Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Luchthaven Schiphol doekt de aparte vrachtdivisie op.

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 426 
|
 telegraaf.nl 
hv_techniek_2758.jpeg

Door Yteke de Jong

„In toenemende mate zien wij dat luchtvracht meer verweven is met de passagiersstromen. In veel gevallen zijn het ook dezelfde vliegmaatschappijen die zowel vracht als passagiers vervoeren”, aldus een zegsman van de luchthaven.

Pikant moment
De aankondiging komt op een pikant moment. Schiphol is vol en dat blijkt slecht samen te gaan met een vrachtoperatie, dat het moet hebben van flexibiliteit. Vorig jaar verkasten een aantal vrachtmaatschappijen noodgedwongen naar België. Zij verloren hun landingsslots, omdat ze niet altijd op tijd vlogen. Dit ging ten koste van banen, tot afschuw van de politiek.

Vrachtbaas Jonas van Stekelenburg vertrekt door het besluit bij de luchthaven en wordt niet vervangen. Daarmee verliest Schiphol weer iemand met luchtvaartkennis in de subtop.

„Van Stekelenburg had het belang voor de vrachtsector voor ogen. Maar er werd door de top niet altijd naar hem geluisterd, ook niet toen Schiphol er vorig jaar zomer achter kwam dat er een probleem kwam met de vrachtlandingen”, meldt een bron. Van Stekelenburg reageerde zelf niet op een verzoek om commentaar.

’Synergie’
De combinatie van vracht met afdeling marketing zou volgens Schiphol ’synergie’ opleveren. De verladers, brancheorganisaties Transport en Logistiek Nederland en Air Cargo Netherlands twijfelen daarover. Ze willen niet dat deze reorganisatie negatief doorwerkt.

„We vertrouwen erop dat luchtvracht een kernactiviteit van en op de nationale luchthaven blijft en willen in gesprek met Schiphol”, stellen ze.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht