Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Luchthaven blijft even groot: omwonenden voelen zich ‘geschiphold’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 319 
|
 Trouw 
HvS_Klimaatmars-2019-03-11-10-22-08.jpg

Wie in de buurt van aanvliegroutes van Schiphol woont, leeft voortdurend tussen hoop en vrees. Net als de ene regering of Schiphol-directeur lijkt aan te sturen op krimp, komt er een andere regering en een nieuwe luchthaven-baas. En vervliegt letterlijk de kans op minder herrie.

“Langzamerhand is de hoop weer aan het verdwijnen”, zegt Alfred Blokhuizen. Als voorzitter van actiegroep SchipholWatch kijkt hij naar de luchtvaart vanuit het gezichtspunt van omwonenden. Die zien – behalve veel vliegtuigen – donkere wolken, nu minister van Infrastructuur Barry Madlener (PVV) heeft bepaald dat de nationale luchthaven minstens even groot blijft als die nu is.

Dat betekent geen daling naar maximaal 460.000 vluchten per jaar, zoals oorspronkelijk de bedoeling was. Het maximaal aantal vliegbewegingen mag wat de minister betreft vanaf half november volgend jaar uitkomen op jaarlijks tussen de 475.000 en 485.000. De verwachting is dat Schiphol aan het eind van dit jaar 470.000 vluchten heeft verwerkt, 13.000 minder dan er zijn aangevraagd.

Met het politieke besluit zijn partijen als SchipholWatch en de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) niet blij, al probeert Blokhuizen van SchipholWatch er iets positiefs uit te halen: “Zelfs deze heel rechtse regering heeft het over krimp. Het denken over groei is dus verdwenen.”

‘Er wordt systematisch gerommeld met cijfers’


Wellicht voor een praatje omwille van de goede vrede ging Madlener maandag op de koffie bij de MRS. De pers mocht daar niet bij zijn. Bewoners lieten op de bijeenkomst blijken boos te zijn over het besluit om Schiphol niet te laten krimpen, laat een woordvoerder van de MRS weten. Madlener antwoordde daarop wel degelijk naar de bewoners te luisteren en te streven naar een geluidsreductie van 17 procent.

De PVV-minister baseert zijn besluit om ruimhartig om te gaan met het maximaal aantal vliegbewegingen op ‘nieuwe en gedetailleerdere informatie uit de luchtvaartsector’. Daaruit zou blijken dat sommige maatregelen om de geluidsoverlast te beperken effectiever zijn dan gedacht. Zo zijn luchtvaartmaatschappijen als KLM en Transavia bezig met het moderniseren van hun vloot.

Ook mogen tientallen oude typen vliegtuigen – vanwege hun lawaai en uitstoot – niet meer op Schiphol komen en wordt het aantal nachtvluchten beperkt ( van 32.000 naar 27.000 per jaar). Vliegtuigen die nog wel mogen landen en opstijgen maar relatief lawaaierig zijn, moeten hogere tarieven betalen.

Blokhuizen van SchipholWatch is van mening dat er veel leugens rond gaan als het om ‘zogenaamd schonere en stillere’ vliegtuigen gaat. “Er wordt al zo lang de luchthaven bestaat systematisch gerommeld met cijfers.” ‘Schiphollen’ noemt hij dat, een woord dat daadwerkelijk in het woordenboek staat. Blokhuizen vindt het jammer dat de nieuwe Schiphol-directeur Pieter van Oord minder geneigd lijkt tot handreikingen naar de omgeving dan zijn interim-voorganger Ruud Sondag. “Alleen door naar de rechter te gaan kunnen we hopelijk iets afdwingen.”

Geluidsbeleving is niet bij iedereen hetzelfde


Luchtvaartexpert Gerben Broekema woont zelf binnen de geluidscontouren van Schiphol. Hij zegt dat meer gedaan moet worden aan vliegherrie. “Dit is een forse tegenslag voor omwonenden. Het is goed dat er aandacht voor is.” Maar Broekema vindt tegelijkertijd dat er te weinig oog is voor de andere kant van het verhaal, namelijk dat vliegen naar zijn overtuiging wel degelijk economisch van groot belang is en dat de realiteit is dat er niet minder maar meer wordt gevlogen.

