Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Lucht- en scheepvaart hoeft weer niets te beloven

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1115 
|
 www.oneworld.nl 
wp_luchtfoto_2893.jpg

Door: Anne-Marie Mineur Bron: OneWorld

We mogen niets vertellen over de ontmoeting met de vertegenwoordigers van de scheepvaartsector, hij is achter gesloten deuren en dus heel geheim. De toon van het gesprek is dan ook opvallend openhartig. Maar veel nieuws wordt er eigenlijk niet verteld.

Samen zijn de lucht- en scheepvaartindustrie verantwoordelijk voor zo’n acht procent van de totale CO2-uitstoot, waarbij luchtvaart de grootste helft voor zijn rekening neemt. De enorme olietankers die de hele wereld over gaan zijn natuurlijk de belangrijkste boosdoeners, maar ook het veevoer dat massaal onze kant op worden verscheept, draagt bij. Deze sectoren gaan bepaald niet kleiner worden — integendeel, er wordt forse groei voorspeld. Hoe beter het gaat in opkomende economieën zoals China en India, hoe meer de mensen daar ook wel eens op vakantie willen in het buitenland. Ook vrijhandelsverdragen zoals TTIP (met de Verenigde Staten) en CETA (met Canada) zijn bedoeld om nog veel meer grondstoffen en producten de Atlantische Oceaan over te sturen.

Toch hebben deze reuzen het nu al voor de derde keer voor elkaar om uit de concept-verdragstekst te verdwijnen

Dat deze sectoren dus als eerste aan de beurt zijn om bij te dragen aan een oplossing van het klimaatprobleem, ligt erg voor de hand. Toch hebben deze reuzen het nu al voor de derde keer voor elkaar om uit de concept-verdragstekst te verdwijnen en zo strenge, bindende regels geheel te ontlopen. “Ik begrijp best dat het moeilijk is,” zegt Donald Pols, de directeur van Milieudefensie die ik tegen het lijf loop bij het Nederlandse paviljoen, “het is al lastig genoeg om een compromis te vinden tussen landen, laat staan om het op internationaal niveau te regelen. Maar het moet wel gebeuren.” Er is enorme vraag naar transport en de technische oplossingen zijn wel zo’n beetje uitgeput. Dan kom je al gauw op de hoge tickettax voor businessclass-reizigers waar Thomas Piketty voor pleit. Geen aantrekkelijk vooruitzicht voor de luchtvaartindustrie.

De enige reden die ik voor de afwezigheid van de transportreuzen kan bedenken is dat anders de belangen van de industrie geschaad worden. Het verhaal dat de scheepvaart ons in het achterkamertje vertelt, bevat dan ook geen verrassingen. De reactie van de delegatie Europees Parlement is al evenmin anders dan in werd vastgesteld.

Zelfs Eurocommissaris Cañete roept publiekelijk dat scheep- en luchtvaart echt in de resolutie moeten. Toch ben ik er niet gerust op dat ook de scheep- en luchtvaart hun steentje zullen gaan bijdragen — ook in de versie van donderdagavond waren ze nog niet terug. De lobby heeft achter de schermen al lang zijn werk gedaan. Daar maakt zo’n hoogst geheim gesprekje met de delegatie van het Europees Parlement echt geen verschil in.

Zie ook NRC hier

Bekijk bericht op "www.oneworld.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard

Lucht- en scheepvaart zijn dan ook geen 'landen'. Ze gebruiken het niet-territoriale deel van onze planeet, het deel at dus niet onder de 'landen' valt. De volgende keer deze vervuilers van onze planeet goed zichtbaar uitnodigen zodat ze zich niet via geheime achterkamertjes vrij van iedere verplichting kunnen lobbyen .

Geplaatst door anoniem

Ongelooflijk, de luchtvaart stoot meer uit als alle scheep vaart.
En schepen vervoeren misschien wel 90% van de wereld handel. De luchtvaart misschien 1%
Is eigelijk niet te vergelijken,wat schepen vervoeren en wat de luchtvaart vervoert,totaal andere order van grote. En toch stoot de luchtvaart meer uit, geeft wel aan hoe ongelooflijk inefficient vervoer per lucht is.