Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Lelystad blijft nodig

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 505 
|
 telegraaf.nl - 14-10-2017 
schiphol_DSC_3246.JPG

Door Yteke de Jong

AMSTERDAM • Schiphol zet door met de ontwikkeling van luchthaven Lelystad, ondanks de dreiging van een vliegtaks.
Dat zegt president-directeur Jos Nijhuis in gesprek met deze krant. Een aantal jaren geleden stelde de Schiphol-topman nog dat Lelystad in geval van een vliegtaks niet meer nodig zou zijn. „Dat was tijdens de crisis, toen er nog volop ruimte was op Schiphol. De tijden zijn veranderd”, zegt Nijhuis. In het deze week gepresenteerde regeerakkoord staat dat het kabinet vanaf 2021 €200 miljoen wil ophalen middels een vliegtaks.

„Dat bedrag staat nu wel ingeboekt, maar eerst gaan we in Europees verband proberen om te komen tot meer afspraken voor een duurzame luchtvaart. Daarnaast verwacht ik dat innovatie het nodige zal bijdragen”, aldus de Schiphol-topman, die zelf volgend jaar vertrekt bij de luchthaven.
Insiders verwachten evenwel weinig van maatregelen in Europees verband, omdat er te grote belangen zijn bij de individuele lidstaten. Daarbij stellen Haagse bronnen dat het niet gaat om een milieumaatregel, maar om geld om een gat in de begroting te dichten.

Lelystad moet fungeren als een overloop voor Schiphol, dat dit jaar aan het maximum aantal vliegbewegingen raakt. De ontwikkeling van de luchthaven loopt echter rampzalig, als gevolg van juridische en organisatorische problemen. Daarbij kan het vliegveld in de huidige opzet slechts veertien vluchten per dag faciliteren. Een vliegtaks zou een uitweg kunnen betekenen uit het probleemproject.

Schiphol voegde zich vorige week opmerkelijk genoeg bij een petitie namens de luchtvaartsector, waarmee de luchthaven ingaat tegen de eigen aandeelhouder, de staat. Hoewel Schiphol zelf de vliegtaks niet hoeft te betalen, zou de invoering ervan toch nadelig kunnen zijn, stelt Nijhuis.

„Het kan ten koste gaan van het bestemmingennetwerk van onder meer KLM. Dat zou de positie van Schiphol aantasten”, zegt de president-directeur, die zelf verrast was door de plannen voor de vliegtaks. Een invoering van een vliegbelasting kost Nederland tot 37.500 banen, zo is eerder berekend. Het netwerk van KLM zorgt ervoor dat Schiphol een zogenaamde ’hub’ is. Concurrenten als Istanbul of Dubai zouden die positie kunnen aanvallen.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl - 14-10-2017"

Reacties op dit bericht