Luchtvaart keert niet terug naar het oude normaal
De luchtvaartindustrie zal niet terugkeren naar het oude normaal. De verwachting is dat de sector qua passagiers en luchtbewegingen in Europa tegen 2024 wel weer op het niveau van voor de crisis zal zitten. Maar tegen die tijd zal er veel veranderd zijn, vooral op het gebied van duurzaamheid en verder digitalisering.
Dat was de boodschap van kopstukken uit de industrie tijdens een webinar van Barin, de branchevereniging van luchtvaartondernemingen die actief zijn in Nederland.
Aan tafel bij Barin zaten Schiphol-baas Dick Benschop, KLM-baas Pieter Elbers, Frank Oostdam, voorzitter van reisbranchevereniging ANVR en Willie Walsh, hoogste baas van de internationale luchtvaartbrancheorganisatie IATA. Het kwartet sprak onder meer over de impact van de coronacrisis, het vooruitzicht voor de sector en de duurzaamheidsopgave waar de luchtvaart voor staat.
Om de sector snel uit de crisis te helpen is het volgens Walsh nodig dat Europese landen snel een duidelijk eensluidend beleid gaan voeren. Hij sprak van een gemiste kans voor Europa om eensgezindheid uit te stralen sinds de brexit. Binnen Europa gelden veel verschillende coronamaatregelen. Dat zorgt volgens hem voor een lappendeken aan maatregelen.
ANVR-voorzitter Oostdam noemde de verschillende reisbeperkingen en -voorwaarden in Europa een "zooitje". Hij wees erop dat de beslissingen die nu genomen worden voor de reissector, met de aanpassingen van reisadviezen en afschalen van beperkingen, steeds gunstiger worden.
Maar hij kon er nog steeds niet bij dat er bijvoorbeeld andere regels gelden voor reizen binnen de EU en buiten de EU, waarbij niet naar besmettingsrisico's per regio wordt gekeken. Walsh benadrukte dat het hem weken kostte om de vlucht van Genéve, waar de IATA zetelt, naar Amsterdam te regelen voor deze bijeenkomst.
Volgens KLM-baas Elbers moet goed worden gekeken of maatregelen die bij het begin van de pandemie ingesteld werden, nu ook nog relevant zijn. Met alles wat nu bekend is, zijn volgens hem niet alle geldende maatregelen in proportie. Ook Walsh vindt dat er veel meer gedaan moet worden met de data die in de ruim vijfhonderd dagen sinds de uitbraak van corona is opgehaald.
Kijkend naar de toekomst put Elbers hoop uit het herstel in onder andere China en de Verenigde Staten waar de binnenlandse vraag naar tickets op het niveau van voor de crisis ligt. Volgens Walsh zal de vraag naar tickets op termijn sneller toenemen dan de capaciteit. Dat komt onder meer doordat maatschappijen oudere toestellen van de hand deden of hun vloot verkleinden. Dat zal mogelijk zorgen voor een stijging van de prijzen.
Verder wijst Walsh er nog op dat een aantal luchtvaartmaatschappijen, ondanks het ingezette herstel, de crisis niet zal overleven. Hij spreekt van een vertraagde impact van de crisis, mogelijk door de steunmaatregelen die door overheden ingesteld zijn. Volgens Benschop valt het aantal maatschappijen dat is omgevallen door de crisis nu nog mee.
Geplaatst door anoniem1 uit nederland
Er is tot nu toe vrijwel geen enkel herstel terwijl er op zich niet veel beperkingen meer zijn.
Voor veel maatschappijn is vliegen nog lang niet rendabel,iets dat straks ongetwijfeld uit de half en hele jaarcijfers zal blijken.
Kijkend naar de toekomst van de sector in europa is het verkeerd om naar de VS of China te kijken. Het herstel in de VS en het achterblijven van herstel in europa geven dit al aan.
De binnenlandse markt in de VS is een heel ander soort markt als de binnenlandse markt in europa. In de VS is er veel meer noodakelijk zakelijk verkeer en de afstanden zijn vaak zo groot dat er geen goed alternatief is.
De binnenlandse markt in europa is grotendeels vakantie verkeer aangevuld met doorgaand netwerkverkeer. Pas als het internationale netwerkverkeer herstelt zal het herstel van de binnenlandse markt in europa echt op gang komen.
Het vakantie verkeer herstelt vooralsnog traag. Enerzijds komt dit inderdaad door de lapendeken aan maatregelen die europa is,anderzijds zijn veel mensen risico-mijdend geworden daar waar het hun vakantie betreft. Vliegen wordt al dan niet terecht als een behoorlijk risico gezien en het zal lang duren voordat het imago herstelt is.
De huidige zomer lijkt alweer verloren voor de sector en na de zomer moet men het dan weer hebben van het netwerkverkeer dat vooralsnog nog verder achterblijft.
Afhankelijk van hoe het verloopt kan het vakantieverkeer volgende zomer echt herstellen (iets dat ik zelf niet verwacht maar dat als alles positief verloopt niet ondenkbaar is). Het herstel van het netwerkverkeer zal echter aanmerkelijk langer duren.
De flexibele budget maatschappijen zullen hun voorsprong verder vergroten en concurentie positie versterken omdat zij veel eerder rendabel zullen zijn als de flag carriers die afhankelijk zijn van het netwerkverkeer.
De flag carriers moeten daardoor vele kansen aan zich voorbij laten gaan.
Op termijn zal het netwerk verkeer zich verder concentreren op een klein aantal essentiele hubs. De uitgangspositie voor schiphol om daar onderdeel van te zijn is niet goed.
De beste kansen voor schiphol en KLM liggen in het gedeeltelijk loslaten van de netwerk filosofie.
Het uitegbreide netwerk model is voor de toekomst geen duurzaam businessmodel voor schiphol en de KLM maar men wil het vooralsnog niet loslaten. Op zich is dat niet onbegrijpelijk want dat vergt een enorme omslag en zal in het begin volume en passagiers kosten. Het is echter wel de beste kans om op de lange termijn rendabel te blijven.
De disruptie is te groot geweest en de sector is teveel veranderd,terug naar het oude normaal lijkt inderdaad heel erg onwaarschijnlijk
Echt herstel van het wereldwijde netwerkverkeer zie ik niet voor 2025 gebeuren en ik denk dat als dat herstel er eenmaal is dat een groot deel daarvan aan europa voorbij zal gaan. Daar zullen vooral de hubs in het midden-oosten van profiteren en dan daarbij misschien 1-3 europese hubs. (london,parijs,frankfurt).