Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtvaart heeft schop onder de kont nodig

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1343 
|
 zakenreis.nl 
hv_vliegtuig_2291_2.jpeg

CAPA, het onafhankelijke kenniscentrum voor de luchtvaart, was in Helsinki bijeen voor de jaarlijkse World Aviation Summit. Op deze ontmoeting van ‘freischwebende Intelligenz’ stond liberalisatie en level playing field hoog op de agenda. Moet luchtvaart in de WTO?

Luchtvaart is als enige grote industriële sector nooit opgenomen in internationale handelsverdragen, zoals de WTO. Dat zou wel moeten gebeuren, vindt Ulrich Schulte-Strathaus, directeur van adviesbureau Aviation Strategy & Concepts in Brussel. “Er moet een mondiale regulator en arbiter komen voor de luchtvaart.”
Hamid Mamdouh, directeur van de diensten¬sector bij de WTO, vindt dat ook. “Geen andere branche zit in dezelfde penibele situatie. Het is nu tijd om de handrem eraf te halen.” Maar Regula Dettling-Ott, als vicepresident EU-affairs bij Lufthansa een vrouw van de praktijk, is tegenstander. “De lucht-vaart is te gecompliceerd om nu onder de WTO te vallen. Het hele probleem met de staatssubsidie die maatschappijen in de Golf ontvangen, kun je niet oplossen op deze manier. ” Een van de grote struikelblokken in de sector is eigendom, zegt Dettling-Ott. “Als Bill Gates een airline wil kopen in het Midden-Oosten, zal hij daar niet in slagen, want de regels in de Golf staan dat niet toe.”

Amerikaanse en Europese carriers hebben dit jaar felle kritiek geuit op hun branchegenoten in de Golf die met staatssteun het level playing field zouden verstoren. Simon McNamara, de directeur-generaal van de ERA (European Regions Airlines Association) vindt dit begrip een mythe. “Een gelijk speelveld bestaat niet, eerlijke concurrentie evenmin. Als de zaken niet goed gaan, heeft de onderliggende partij de neiging een ander de schuld te geven. Feit is: er zal altijd iemand een voordeel hebben, een perfect systeem bestaat niet. Alleen in de EU bestaat een volledig vrije markt. Om dat op mondiaal niveau te verwezenlijken, hebben we nog een lange weg te gaan.”

Toch zijn er grote stappen gemaakt in de luchtvaart, stelt Mamdouh: “Er is de afgelopen decennia sprake geweest van een paradigmatische verandering, van logge door staten gerunde airlines naar een servicegerichte industrie.”
Peter Harbison, de voorzitter van CAPA, is desondanks bang dat de sector te veel aan navelstaarderij doet. “Airlines, die zakenmensen uit alle sectoren vervoeren en zo internationale (vrij-) handel stimuleren, zijn zelf geïsoleerd is. Ze hebben de neiging vast te houden aan de status quo, ten minste: als zij zich in een gunstige positie bevinden. Verandering betekent dat er winnaars en verliezers zullen zijn. Disruption is wat we nodig hebben: gevestigde namen in de luchtvaart hebben een schop onder hun kont nodig om tot verandering te komen.”

Bekijk bericht op "zakenreis.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anton uit Castricum

of die gevestigde namen verdwijnen, omdat ze geen bestaansrecht meer hebben ..............

Geplaatst door anoniem

Airlines, die zakenmensen uit alle sectoren vervoeren en zo internationale (vrij-) handel stimuleren, zijn zelf geïsoleerd is.

Airlines stimuleren de handel niet,wat een onzin weer. Dit soort domheid begint echt vervelend te worden.
Ze faciliteren slechts, en maar voor eenheel erg klein deel.
Want handel dat gaat om goederen stromen,niet om de stromen van mensen.
In het huidige tijdperk is het steeds minder noodzakelijk om voor de handel op reis te gaan. En dat is maar goed ook,want reizen an sich is niet productief. Objectief en abstract gezien is het zelfs een grote verspilling maar dat inzicht is maar weinig economen gegeven.