Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Lezers blij met stilte rond Schiphol, maar personeel thuis op de bank

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 359 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
tb_leefomgeving_castricum_Kerkedijk.jpg

Door Frans van den Berg

Die rust. Het is haast overweldigend. Geen verstoring van de nachtrust meer door vliegtuigen. Kon het maar altijd zo zijn, laten lezers weten.

De teneur van de lezersreactie is eenduidig: het is een verademing dat het lawaai er even niet meer is. ,,We kunnen nu heerlijk in de tuin zitten. En horen de vogels weer fluiten.’’ Vooral de nachtvluchten worden niet gemist. Maar er zijn ook lezers die vrezen voor de gevolgen voor de economie en werkgelegenheid.

Wil Spaanderman uit Uitgeest hoopt dat de politiek nu eindelijk inziet dat Schiphol niet verder mag groeien. Geen hub-functie meer en 300.000 vliegbewegingen als maximum in plaats van de huidige 500.000.

Esther de Geus-Bosch uit Alkmaar vindt het tijd voor bezinning: ,,Minder vliegverkeer. Het personeel dat werkloos wordt, gratis laten omscholen voor ander werk zoals de zorg en het onderwijs.’’

Klachten
Ook bij het Bewoners Aanspreekpunt Schiphol is het effect duidelijk. „Normaal hebben we 600 tot 700 klachten per dag, momenteel dertig tot veertig. Een groot deel gaat over kleine vliegtuigjes die eindelijk in deze regio luchtfoto’s kunnen maken. Op Schiphol is het rustig met ongeveer vijfduizend passagiers en tachtig toestellen per dag, waarvan een groot deel vracht. Juist nu het zo stil is, vallen die weinige vluchten op.”

Toerisme
Dat deze rust niet blijvend is, realiseert iedereen zich. Kan het anders? De overeenkomsten tussen de luchtvaart en het toerisme zijn groot. In beide gevallen werd de overlast te groot. In Amsterdam hadden ze last van dronken toeristen, de ’Nutellawinkels’ en woningen die massaal via Airbnb werden verhuurd. Maar toerisme is wel een belangrijke bron van inkomsten, al mag wel ’een onsje minder’.

Dat geldt ook voor de luchtvaart. Zonder kunnen we niet. Momenteel landt er het ene na het andere vrachttoestel met medische voorzieningen uit China en de VS. Ook medicijnen gaan wereldwijd via de lucht, net als bloemen, groente, elektronica en kleding. Zonder vluchten ook geen (verre) vakanties, geen studies elders in de wereld, geen bezoek aan familie in het buitenland en geen zakenreizen. Ook hier geldt: kan het niet een beetje minder? Vaker via internet vergaderen, niet even een weekendje New York of een vrijgezellenfeestje vieren in Barcelona en minder kopen in Chinese webshops.

Banen
Daarnaast is de luchthaven belangrijk voor de werkgelegenheid. Bijna 120.000 banen zijn verbonden met die luchtvaart. Daar komen de banen in het toerisme, de internationale congressen en internationale bedrijven nog bij.

KLM ligt straks aan het financiële infuus van de Nederlandse overheid. Een goed moment om het netwerk tegen het licht te houden. Is iedere route en in die frequentie wel van belang voor Nederland? En stoppen met de hinderlijke nachtvluchten?

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Vergeet niet dat de luchtvaart ervoor gezorgd heeft dat er vele miljoenen banen verloren zijn gegaan, en dat alle bezuinigingen voor niets zijn geweest.Dit mag nooit meer gebeuren!

Geplaatst door Marc uit Almere

Hier in Almere is er nog herrie genoeg. Alles naar de Kaagbaan komt over mijn dak! Als de luchtvaart perse zo groot wilt zijn, dan moeten ze maar verhuizen en is er wat mij betreft voor hen geen plek meer in Nederland, iig niet op het vaste land.

Net 6 toestellen uit Duitsland over mijn dak! Ik vraag mij werkelijk af waarom dergelijke korte afstandsvluchten nog bestaan anno 2020 en de huidige klimaatproblemen. Bizar!

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Ik moet toegeven dat die vliegerende best wel wat minder overlast brengt heden ten daage.
Maar er is werkelijk waar nog niet 1 dag geweest dat ik Geen 1 melding heb gedaan bij dat vreselijke bas!
Iedere dag komen ze over die vliegende herrie producerende klimaatslopers.......

Zijn het niet die klm 747,s dan zijn het wel 747,s van de meest onmogelijke vliegbedrijven die volgens mij nog nooit op shithol hebben gevlogen.........

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Nou het kan dus nog erger..... een MD 11 van western global airlins.......die maakt nog meer herrie als een 747......
Vliegt gewoon vanaf shithol! Ze trekken oude uitgerangeerde klimaatslopers uit de kast dat shithol.