Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Londen biedt de meeste kans op vervanging vliegtuig door de trein

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 102 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
Logo_Eurostar.JPG

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Als er één verbinding is die veel groeimogelijkheden heeft, dan is het wel Londen. Zeker wanneer Eurostar ook in tarieven gaat concurreren met partijen als Easyjet. Maar de andere dertien bestemmingen in het Verenigd Koninkrijk zijn per spoor veel lastiger te bereiken, zo blijkt uit deel vier van onze serie over Luchtvaart op de rails.

Wie een blik werpt op aankomst- en vertrektijden op Schiphol, ziet ongelooflijk vaak een van de zes Londense luchthavens voorbij komen. Naast Heathrow, hebben we het dan over Londen City, Luton, Gatwick, Stansted en Southend. Maar liefst zestig vluchten in 15 uur tijd, ofwel ieder kwartier een vliegtuig. KLM, Easyjet en British Airways en een enkele van Level en Vueling.

Londen City is in trek bij zakenlieden, omdat de luchthaven dichtbij het zakencentrum ligt. De andere luchthavens zijn drukker (behalve Southend) en vergen meer reistijd. Het is nog geen uur vliegen, maar inclusief de veiligheids- en paspoortcontrole, het wachten en de reis van en naar de luchthaven, ben je zo vijf uur kwijt voor je in hartje Londen staat.

In diezelfde tijd kan je ook met de trein: met de Thalys naar Brussel en dan de Eurostar naar Londen St. Pancras. Toch deden maar weinig mensen dat, vanwege het overstappen in Brussel. Maar sinds april 2018 rijdt de Eurostar ook naar Nederland. Vanaf Londen gaat het in drie uur en 41 minuten naar Amsterdam. Zonder overstappen dus. Maar op de heenweg moet nu nog worden overgestapt in Brussel vanwege de veiligheids- en paspoortcontrole. Daardoor kost de trip vier uur en 45 minuten.

Controle
Naar verwachting gaat het vanaf januari ook van Amsterdam naar Londen zonder tussenstop. Na bijna twee jaar onderhandelen is dan eindelijk geregeld dat de veiligheids- en paspoortcontrole al op Amsterdam en Rotterdam worden gedaan. Dat scheelt dus bijna een uur. Helaas gaat de meeste winst weer verloren omdat je dan voor vertrek in Amsterdam of Rotterdam eerst door die controle moet. Om die reden moeten passagiers driekwartier voor vertrek aanwezig zijn en voor de eerste klas minimaal tien minuten. De tijdwinst is dus beperkt, maar passagiers kunnen wel blijven zitten.

Een ander probleem is de lage frequentie. Dit jaar zette Eurostar al een derde trein in en wil dat opvoeren naar vier of vijf per dag. Daar kwam recent bij dat Thalys en Eurostar willen fuseren. Zo kunnen ze beter samenwerken en de concurrentie met de airlines aangaan. Ook wat betreft de tarieven. Nu al kan je voor 99 euro retour van Londen naar Amsterdam, alleen kan je ook voor 55 euro op Luton vliegen. Moet je nog wel in Londen centrum zien te komen.

Sneller
Maar meer en snellere Eurostars kunnen een enorme impact krijgen, denkt ook Heike Luiten, directeur van NS International: ,,Een Eurostartrein neemt wel even 900 passagiers in een keer mee, tegen 500 in een Thalys. Dat kan heel wat vluchten gaan schelen.’’ Een Eurostar is goed voor vier tot vijf vliegtuigen van het type Boeing 737 en wel negen van het type dat op Londen City vliegt. Bij die laatste luchthaven blijft het de vraag of zakenlieden het vliegtuig inwisselen voor de Eurostar.

Ook voor overstappende passagiers op Schiphol is de trein een probleem: de Eurostar stopt niet op Schiphol. In het treinstation is namelijk geen plek voor een afgescheiden perron voor de veiligheids- en paspoortcontrole. ,,Misschien dat de Eurostar in de toekomst wel op de terugweg op Schiphol stopt’’, suggereert Luiten. ,,Een groot probleem wordt de drukte op het spoor. Ieder uur een Eurostar? Dan moeten die treinstellen worden gekocht en moet er ruimte in de dienstregeling zijn. Het spoor zit al bijna aan de grens en dus zijn daar forse investeringen nodig.’’ De Eurostar tussen Londen en Parijs rijdt al ieder halfuur.

Overstap
Wat de andere dertien bestemmingen in het Verenigd Koninkrijk betreft, zal de trein nauwelijks een alternatief zijn. Veel Britse passagiers gebruiken Schiphol als overstapplek voor een vlucht naar een andere luchthaven in Europa of elders in de wereld. Zakenlieden en vakantiegangers kunnen natuurlijk wel de trein nemen. Eerst met de Eurostar naar Londen en dan verder. Zolang op het Britse eiland het hogesnelheidsnetwerk niet is uitgebreid, blijven het enorme afstanden. Op Manchester wordt het meest gevlogen, maar per trein duurt het bijna acht uur. Edinburgh is al gauw tien uur treinen en overstappen. Newcastle is 7,5 uur. Een flinke rit, maar nog wel sneller dan de boot vanaf IJmuiden.

Deel 1 uit een vijfdelige serie. Veertig procent van de vluchten vanaf Schiphol binnen 750 kilometer. Lees hier.

Deel 2 uit een vijfdelige serie. Treinen naar Duitsland en Scandinavië zijn te lang onderweg. Lees hier.

Deel 3 uit een vijfdelige serie. Naar het zuiden is de trein pas echt snel en een concurrent voor het vliegtuig. Lees hier..

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Gerard

Ook t.a.v. Londen wordt er een denkfout gemaakt. Net alsof iedereen in het centrum van Londen wil zijn. Ik vlieg naar Gatwick omdat ik naar familie in Surrey wil. Dan heb ik niets aan een trein naar Londen St Pancras. Gatwick is maar een halfuur met de auto... En dat geldt voor heel veel anderen ook die naar Luton, Southend e.d. vliegen: velen willen in de eegio zijn, en niet in Londen. Overigens heb ik de Eurostar weleens gebruikt. Je moet je reistas daar in bagagerekken in het begin van de coupe leggen. En daar zijn dus spullen uit mij tas gestolen. 0,0 toezicht. En de zitplek was ook waardeloos met een kapotte, volkomen losse zitting. Nooit meer Eurostar. Ook de Eurolines met de trein via de Kanaaltunnel: nooit meer. We mochten de wc in de bus niet eens gebruiken, urenlang. Mijn favoriet waren de supersnelle catamarans Hoek van Holland - Harwich, inclusief trein. Echt al een vakantiestart. Helaas varen die niet meer. Waren overigens ook niet al te milieuvriendelijke schepen. Mijn beste ervaring: Garuda naar Gatwick.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.