Platform Vlieghinder Kennemerland
 

LNV zit al 123 weken (!) op zijn gat in dossier vliegveld Beek

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 199 
|
 schipholwatch.nl - 31-01-2022 
HvS-klimaatmars_2019-03-11-09-32-04.jpg

Maar liefst 123 weken lang al traineert het Ministerie van Landbouw (LNV) handhaving van de stikstofvergunning van vliegveld Maastricht Airport. De natuurbeschermers van MOB zijn het zat en eisen nu via de rechter een besluit met een dwangsom voor de minister.

In september 2019 vroeg MOB voor het eerst het vliegveld te handhaven omdat het niet beschikte over een vergunning in het kader van de Wet natuurbescherming. Zo’n papiertje is nodig om stikstofdepositie te mogen veroorzaken op natuurgebieden.

In eerste instantie wees toenmalig minister Carola Schouten handhaving af, maar na een bezwaar van MOB kreeg het vliegveld tot uiterlijk 1 april 2021 de tijd zo’n vergunning aan te vragen.

Dat gebeurde steeds maar niet, zodat MOB onder leiding van Johan Vollenbroek op 16 september vorig jaar een nieuw verzoek tot handhaving indiende. Volgens de wet had de minister tot 11 november de tijd om een beslissing te nemen op dat verzoek. U raadt het al: per die datum bleef het stil bij LNV.

Geen reactie op ingebrekestelling
De minister is vervolgens op 15 november vorig jaar in gebreke gesteld. Ook daar kwam geen enkele reactie op vanuit het ministerie, waardoor MOB zich nu genoodzaakt ziet de rechter te vragen de minister tot een beslissing te dwingen, desnoods met dwangsommen.

Deze gang van zaken illustreert hoe coulant de rijksoverheid omgaat met de luchtvaartsector. Ondanks het ontbreken van noodzakelijke vergunningen, wordt de vliegvelden geen strobreed in de weg gelegd. Eenzelfde vertragingstactiek vond al plaats voor Schiphol. Hoewel de luchthaven te laat was met het indienen van een vergunningsaanvraag, werd keer op keer uitstel verleend.

Keer op keer uitstel
De vliegvelden beschikken niet alleen niet over de vereiste stikstofvergunningen, eenzelfde verhaal geldt voor de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen, waarvan een deel kanker veroorzaakt. Ook in dat dossier voldoen de vliegvelden niet aan hun wettelijke verplichten en ook daar wordt keer op keer uitstel verleend en niet gehandhaafd.

Het resultaat is nu dat vliegveld Beek al ruim meer dan twee jaar de natuurgebieden in Limburg schaadt op illegale wijze en dat de overheid geen stappen wenst te ondernemen tegen dit gedrag.

De overheid maakt zich zo medeschuldig aan illegale beschadiging van de natuur. Regels zijn er kennelijk alleen voor de kleine ondernemers als de boeren, niet voor de grote vervuilers als vliegvelden.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 31-01-2022"

Reacties op dit bericht