Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Luchthaven weigert vliegtuigen in vroege ochtend

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 548 
|
 limburger.nl - 17-04-18 
gh_vliegtuig_030504_1902GNDSC02129.jpg

Door Benti Banach

Maastricht Aachen Airport weigert sinds een maand vliegtuigen tussen zes en zeven uur ’s ochtends.
"Er is een officiële publicatie uitgegaan naar piloten dat ze op die tijd worden geweigerd door de verkeersleiding”. Dat zei advocaat Jan Koekkoek namens MAA dinsdag tijdens het kort geding dat stichting Geen Uitbreiding Vliegveld Beek heeft aangespannen tegen de minister van Infrastructuur en Waterstaat. "Zo’n maatregel is in twintig jaar niet voorgekomen."

Meer landingsgeld
Om te voorkomen dat vliegtuigen tussen elf en twaalf uur 's avonds vertrekken of landen zijn nog twee extra maatregelen van kracht: de betreffende maatschappij moet dan vijf keer zo veel landingsgeld betalen en het vliegtuig wordt in de totale geluidsbelasting geteld als tien vliegtuigen. Daarmee zou MAA veel sneller zijn toegestane geluidslimiet bereiken.

Limiet
Die limiet moeten we zien als een geluidsemmer, schetste advocaat Roelof Reinders namens de minister. Stel dat die emmer in november vol is, dan moet het vliegveld tot eind van het jaar dicht. "Dan komt de Inspectie Leefomgeving en Transport handhaven.” Maar dat wil MAA uiteraard niet, want daarmee is het niet rendabel. Het vliegveld zal dus wel oppassen dat de emmer niet te snel vol raakt, aldus Reinders.

"In Schiphol was de emmer ook vol. Maar daar zei de ILT: ‘nee, wij monitoren alleen, wij handhaven niet”, betoogde raadsman Richard Wagemans namens de stichting. Die vertrouwt er niet op dat het in Beek anders zal gaan.

Landingsbaan
Inzet van het kort geding was het gebruik van een 250 meter extra start- en landingsbaan, waardoor toestellen zwaarder kunnen worden beladen. Dat maakt het Limburgse vliegveld aantrekkelijker voor vrachtcarriers.

Zou bestuursrechter Frans Vluggen stichting GUVB tegemoetkomen, dan verliest het vliegveld volgens Koekkoek niet alleen de drie grote vrachtbedrijven Saudi, Silkway en Emirates, maar wordt ook de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van de luchthaven een grote klap toegebracht. ,,En dat precies in dit jaar waarin de economische opleving van MAA gestalte moet krijgen”, aldus Reinders.

Wagemans zei na afloop dat de minister, ongeacht de uitspraak, niet meer zal kunnen tornen aan de huidige geluidscontouren. De landsadvocaat zou het ‘geluidsemmer’ noemen.

De rechtbank doet uitspraak op 1 mei.

Bekijk bericht op "limburger.nl - 17-04-18"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jos

De landsadvocaat geeft duidelijk aan waar de prioriteit van de LVNL ligt : het faciliteren van de groei.

Geplaatst door Lawaai moe

We moeten in heel Nederland naar een situatie waarin de nachtrust gerespecteerd wordt. Dus 's nachts niet meer landen en opstijgen.

Geplaatst door anoniem1

Zou bestuursrechter Frans Vluggen stichting GUVB tegemoetkomen, dan verliest het vliegveld volgens Koekkoek niet alleen de drie grote vrachtbedrijven Saudi, Silkway en Emirates, maar wordt ook de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van de luchthaven een grote klap toegebracht.

Die vrachtbedrijven hebben dus al jaren geopereerd zonder die extra 250 meter en nu zou men weg gaan als men die 250m niet krijgt. De vrachtbedrijven hebben niet echt een alternatief,het gaat bij dit soort bedrijven juist om de locatie. Men laat zich gewoon chanteren,als men elke keer toegeeft als bedrijf zegt "als ik mijn zin niet krijg dan ga ik weg" wat voor een land houden we dan over?

Rechter heeft overigens uitspraak gedaan:de 250 extra meter mag gebruikt worden.

De meest vervuilende,meeste overlast gevende en een van de minst innovatieve sectoren (bulk transport) word het meest gestimuleerd.

Geplaatst door anoniem1

Niet alleen het vetrouwen in de politiek word minder,ook het vertrouwen in de rechtspraak word opgeofferd aan het belang van de sector.