Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtvaart gedwongen CO2 te verminderen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1128 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
me_vliegtuig_IMG_0602.jpg

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - De internationale luchtvaart wordt gedwongen om de uitstoot van CO2 fors terug te dringen.

ICAO deal of anders EU-wet


„Of er wordt in september in de VN-organisatie ICAO een akkoord gesloten of de Europese Unie legt een emissiebeperking op voor alle vluchten van en naar Europa”, legt de GroenLinks Europarlementariër Bas Eickhout de stand van zaken uit.

Veel landen zijn volgens hem vergeten dat enkele jaren geleden al een Europese wet is aangenomen waarbij de luchtvaartmaatschappijen rechten krijgen om een bepaalde hoeveelheid van het broeikasgas CO2 uit te stoten. Wie meer wil vliegen moet schonere toestellen inzetten, duurzame biokerosine inzetten of emissierechten kopen.

Handelsoorlog

Dat systeem geldt nu al voor alle vluchten binnen Europa. „Op 1 januari 2017 gaat het ook gelden voor alle intercontinentale vluchten van en naar Europa, tenzij ICAO dus met een wereldwijd systeem komt.” Eerder dreigden de VS, China en Rusland met handelsmaatregelen wanneer hun luchtvaartmaatschappijen ook zouden moeten betalen. Daarom ligt er een enorme druk bij de ICAO om een akkoord te sluiten tussen de 191 landen.

Bij de klimaattop in Parijs bleven de luchtvaart en scheepvaart nog buiten schot, omdat die sectoren eigen plannen ontwikkelen. Volgende maand komen alle Europese milieuministers in Amsterdam bij elkaar om daarover te spreken. Het grote probleem wordt dat in groeimarkten als China en India de luchtvaart nog fors wil groeien. Wereldwijd verviervoudigt de luchtvaart tot 2050 en verdrievoudigt het kerosineverbruik.

Biokerosine

De luchtvaartsector heeft zelf eerder aangegeven vanaf 2020 CO2-neutraal te willen groeien en in 2050 zou de uitstoot met vijftig procent moeten zijn gedaald in vergelijking met 2005. Dat betekent overigens niet dat minder kerosine wordt gebruikt of dat vliegtuigen geen CO2 meer uitstoten. Luchtvaartmaatschappijen moeten de uitstoot gaan compenseren met projecten of door duurzame biokerosine te tanken. Die duurdere kerosine wordt gemaakt van planten die op hun beurt weer CO2 opnemen. De ticketprijzen zullen daardoor iets stijgen.

Mythe

„Het is een mythe dat door technologie dit probleem wordt opgelost. Biokerosine kan je niet op een dergelijk grote schaal maken dat daar alle vliegtuigen in de wereld op kunnen vliegen. Er moet dus iets aan de groei worden gedaan”, concludeert lector Paul Peeters van de NHTV in Breda, die samen met collega’s van buitenlandse universiteiten onderzoek heeft gedaan. „Een jaarlijks afnemend emissieplafond is noodzakelijk.”

Ook Europarlementariër Bas Eickhout voelt daar voor. „ICAO zal vast wel met een plan komen, maar de CO2 afname is maar zeer bescheiden in vergelijking met de afspraken die op de klimaattop in Parijs zijn gemaakt. Uit analyses blijkt dat bij een evenwichtige bijdrage van de luchtvaart, al in 2030 een vermindering van de CO2-uitstoot met veertig procent noodzakelijk is en niet pas in 2050.”

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht