nog veel verder omlaag, door de inkomsten te genereren uit andere dingen dan het vliegen zelf.

Als die agenda werkelijkheid wordt, zullen er in de komende jaren nog tien nieuwe start– en landingsbanen bij moeten op Schiphol en in de rest van Nederland. De wachtrijen met luchtreizigers zullen tot in het centrum van Amsterdam staan.

Geplaatst door anoniem

Gratis vliegen,vliegtickets zijn vrijwel niets waard blijkbaar voor de gemiddelde mens. Het is interessant om de uitstoot per economische waarde te berekenen. De economische waarde is de prijs van alle verkochte tickets en vracht vervoer bij elkaar. Dat is de prijs die de consument over heeft voor het vliegen. Dat zou je eens af moeten zetten tegen de co2 uitstoot en het dan vergelijken met andere sectoren. Het zou mij niet verbazen als de luchtvaart 10-100x zoveel uitstoot per geproduceerde economische waarde als het gemiddelde van de economie. Dit is nog een stuk ongunsiger dan het vergelijken per gdp euro.

Geplaatst door anoniem

Als men dus serieus is met het maximaliseren van de economische opbrengst bij een zo laag mogelijke co2 uitstoot dan is de enige logische conclusie om het vliegen te reduceren. Dat geeft in verhouding het minste verlies bij de grootste besparing.

Waarom wordt die niet gedaan,is er iemand die mij dit kan uitleggen???