Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Lelystad mag van Europese Commissie deel Schiphol-vluchten overnemen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 53 
|
 nrc.nl - 25-09-2019 
HvS_logo-eu.jpg

Door David van Une

Luchtvaartmaatschappijen mogen niet gedwongen worden vluchten naar Lelystad te verplaatsen.

De Europese Commissie heeft definitief toestemming gegeven voor het Nederlandse plan voor Lelystad Airport. De zogeheten verkeersverdelingsregel (VVR) is door de lidstaten goedgekeurd, maakte de Commissie woensdagmiddag bekend. Lees hier. Groen licht uit Brussel was een belangrijke drempel die moest worden genomen om van Lelystad een vakantievliegveld te maken.

Begin deze maand lekte het conceptbesluit van de Europese Commissie al uit, nadat eerdere Nederlandse voorstellen waren gesneuveld om mededingingsbezwaren. Die zijn voldoende weerlegd, blijkt uit de korte verklaring van woensdag. De 27 andere lidstaten zijn unaniem akkoord gegaan met de door Nederland gewenste verdeling van vluchten tussen Schiphol en Lelystad. Op korte termijn volgt een uitgebreide uitleg van het Europese besluit.

Stikstof
Met de Brusselse goedkeuring is het kabinet er nog niet. Zo gaan meer vluchten van en naar Lelystad gepaard met een verhoogde uitstoot van stikstof en dat is sinds mei aan strenge regels gebonden. De Raad van State vernietigde toen het stikstofbeleid van de Nederlandse overheid. Dat heeft consequenties voor Lelystad Airport, zei minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) deze zomer.

Oud-minister van Binnenlandse Zaken Johan Remkes (VVD) doet namens het kabinet onderzoek naar een mogelijke oplossing voor dat probleem. Woensdag publiceerde de commissie onder zijn leiding een eerste advies. Daarin staat dat ook de luchtvaart op termijn emissies moet beperken. Hoe, met hoeveel en per wanneer is nu nog niet duidelijk.

Wie wil?
Ook is nog de vraag welke maatschappijen gebruik gaan maken van de in Lelystad geboden ruimte. Maatschappijen kunnen alleen uit eigen beweging de overstap van Schiphol naar Lelystad maken. Gedwongen verhuizing, zoals in de eerdere voorstellen van Nederland aan de EU, is in strijd met de Europese mededingingsregels. Voor zover bekend wil alleen Transavia vluchten verhuizen.

Schiphol heeft het plafond van 500.000 vliegbewegingen per jaar bereikt. Lelystad is daarom door het kabinet naar voren geschoven als de plek waarnaar een aantal aanbieders van vakantievluchten moet uitwijken, zodat de grootste luchthaven van Nederland ruimte krijgt voor meer zakelijke en intercontinentale vluchten.

Bekijk bericht op "nrc.nl - 25-09-2019 "

Reacties op dit bericht

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.