Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Luchtvaart haalt biobrandstofquota richting 2020 niet

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1135 
|
 vilt.be 
me_vliegtuig_IMG_0712.jpg

Het is weinig waarschijnlijk dat de Europese doelstelling gehaald zal worden om vanaf 2020 jaarlijks twee miljoen ton biobrandstof te produceren voor de burgerluchtvaart. Die verwachting spreken de Europese Commissie, Eurocontrol en EASA uit in het allereerste milieurapport van de luchtvaart. In 2012 was de luchtvaart verantwoordelijk voor drie procent van de CO2-emissie in Europa. Die emissie is met 80 procent toegenomen tussen 1990 en 2014 en zou nog met 45 procent toenemen tussen 2014 en 2035. De emissie van stikstofoxiden (NOx) verdubbelde tussen 1990 en 2014 en zou met 43 procent verder stijgen tussen 2014 en 2035. Wel zijn er tekenen dat groei losgekoppeld kan worden van een nog grotere milieu-impact.
Het aantal vluchten steeg tussen 1990 en 2014 met 80 procent tot 8,85 miljoen en zou tussen 2014 en 2035 volgens het rapport nog eens met 45 procent toenemen. In vergelijking met tien jaar geleden is de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van burgerluchtvaart toegenomen, maar omgerekend per passagier daalde het brandstofverbruik met 15 procent. Vliegtuigen tellen namelijk meer passagiers wanneer ze de lucht in gaan.

De toename van CO2-uitstoot ombuigen, kan alleen lukken met hernieuwbare brandstof maar de sector boekt op dat vlak weinig vooruitgang. Nochtans kan 10 tot 50 procent van de brandstof in een vliegtuig zonder technische problemen vervangen worden door een alternatieve brandstof. Europa stelt voorop dat tegen 2020 twee miljoen ton biobrandstof voor de burgerluchtvaart geproduceerd wordt, maar dat lijkt te hoog gegrepen."Bij bepaalde commerciële Europese vluchten werden al alternatieve duurzame brandstoffen uitgeprobeerd. Toch zou de productie van dergelijke brandstoffen voor de luchtvaart de komende jaren zeer beperkt blijven ", zo staat te lezen in het milieurapport.

De grondstoffen voor de fabricatie van biobrandstoffen voor de luchtvaart zijn om te beginnen duur. Door de huidige kloof tussen de prijzen van traditionele brandstoffen en die van hun duurzame tegenhangers, is de vraag naar alternatieve brandstoffen beperkt gebleven tot enkele uitzonderlijke gevallen. Certificatie vormt een ander probleem. Een grotere hoeveelheid biobrandstoffen zou op korte termijn ter beschikking gesteld kunnen worden van de luchtvaart wanneer inmenging van maximum tien procent biodiesel erkend zou worden. Op dierlijk vet, omgezette suikers of plantaardige biomassa naar de andere kant van de wereld vliegen, lijkt verre toekomstmuziek.

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Bekijk bericht op "vilt.be"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

De sector zou het allemaal zelf gaan regelen, daarom zijn ze buiten de milieu afspraken van Parijs gehouden. Hoezo regelen?

Geplaatst door Jan Griese

Sector Luchtvaart handelt met oogkleppen, of beter: Criminele gedragingen