Luchtvaart betaalt straks hoofdprijs voor nachtvluchten op Schiphol Luchtvaartmaatschappijen moeten
Luchtvaartmaatschappijen moeten straks voor een nachtvlucht drie tot zes keer meer betalen dan voor een vlucht overdag. Dat komt doordat Schiphol de tarieven sterk verhoogt.
De tarieven die Schiphol aan luchtvaartmaatschappijen rekent om gebruik te maken van de luchthaven stijgen in drie jaar tijd in totaal met 37 procent, heeft de luchthaven bekendgemaakt. Daardoor betalen luchtvaartmaatschappijen Schiphol in 2027 vergeleken met 2024 gemiddeld ongeveer 15 euro meer voor een lokaal vertrekkende passagier.
De prijs voor nachtvluchten stijgt daarbij sterk. ,,Door vliegen met lawaaiigere vliegtuigen en vliegen in de nacht aanzienlijk duurder of onmogelijk te maken, dragen we bij aan de reductie van overlast voor onze omgeving", zegt Robert Carsouw, financieel topman van Schiphol. Nachtvluchten worden volgens hem ongeveer drie tot zes keer duurder dan een vlucht overdag, afhankelijk van het type toestel.
De tarievenstijging is volgens Carsouw ook ,,het gevolg van uitzonderlijk hoge inflatie en sterk gestegen rente in de afgelopen drie jaar." De tarieven bevatten ook een compensatie voor de gemiste opbrengsten uit de coronaperiode. De tarieven stijgen in 2025 met 41 procent, in 2026 met 5 procent en dalen in 2027 met 7,5 procent, meldde de luchthaven.
Daarbij is wel een kanttekening gemaakt: ,,De definitieve tarieven voor 2026 en 2027 worden komende twee jaar formeel vastgesteld. Deze kunnen nog beïnvloed worden door toekomstige verrekeningen en toekomstige externe factoren.''
Kwaliteit
De forse stijging van de tarieven is volgens Schiphol ook noodzakelijk om de luchthaven bij de tijd te houden. ,,Om te investeren in de gewenste kwaliteit en duurzaamheid op Schiphol, om de dienstverlening aan luchtvaartmaatschappijen en passagiers te verbeteren, en om fatsoenlijke arbeidsomstandigheden te bieden aan alle mensen die op Schiphol werken'', aldus topman Carsouw.
Schiphol levert zelf een bijdrage van 100 miljoen euro om de kosten nog enigszins te drukken. ,,Hiermee wil de luchthaven de tarieven zo laag als mogelijk houden, zonder tekort te doen aan wat noodzakelijk is voor de luchthavenoperatie." Carsouw zegt niet te vrezen dat de luchthaven aan aantrekklijkheid verliest.
ANP
Geplaatst door Ed uit Oegstgeest