“Mensen zijn doorgaans eerder bezig met wat ze niet willen. Bovendien spelen niet-akoestische factoren ook mee. Geluidsbeleving is niet bij iedereen hetzelfde. Bijna de helft van de hindermeldingen komt uit gebieden waar het geluidsniveau relatief laag is.” Een krimp van Schiphol met jaarlijks 30.000 vliegbewegingen helpt niet, zegt hij. “Dat heeft geen direct effect op de hinderbeleving. Zodra je aan de volumeknop van Schiphol gaat draaien pakt dat altijd ergens anders negatief uit. Mensen gaan dan naar een vliegveld elders, waarmee de hinder verschuift.”

Het aantal meldingen over geluidshinder gaat op het moment ongeveer gelijk op met de groei van het vliegverkeer, meldt het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol in de jaarrapportage 2023. Er werden dat jaar 187.065 meldingen gedaan, 7 procent meer dan het jaar daarvoor.

Helemaal in kannen en kruiken is het besluit van de minister overigens nog niet. Het kabinet legt de berekeningen eerst voor aan de Europese Commissie.

Bekijk bericht op "Trouw"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Men zegt nooit hoe die 17% geluidsreductie wordt bereikt en VOOR WIE! Worden mensen rond Amsterdam (tijdelijk) wat ontzien ten koste van die onder de Polder- en Kaagbaan? Het zou zomaar kunnen.

‘Maar Broekema vindt tegelijkertijd dat er te weinig oog is voor de andere kant van het verhaal, namelijk dat vliegen naar zijn overtuiging wel degelijk economisch van groot belang is en dat de realiteit is dat er niet minder maar meer wordt gevlogen.’ Een andere realiteit is dat door de verwachte groei de klimaatschade doo de luchtvaart alleen maar gaat toenemen.

‘Bijna de helft van de hindermeldingen komt uit gebieden waar het geluidsniveau relatief laag is.” Een krimp van Schiphol met jaarlijks 30.000 vliegbewegingen helpt niet, zegt hij. “Dat heeft geen direct effect op de hinderbeleving. Zodra je aan de volumeknop van Schiphol gaat draaien pakt dat altijd ergens anders negatief uit. Mensen gaan dan naar een vliegveld elders, waarmee de hinder verschuift.’

Dat ‘lage niveau’ ligt overgens wel significant boven de WHO adviesnorm van 45 dB(A) Lden, met piekwaarden ver boven de 50 dB(A) met sterk toegenomen aantallen vliegtuigpassages, vaak om de 2 minuten (of zelfs minder). Ook is dit geluid het meest voorkomende geluid in de relatief stille gebieden en zijn huizen er niet op gebouwd en bieden dus onvoldoende bescherming. De geluidsnormen zijn eenvoudig te hoog gesteld ten gunste van de luchtvaart.

Het verschuiven van hinder naar een andere locatie vindt men blijkbaar geen probleem door te stellen, dat Lelystad Airport als optie open blijft staan!

Geplaatst door Anoniem1 uit nederland

De bewoners worden niet beschermd door de wet. Omdat de overheid en schiphol zich er bewust niet aan houden.
De wetten lijken er meer voor de vorm te zijn. Om het geheel een beetje fatsoenlijke uitstraling te geven.

Ondertussen lacht men zich in de directie kamers van de bv nederland de ballen uit de broek om het toegenomen vertrouwen bij de groep laag opgeleiden. Juist dat is de groep die het deze kabinets periode het zwaarst gaat krijgen. Terwijl er van de beloftes die aan deze groep gedaan zijn niks terecht gaat komen.

En dan wantrouwen de mensen iemand als Timmermans. En stellen ze vertrouwen in de vvd of mensen als vd plas en Wilders. De mensen zijn echt gek. Maar laten zich door sociale media alles wijsmaken.

De hele onvrede was kunstmatig. Verkiezingsuitslag gebaseerd op populisme en leugens.
Dag in dag uit de talkshows op de commerciele omroepen met hun haat en onvrede over alles,de schuld gevende aan "links" (links bestaat niet eens meer in nederland). Terwijl rechts al 10 jaar onafgebroken regeert.

En nu gaat het volk kunstmatig tevreden zijn met het kabinet. Terwijl ze slechter af zijn dan ooit tevoren.
Ineens is alles goed en hoor je geen onvertogen woord meer op tv en in de populistische talkshows. Sommige talkshows zijn zelfs gestopt. Het werk is gedaan en de buit is binnen.

Democratie bestaat niet.

Goed ben er weer klaar mee. Tot over 1 jaar of zo.