Luchtkwaliteit IJmond en Schiphol blijft probleem
Door Frans van den Berg
In 2030 worden in Noord-Holland vrijwel nergens de Europese normen voor stukstofdioxide en fijnstof meer overschreden. De IJmond en het gebied rond Schiphol zitten nog wel in de gevarenzone.
Die conclusie trekt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid (Rivm) in een rapport dat in opdracht van de provincie Noord-Holland is gemaakt. Daarbij is gekeken naar de cijfers over 2015 en wordt een voorspelling gemaakt voor 2030.
Binnen de provincie zijn de verschillen enorm. De concentraties fijnstof zijn in de kop van Noord-Holland vijftig procent lager dan in de IJmond, Amsterdam en Schiphol. Bij stikstofdioxide liggen de warden op sommige plekken in Amsterdam en rond Schiphol vier keer zo hoog dan op Texel. In de kop van de provincie wordt nu al voldaan aan de strengere advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).
De laatste jaren is er al sprake van een daling door strengere regels voor het autoverkeer en die trend zet zich voort. Ook in 2030 zullen lokaal nog overschrijdingen zijn van de Europese grenswaarden voor stikstofdioxide. In de IJmond komt dat door de industrie en rond Schiphol door de luchtvaart. Ook de zeescheepvaart is een belangrijke bron.
Ook voor fijnstof blijven de IJmond en de Zaanstreek last hebben van hogere concentraties als gevolg van de industriële activiteiten in de IJmond. Houtstook, zeescheepvaart, landbouw en vooral andere provincies en omringde landen dragen verder bij.
Het Rivm komt ook meteen met aanbevelingen om de luchtkwaliteit in Noord-Holland te verbeteren. Minder wegverkeer heeft het meeste effect. Huishoudens moeten minder en zeker beter stoken. De industrie kan uiteraard ook schoner gaan produceren. Op- en overslag van erts en kolen levert met een overkapping minder stof op. Schiphol kan uiteraard minder vluchten toestaan en het eigen wagenpark schoner maken. De havens kunnen bevorderen dat schonere schepen aanmeren en dat er overal walstroom is. De provincie kan het beste beleidsmatig samenwerken met andere provincies en het rijk, want de vervuiling stopt immers niet bij de provinciegrens.
Geplaatst door Henk Meijer uit Elburg /// woonde 4 jaar onder aanvliegroute A'
Bekijk de laatst genoemde documentaire nog eens heel goed en blijf luisteren. Onderzoeksresultaten die aantoonden dat vliegtuigen het kankerverwekkende ultrafijnstof uitstoten, mochten niet bekend worden. Daarom werd het de onderzoekers die de schadelijke werking van ultrafijnstof hadden aangetoond, verboden zich te laten interviewen.
Informatie over de dodelijke werking van ultrafijnstof konden ze bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu 'natuurlijk' niet gebruiken zo vlak voor de geplande uitbreiding van Lelystad-Airport.
Steeds werd er gesproken over vliegroutes en men sprak niet over extreme, kankerverwekkende luchtvervuiling. Lawaai hoor je aankomen, ultrafijnstof komt stil binnen, en als het zo ver is, is het 'te laat'.
Hoe diep ben je gezakt als je - werkzaam in overheidsdienst - hieraan meewerkt?
Rob Huijser, de directeur Luchtvaart, weet het antwoord.
Nederland moet zo snel mogelijk uit de wurggreep van de luchtvaartmaffia. Daarom moet de kliek van Rutte weg. Mark moet ook vooral niet kunnen voortwoekeren op het politieke toneel van de Europese Unie en andere supra-nationale organen.
Een in alle in Europese talen opgestelde verklaring kan alle weldenkende mensen dan behoeden voor dit gladde kwaad.
Mark Rutte is geen onverdienstelijk pianist en zal dan na z'n vertrek uit de politiek als foyer-pianist
nog op wat applaus willen rekenen. Wie durft het dan nog aan voor hem te applaudisseren?