Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchtvaart blijft buiten schot op klimaattop

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1391 
|
 www.noordhollandsdagblad.nl 
tb_vliegtuig_060924_1902AT.jpg

Door Frans van den Berg

PARIJS - De luchtvaart lijkt de dans te ontspringen tijdens de VN-klimaattop in Parijs. De snel groeiende luchtvaart beloofde eerder per eind 2016 bindende afspraken te maken om de vervuiling te beperken.

De meeste regeringsleiders en onderhandelaars zijn deze week per vliegtuig naar Parijs gekomen. Daar gaat het vooral over het verminderen van kolengestookte elektriciteitscentrales en de inzet van duurzame energiebronnen.

Maar de transportsector (auto, vliegtuig en schip) is de op een na grootste vervuiler, zo benadrukt het Europees Parlement, dat een eigen delegatie naar de onderhandelingen in Parijs heeft gestuurd. Het parlement wil dat de luchtvaart en de scheepvaart voor eind 2016 uitstootbeperkende maatregelen neemt.

De internationale luchtvaartorganisatie ICAO is bang dat landen met plannen voor een vliegtaks komen. Eerder wilde Europa een emissiesysteem invoeren om de groei van de luchtvaart te beperken. Na fel verzet vanuit China, Rusland en het Midden-Oosten, waar met sancties werd gedreigd, werd invoering uitgesteld.

Dat kon omdat binnen de ICAO, ook een onderdeel van de VN, is afgesproken in 2020 een wereldwijd systeem van emissiehandel in te voeren. Vanaf 2020 zou de luchtvaart alleen nog maar koolstofneutraal mogen groeien. Concrete afspraken daarover worden tijdens een top in het najaar van 2016 gemaakt. Ofwel, ICAO wil dat in Parijs niet over de luchtvaart wordt gesproken.

De sector benadrukt ook nu weer dat de CO2-uitstoot van vliegtuigen niet zo groot is: ongeveer twee procent van de wereldwijde uitstoot. Daar staat tegenover dat de luchtvaart de komende jaren spectaculair blijft groeien. In 2034 is het aantal passagiers verdubbeld naar zeven miljard passagiers. De grootste groei komt uit China, maar ook andere opkomende economiën leiden tot meer luchtvaart. Overigens groeit ook in de VS de luchtvaart door, maar is die in Europa beperkt.

Niet alleen voor zaken wordt meer gevlogen, maar vooral toeristen nemen vaker het vliegtuig. Meer dan een miljard mensen kruisen jaarlijks de landsgrens voor vakantie en dat aantal groeit naar 1,8 miljard in 2030. Een op de elf banen in de wereld is gekoppeld aan toerisme, maar het extra vliegen betekent ook dat de uitstoot verder zal toenemen.

In tegenstelling tot het spoor en de auto, is er in de luchtvaart nog niet echt een alternatief voor kerosine. Biobrandstof staat nog in de kinderschoenen en is vele malen duurder dan kerosine. De lage olieprijs zet een rem op de ontwikkeling van die alternatieven. ICAO benadrukt dat vliegtuigen al steeds minder uitstoten en dat er plannen worden gemaakt om zonder draaiende motor te taxiën en aan de gate te staan. De ontwikkeling van echt nieuwe types, zoals met open rotormotoren, is een kwestie van lange adem vanwege de gigantische kosten en de strenge veiligheidseisen.

Toch wil KLM in 2020 de uitstoot per passagier terugdringen met twintig procent ten opzichte van 2011. KLM-directeur Pieter Elbers benadrukt in het werkgeversblad Forum dat de luchtvaart de eerste sector is die wereldwijde afspraken heeft gemaakt om te verduurzamen. ,,Er komt een wereldwijd mechanisme om de CO2-emissie te verminderen voor de internationale luchtvaart. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat in Parijs afspraken worden gemaakt over een wereldwijde markt voor CO2-rechten’’, benadrukt Elbers.

De kans dat dat lukt, is volgens een woordvoerster van het ministerie van infrastructuur en milieu niet erg groot. ,,Nederland heeft wel twee miljoen euro aan de Wereldbank gegeven om verschillende systemen aan elkaar te koppelen en landen die dat nog niet hebben, te helpen bij het opzetten.’’

Tijdens de conferentie in Parijs wordt de luchtvaart slechts terloops besproken. ,,Het kan een paragraaf worden in het slotakkoord, waarbij luchtvaart en scheepvaart bij elkaar zijn gevoegd. Het gaat in beide gevallen om wereldwijd vervoer, waarbij het lastig wordt aan welk land je de uitstoot gaat toeschrijven. Is dat bij schepen Rotterdam, of kijk je naar de vlag van het land zoals Panama of Denemarken. En hoe doe je dat bij vluchten? Een erg ingewikkelde problematiek.’’

Bekijk bericht op "www.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht