Luchtvaart in Nederland: “Draagvlakonderzoek onder het Nederlands publiek meting 2022”
Conclusies - draagvlak luchtvaart
Meerderheid Nederlanders positief over luchtvaart, maar aantal neemt af
• Een meerderheid (71%) van de Nederlanders staat in het algemeen positief tegenover de luchtvaart in Nederland. Vorig jaar waren meer mensen positief (79%). We zien sinds 2018 een dalende trend in de waardering Sinds corona meer voorstanders van krimp dan van groei van de luchtvaart
• Het aantal vluchten van en naar Nederland is tijdens de coronacrisis gedaald.Inmiddels herstelt de luchtvaart zich weer, maar is het nog niet op het oude niveau.De helft (50%) van de Nederlanders vindt dat het aantal vluchten lager moet blijven dan het was voor de coronacrisis. Verder vindt een tiende (15%) dat het volume moet kunnen toenemen en een kwart (26%) dat het gelijk moet blijven (9% heeft geen mening). Vorig jaar waren er minder voorstanders van krimp (43%) en meer voor groei (19%). Het draagvlak voor groei of krimp schommelt de laatste drie jaren wat, maar sinds 2020 zijn er steeds meer voorstanders van krimp dan van groei.
• Dit jaar is voor het eerst het draagvlak voor groei/krimp uitgevraagd per type luchthaven: Schiphol, regionale luchthavens in Nederland en luchthavens in omringende landen (Duitsland en België). Voor alle typen luchthavens willen meer mensen krimp dan groei. Dit geldt het meest voor Schiphol (52% wenst krimp) en het minst voor regionale luchthavens in Nederland (34% wenst krimp).
• Voorstanders voor krimp noemen uit zichzelf het vaakst milieuvervuiling als reden voor hun standpunt. Voorstanders voor groei noemen vooral het economisch belang als reden.
Circa de helft vindt zakelijke vluchten en vluchten voor evenementen nu minder belangrijk dan voor de coronacrisis
• Net als in 2021 zeggen Nederlanders anders te zijn gaan kijken naar vluchten sinds de corona-uitbraak in maart 2020. Bijna de helft (46%) vindt zakelijke vluchten nu minder belangrijk dan voor corona en ook het bezoek van culturele instellingen of evenementen wordt vaak minder belangrijk gevonden (44%).
• Vluchten voor goederenvervoer en voor bezoek aan familie of vrienden worden door de helft nog even belangrijk gevonden als voor de coronacrisis, vakantievluchten door vier op de tien (40%). Veiligheid krijgt hoogste prioriteit voor luchtvaart; ecologische waarden belangrijker gevonden dan economische waarden
• Nederlanders vinden veel verschillende waarden belangrijk als het gaat om de luchtvaart. Aan veiligheid wordt nog altijd de meeste prioriteit toegekend, gevolgd door klimaat & milieu, gezondheid van omwonenden en natuur & landschap Daarna volgen gezondheid van reizigers, het beperken van geluidshinder en een sterke economie. De minste prioriteit ligt bij comfort en betaalbaarheid voor reizigers.
• Waarden die Nederlanders prioriteit toekennen, hangen met elkaar samen. Hierin zijn twee hoofdclusters te onderscheiden: mens & ecologie en economie & consument. Naarmate Nederlanders meer prioriteit toekennen aan waarden op het gebied van mens & ecologie zijn zij negatiever over luchtvaart, vaker voorstander van krimp en vaker bereid zelf minder te gaan vliegen. Naarmate zij meer waarde hechten aan economie& consument is dit precies andersom.
Het volledige rapport kut u lezen via onderstaande link...........
Geplaatst door anoniem1 uit nederland
Als we 50% uitstoot moeten verminderen en de luchtvaart gaat 25% meer uitstoten dan heeft dat gevolgen voor de overige sectoren en burgers. Dat geld zowel voor stikstof als voor co2.
En als een deel van de reductie in andere sectoren wordt gestimuleerd dmv een hogere prijs,dan kan je stellen dat de groei van de luchtvaart indirect andere zaken duurder maakt.
Als de mensen zich bewust zouden zijn van wat er allemaal wordt opgeofferd voor de luchtvaart sector dan zou de steun nog veel lager zijn.