’Luchtgevecht’ om krimp Schiphol: ’Amerika dreigt met handelsoorlog Nederland’
Door Yteke de Jong
De Verenigde Staten zinnen op strafmaatregelen tegen Nederlandse bedrijven als de krimp van Schiphol doorgaat. Daar hebben luchtvaartmaatschappij Delta en de luchtvaartkoepel Airlines for America onlangs voor gewaarschuwd in brieven aan minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat, die zijn ingezien door De Telegraaf. Werkgeversorganisatie VNO-NCW spreekt van een ’reëel gevaar’.
De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen spreken in de brieven hun ’zeer grote zorg’ uit over de nieuwe poging om minder vliegbewegingen af te dwingen op de nationale luchthaven. De spanning loopt op, want eind deze week zou het kabinet een besluit nemen.
’Krimp Schiphol raakt toerisme’
De luchtvaartmaatschappijen stellen dat het intrekken van vluchten een inbreuk is op de afspraken die er zijn om onbeperkt naar elkaars landen te vliegen. „Krimp raakt toerisme, handel en investeringen en heeft economische repercussies voor beide landen tot gevolg”, zo schrijft Airlines for America.
Vorig jaar november moest toenmalig minister Harbers het plan voor de eerste stap van krimp naar 460.000 vliegbewegingen intrekken, nadat de VS dreigden luchtvaartmaatschappij KLM te straffen met het intrekken van vluchten op New York.
Delta wijst erop dat Nederland vorig jaar al probeerde een ’onjuiste’, ’onredelijke’ en ’discriminerende’ inbreuk te doen op de internationale luchtvaartverdragen. „We dringen er bij u op aan om een pad van mogelijke hardere strafmaatregelen van de Amerikaanse regering te vermijden”, zo schrijft Delta, KLM’s Amerikaanse partner, aan Madlener.
Duurder reizen door krimp Schiphol
Volgens Delta gaat een krimp ten koste van beide economieën, banen en groei en zijn gezinnen de klos: die hebben straks te maken met duurder reizen. De belangen zijn groot: Schiphol is Delta’s grootste basis in de Europese Unie. Delta wil geen toelichting geven op de brief.
„Het netwerk van frequente directe verbindingen van Schiphol en KLM is essentieel voor Nederland en voor onze concurrentiekracht. De Europese procedure om stiller te gaan vliegen rondom Schiphol moet daarom zorgvuldig worden doorlopen. Het is een reëel gevaar dat er tegenreacties komen als buitenlandse luchtvaartmaatschappijen een deel van hun landingsrechten verliezen. We raken dan verbindingen kwijt die belangrijk zijn voor het bedrijfsleven, of worden elders in onze internationale handel geraakt”, zegt voorvrouw Ingrid Thijssen van VNO-NCW.
Aantal starts en landingen Schiphol
Wat betreft het aantal starts en landingen koerst het kabinet vooralsnog af op tussen de 475.000 en 485.000 vliegbewegingen.
Volgens de Amerikanen is krimp niet nodig, iets dat ook al eerder dit jaar bleek uit een alternatief plan van de luchtvaartsector en kennisinstituten als de TU Delft. Delta zegt daarom dat de procedure die nu gelopen wordt via Brussel niet op de juiste manier gaat. De luchtvaartmaatschappij refereert naar ’onjuiste’ berekeningen voor de krimp.
Volgens KLM wordt slechts 30% van hun nieuwe, stillere vloot meegerekend en Schiphol geeft aan dat het effect van hogere tarieven voor lawaaikisten te beperkt wordt meegenomen. „Het doel is minder geluidsoverlast voor omwonenden. We willen de overheid oproepen om met de juiste gegevens een herberekening van geluidswinst van alle voorgestelde maatregelen te maken”, schrijft Delta.
’Reizigers via andere luchthavens dan Schiphol’
De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij stelt dat het bij krimp gedwongen wordt om reizigers via andere luchthavens te sturen. „Dat kan een verwoestend effect hebben op KLM en de Nederlandse economie.” Delta heeft al de eerste stappen gezet om meer samen te werken met SAS in Kopenhagen.
Volgens KLM betekent elk getal onder de 483.000, het aantal vliegbewegingen waar rechten aan zitten, strafmaatregelen in andere landen. „Het afnemen van vliegbewegingen met historische rechten is een ongekende situatie”, zegt KLM-topvrouw Marjan Rintel.
Lees ook hier: Extra krimp Schiphol dreigt na nieuwe berekeningen PVV-minister Madlener
„Als buitenlandse luchtvaartmaatschappijen minder naar Schiphol mogen vliegen, dan komen er tegenmaatregelen in verschillende landen. De VS hebben dat vorig jaar al aangekondigd. De straffen kunnen breder zijn dan alleen de luchtvaart. Je moet voorkomen dat je je als Nederland buitenspel zet.”
Opmerking redactie vlieghinder.nl
Het gaat hier over rechtstreekse vluchten. De oplossing is simpel. De krimp zal plaatsvinden op het aantal (onrendabele) overstap vluchten van KLM.
Geplaatst door Gerard uit Castricum