Platform Vlieghinder Kennemerland
 

luchtvaart en omwonenden zien niets in een middagdutje voor vliegverkeer

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 182 
|
 Het Parool 
GP1T3KII_Web_size_with_credit_line.jpg

Voor- en tegenstanders van Schiphol zien niets in het plan van het vertrekkend kabinet om dagelijks tussen de middag twee landingsbanen van de luchthaven te sluiten. Volgens omwonenden leidt dat tot hinder elders, volgens de luchtvaartsector tot verkapte krimp.

Dat blijkt uit de inspraakreacties op het voorstel van demissionair luchtvaartminister Mark Harbers. Die paste vorige maand onverwachts zijn krimpplannen voor Schiphol opnieuw aan met aanvullende maatregelen.

Om omwonenden in een deel van de regio rust te gunnen, wil hij dat de Zwanenburgbaan en Aalsmeerbaan van Schiphol dagelijks tussen de middag twee uur dicht gaan. Het vliegverkeer moet dan over de overgebleven banen worden afgewikkeld.

“De klacht van veel omwonenden is ook dat het vliegverkeer de hele dag doorgaat en er geen rustpunt is,” zei de minister daarover. “Dat beantwoorden we met de sluiting van de twee banen die de meeste hinder veroorzaken, afhankelijk van de weersomstandigheden.”

Schiphol – eigenaar van de banen – en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) zijn niet geraadpleegd over de nieuwe maatregel. LVNL oordeelde eerder dat baansluitingen alleen veilig zijn als het aantal vluchten fors wordt teruggebracht.

Daarmee wordt volgens de luchtvaartmaatschappijen via een omweg de krimp bereikt die de minister in zomer 2022 aankondigde, maar die werd getorpedeerd door de Europese Commissie, omdat de maatregelen niet voldoen aan Europese regels en internationale luchtvaartafspraken. KLM en branchevereniging Barin wijzen de maatregel dan ook af.

Ongewenst waterbedeffect


Nota bene de omwonenden die Harbers met het middagdutje wil beschermen, zien er evenmin iets in. De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS), de koepel van bewonersgroepen, spreekt van ‘een ongewenst waterbedeffect’, waarbij baansluitingen tot meer drukte leiden op de belangrijkste Schipholbanen – de Polderbaan en de Kaagbaan – en daarmee voor meer overlast zorgen onder de bijbehorende vliegroutes.

Volgens onderzoek van het Nationaal Lucht– en Ruimtevaartcentrum (NLR), in opdracht van KLM, wordt gewaarschuwd dat door de middagsluiting vluchten zullen worden verplaatst naar een ander moment op de dag, waardoor het dan drukker wordt, met meer overlast en meer kans op vertragingen.

Zo zal de hinder ten oosten en zuidoosten van Schiphol – waaronder die boven Amsterdam – tijdens de middagpauze licht afnemen (0,2 decibel). Ten westen van de luchthaven, in de IJmond, regio Alkmaar, Noordwijk en Leiden, zal de herrie juist toenemen.

Over Harbers’ andere voorstellen zijn de meningen wel verdeeld. Zo gaat beperking van het aantal nachtvluchten tot 27.000 per jaar omwonenden en milieubeweging niet ver genoeg. Volgens de luchtvaartsector leidt de maatregel er juist toe dat in de late avond en vroege ochtend meer wordt gevlogen.

Verbod op pretjets


KLM en luchtvaartbranchevereniging Barin zijn wel voorstander van een verbod op pretjets en extra heffingen voor de lawaaiigste toestellen. Het vliegverbod op de grootste lawaaimaker, de Boeing 747-400, vanaf november 2025 kan bij hen weer niet door de beugel; dat treft vooral vrachtmaatschappijen, waaronder KLM. Die heeft juist nieuwe vrachttoestellen besteld, maar daarvan wordt de eerste pas in 2026 verwacht.

KLM en de andere luchtvaartmaatschappijen houden vast aan hun eigen plan, waarin vooral de inzet van nieuwe vliegtuigen, die 50 procent stiller en 20 procent zuiniger zijn, het gebruik van duurzamer brandstof en aanvullende maatregelen bij vliegroutes meer effect opleveren dan krimp van het aantal vluchten.

Harbers wees die plannen vorig jaar grotendeels af, omdat de reductie pas later tot stand zou komen. Doordat zijn eigen plannen steeds weer vertraging hebben opgelopen, gaat dat argument volgens de luchtvaartsector niet meer op.

Zowel voor- als tegenstanders van de luchtvaart vragen zich af waarom Harbers opnieuw zonder vooroverleg allerlei maatregelen heeft gelanceerd, met de kans dat deze opnieuw door Brussel worden afgeschoten.

Afname tot 440.000 vluchten per jaar


Beide kampen kapittelen ook de nieuwe bijstelling – de derde alweer – van het maximum aantal vluchten op Schiphol. Zette Harbers juni 2022 nog in op krimp met 60.000 vluchten per jaar, wat later werd aangepast naar een reductie van 48.500, in de nieuwste plannen is de afname jaarlijks nog maar 30.000 starts en landingen.

Bewonerskoepel MRS en de organisatie van gemeenten en provincies (BRS, waaronder Amsterdam) houden vast aan de oorspronkelijke afname tot 440.000 vluchten per jaar. Milieugroepen willen nog veel grotere krimp en een verbod op transferreizigers op Schiphol. Maatschappijen vinden krimp helemaal niet nodig, vanwege de al dan niet afgedwongen inzet van nieuwe vliegtuigen. Ze pleiten ervoor niet op aantallen vluchten, maar op geluidsgrenzen te handhaven.

De maatregelen moeten in november 2025 ingaan, terwijl de rechter eind maart nog oordeelde dat het kabinet al in maart volgend jaar omwonenden beter moet beschermen.

Of dat ook gebeurt, is twijfelachtig. Het nieuwe kabinet, met beoogd luchtvaartminister Barry Madlener (PVV), heeft zich nog niet over haar luchtvaartbeleid uitgesproken. Ook moet de Europese Commissie de ingrepen nog goedkeuren.

Bekijk bericht op "Het Parool"

Reacties op dit bericht

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.