Lelystad, omstreden vakantieluchthaven in de polder.
Nog krap twee jaar en dan moet luchthaven Lelystad zijn omgebouwd van een slaperig vliegveld tot volwassen vakantieluchthaven. Omwonenden en luchtvaartmaatschappijen hebben grote twijfels over de uitbreiding. Toch investeert de overheid tientallen miljoenen. Wat moet er gebeuren om het project tot een succes te maken?
Het is stil op het dakterras van restaurant Flantuas. Een groep vliegtuiginstructeurs met pilotenzonnebrillen eet een broodje kroket, verdwaalde dagjesmensen kijken hoe witte lesvliegtuigjes van de Martinair Flight Academy achter elkaar opstijgen van de landingsbaan voor hun neus. Verder is het stil, zoals wel vaker op luchthaven Lelystad. Het vliegveld in de polder is het domein van vliegscholen, sportvliegers en zakenvluchten.
Dat gaat veranderen. Als het aan de overheid ligt wordt Lelystad binnenkort een drukke luchthaven vanwaar jaarlijks miljoenen Nederlandse reizigers vertrekken naar zonbestemmingen. Zo moet ruimte vrijkomen op Schiphol, waar vanwege afspraken met omwonenden tot 2020 geen groei meer mogelijk is.
Er rust geen zegen op het plan, het meest ambitieuze en complexe luchtvaartproject van dit moment. Al vanaf het begin klinkt er kritiek. Volgens sceptici is Lelystad te klein om echt een oplossing te bieden voor de krapte op Schiphol. De overheid heeft geen juridische middelen om luchtvaartmaatschappijen te dwingen om hun vakantievluchten vanaf Lelystad te laten plaatsvinden. Omwonenden in Friesland, Groningen, Drenthe, Gelderland, Overijssel en Flevoland zelf hebben geen zin in het lawaai van de overvliegende vliegtuigen.
Nog voordat er aan de bouw begonnen was, ondervond het project al vertraging. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) kreeg de nieuwe vliegroutes niet op tijd af, waardoor de opening van het vliegveld een jaar moest worden uitgesteld naar 1 april 2019.
Toch zet de overheid door. Aan de noordoost-kant van het vliegveld maken bulldozers het terrein klaar voor de bouw van een nieuwe terminal. De landingsbaan wordt langer gemaakt zodat grotere vliegtuigen kunnen landen. In 2023 moet het vliegveld jaarlijks 1,5 miljoen vakantiegangers verwerken.
Dat is een grote verandering voor veel mensen, van Overijsselaar Alexander ter Kuile, die straks Boeings 737’s met vakantiegangers over zijn huis hoort vliegen tot Arend van der Meer, ceo van luchtvaartschool AIS Flight Academy die hoopt dat de uitbreiding van het vliegveld hem commerciële kansen gaat opleveren. Van Steven van der Heijden, ceo van luchtvaartmaatschappij Corendon, die vreest achter te raken op zijn concurrenten als de overheid hem dwingt om van Schiphol te verhuizen naar Lelystad, tot boer Rob ter Haar die probeert van de nood een deugd te maken en met andere boeren lokale producten hoopt te verkopen op de enorme vakantieluchthaven die over enkele jaren voor hun deur ligt. En Hanne Buis die haar baan op het grote Schiphol vaarwel zei om algemeen directeur te worden van een provinciaal vliegveld dat een razendsnelle gedaantewisseling moet ondergaan.
Het FD volgt de komende tijd deze vijf betrokken. Wat gaat de uitbreiding van Lelystad hen brengen? Lukt het Buis om de luchthaven op tijd af te krijgen? Kan Ter Kuile voorkomen dat er straks dagelijks verkeersvliegtuigen over zijn huis vliegen? Gaat vliegschool AIS Flight Academy profiteren van een groter Lelystad? Wat gaat Corendon merken van de uitbreiding? En lukt het Rob ter Haar en andere boeren in de omgeving om hun streekproducten straks te verkopen aan de honderdduizenden vakantiegangers op Lelystad?
Geplaatst door Henk Meijer uit Elburg
Auteur is lid van de Gelderse Natuur en Milieu Federatie
P.S. Hebt u al op 'Vlieghinder.nl' gelezen, dat er mensen vanwege het vliegtuiglawaai verhuizen, o.a. in het Hoofdstuk 'Jan de Hoop in geweer tegen laagvliegroute'