Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Lelystad, omstreden vakantieluchthaven in de polder.

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1199 
|
 FD 
me_vliegtuig_DSCF4656-al-800x600.jpg

Nog krap twee jaar en dan moet luchthaven Lelystad zijn omgebouwd van een slaperig vliegveld tot volwassen vakantieluchthaven. Omwonenden en luchtvaartmaatschappijen hebben grote twijfels over de uitbreiding. Toch investeert de overheid tientallen miljoenen. Wat moet er gebeuren om het project tot een succes te maken?

Het is stil op het dakterras van restaurant Flantuas. Een groep vliegtuiginstructeurs met pilotenzonnebrillen eet een broodje kroket, verdwaalde dagjesmensen kijken hoe witte lesvliegtuigjes van de Martinair Flight Academy achter elkaar opstijgen van de landingsbaan voor hun neus. Verder is het stil, zoals wel vaker op luchthaven Lelystad. Het vliegveld in de polder is het domein van vliegscholen, sportvliegers en zakenvluchten.
Dat gaat veranderen. Als het aan de overheid ligt wordt Lelystad binnenkort een drukke luchthaven vanwaar jaarlijks miljoenen Nederlandse reizigers vertrekken naar zonbestemmingen. Zo moet ruimte vrijkomen op Schiphol, waar vanwege afspraken met omwonenden tot 2020 geen groei meer mogelijk is.
Er rust geen zegen op het plan, het meest ambitieuze en complexe luchtvaartproject van dit moment. Al vanaf het begin klinkt er kritiek. Volgens sceptici is Lelystad te klein om echt een oplossing te bieden voor de krapte op Schiphol. De overheid heeft geen juridische middelen om luchtvaartmaatschappijen te dwingen om hun vakantievluchten vanaf Lelystad te laten plaatsvinden. Omwonenden in Friesland, Groningen, Drenthe, Gelderland, Overijssel en Flevoland zelf hebben geen zin in het lawaai van de overvliegende vliegtuigen.

Nog voordat er aan de bouw begonnen was, ondervond het project al vertraging. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) kreeg de nieuwe vliegroutes niet op tijd af, waardoor de opening van het vliegveld een jaar moest worden uitgesteld naar 1 april 2019.
Toch zet de overheid door. Aan de noordoost-kant van het vliegveld maken bulldozers het terrein klaar voor de bouw van een nieuwe terminal. De landingsbaan wordt langer gemaakt zodat grotere vliegtuigen kunnen landen. In 2023 moet het vliegveld jaarlijks 1,5 miljoen vakantiegangers verwerken.
Dat is een grote verandering voor veel mensen, van Overijsselaar Alexander ter Kuile, die straks Boeings 737’s met vakantiegangers over zijn huis hoort vliegen tot Arend van der Meer, ceo van luchtvaartschool AIS Flight Academy die hoopt dat de uitbreiding van het vliegveld hem commerciële kansen gaat opleveren. Van Steven van der Heijden, ceo van luchtvaartmaatschappij Corendon, die vreest achter te raken op zijn concurrenten als de overheid hem dwingt om van Schiphol te verhuizen naar Lelystad, tot boer Rob ter Haar die probeert van de nood een deugd te maken en met andere boeren lokale producten hoopt te verkopen op de enorme vakantieluchthaven die over enkele jaren voor hun deur ligt. En Hanne Buis die haar baan op het grote Schiphol vaarwel zei om algemeen directeur te worden van een provinciaal vliegveld dat een razendsnelle gedaantewisseling moet ondergaan.

Het FD volgt de komende tijd deze vijf betrokken. Wat gaat de uitbreiding van Lelystad hen brengen? Lukt het Buis om de luchthaven op tijd af te krijgen? Kan Ter Kuile voorkomen dat er straks dagelijks verkeersvliegtuigen over zijn huis vliegen? Gaat vliegschool AIS Flight Academy profiteren van een groter Lelystad? Wat gaat Corendon merken van de uitbreiding? En lukt het Rob ter Haar en andere boeren in de omgeving om hun streekproducten straks te verkopen aan de honderdduizenden vakantiegangers op Lelystad?

Bekijk bericht op "FD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Henk Meijer uit Elburg

Beste touroperators, Een groot deel van jullie bedrijvigheid is op drijfzand gebouwd. Leuk idee, hoor, mensen goedkope vakanties aanbieden en er zelf aan verdienen. Kijk eens even hoe je in de vertrekgebieden door het lawaai en de giftige uitlaatgassen van jullie vliegmachines en door de massaliteit van de activiteiten en de bijkomende werkzaamheden etc. het leven grondig verstoort. In Nederland zijn steeds meer mensen jullie business helemaal beu. Veel mensen raken letterlijk gestrest, zozeer zelfs dat de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) zich over een niet gering aantal van hen moet ontfermen. Jullie dragen zo sowieso al bij aan een medische kostenpost. Te gek toch !!!, we hebben het hier over vrijetijdsbesteding als thema. En dan zijn er ook nog de vakantiegebieden, de andere kant van het luchtlijntje, waar de boel ook door de massaliteit gigantisch wordt verstoord en heel veel gewone, daar woonachtige mensen reikhalzend uitzien naar het einde van het vakantieseizoen. En ja hoor, er zullen altijd wel mensen zijn, die er aan verdienen en 'autoriteiten', die heel veel goedkeuren (hun handtekening zetten), zonder de consequenties te kunnen overzien en uit eigen belang en voor eigen gewin geen nee zeggen tegen de snelle jongens uit wereld van de touroperators, luchtvaartmaatschappijen en projectontwikkelaars. En we weten, dat jullie heen en weer vliegen en ook zomaar -vice versa - meewerken aan ontwikkelingen, die verstorend zijn voor het leven in het gebied waar de mensen vandaan komen èn ook nog eens hier in Nederland en omgeving, met allemaal zgn. toeristische faciliteiten. Ga iets doen, waar niemand hinder van ondervindt en waar iedereen met waardering over kan spreken. Houd in ieder geval op met vliegreizen. Word 'Pro Rail'. Draag bij aan Natuur en Milieu aan beide kanten van de lijn, of stop. We noemen dat tegenwoordig 'bijdragen aan 'de leefomgeving' ' en die leefomgeving is - zoals u weet - overal. Zorg dat je iedereen recht in de ogen kunt kijken en blijven kijken. Het ga je goed. Weet wat je teweegbrengt.

Auteur is lid van de Gelderse Natuur en Milieu Federatie

P.S. Hebt u al op 'Vlieghinder.nl' gelezen, dat er mensen vanwege het vliegtuiglawaai verhuizen, o.a. in het Hoofdstuk 'Jan de Hoop in geweer tegen laagvliegroute'

Geplaatst door Henk Meijer uit Elburg

Het op de zee veroverde land wordt verzwolgen door een tsunami van vertier- en winstzoekende lieden. Met een niet in te schatten snelheid gaat dit land naar de bliksem, de wegen worden geplaveid door een minister van 'Infrastructuur' die moeite heeft 'Milieubeleid' en zo zorgt voor een glijbaan naar de afgrond . 'Gaaf land, Mark'.

Auteur is lid van de Gelderse Natuur en Milieu Federatie
http://www.gnmf.nl

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Zoals u wel weet: Mark Rutte lacht alle kritiek gewoon weg.
Deze, nu demissionaire regering, heeft vrijwel niets constructief gebracht voor de Nederland bv..
'Ons' nationale lachebekkie is er nog trots op ook.