Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Lelystad Airport wacht: aanvraag ‘onderop stapel’ bij provincie

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 95 
|
 gld.nl 
1024px-Lelystad_Airport_control_tower.jpg
Verkeerstoren Lelystad Airport
Credit: Bennie91

Door Gerwin Peelen & Jitka Marks

Ruim twee jaar geleden kocht Lelystad Airport boeren op om stikstofruimte te krijgen, maar een belangrijke stap om die stikstofrechten ook te mogen te gebruiken is nog steeds niet gezet.

Wil Lelystad Airport de stikstofrechten van opgekochte boeren gebruiken, dan moet eerst de vergunning van die boeren worden ingetrokken. Voor de boeren die in Gelderland zitten, moet de provincie dat doen.

Uit stukken blijkt nu dat de provincie Gelderland aanvragen van het vliegveld ‘onder op de stapel heeft gelegd’. Dat staat in een mail van een ambtenaar. Die mail is openbaar geworden nadat de actiegroep Stichting Red de Veluwe om die stukken vroeg.

Uit andere documenten blijkt dat Gelderland het vliegveld zelfs vroeg om de aanvragen niet in te dienen. Dat gebeurde tijdens een bijeenkomst waar provinciebestuurders Peter Drenth en Helga Witjes met de directeur van het vliegveld – Jan Eerkens – om tafel zaten. Vooral Drenth botst in dat overleg met Eerkens.

'Maatschappelijk onwenselijk'
Drenth vindt het 'maatschappelijk onwenselijk' om Lelystad Airport verder te helpen, blijkt uit de notulen. Als er al stikstofruimte vrijkomt, moet dat volgens hem eerst naar natuurherstel en PAS-melders gaan. PAS-melders zijn bedrijven - veelal boerenbedrijven - die op dit moment buiten hun schuld om illegaal opereren.
Maar volgens Eerkens kan de provincie de aanvraag van Lelystad Airport helemaal niet weigeren, omdat ze aan alle voorwaarden voldoet. “De stikstofaankoop is rechtmatig gedaan.” Eerkens maakt zich zorgen over willekeur vanuit het provinciebestuur.
Toch dient Lelystad Airport de aanvraag uiteindelijk in.

Wachten, wachten, wachten
Uit de stukken blijkt*)dat het na het indienen stil wordt. *)Het openbaar geworden interne mailcontact van de provincie Gelderland. © Omroep Gelderland.
Meer dan een halfjaar later is er nog geen reactie. Tot ongenoegen van Lelystad Airport. Het vliegveld trekt dan bij de provincie aan de bel en begrijpt niet waarom het zo lang duurt.
Dit intern mailcontact van de provincie blijkt waarom: “Wat te verwachten was, is dat Lelystad Airport informeert naar de stand van zaken over hun intrekkingsverzoek. Die hebben wij, zoals Drenth het uitdrukte, ‘onderop de stapel’ gelegd", schrijft een ambtenaar.

Doorn in het oog
De stikstofhandel is Gelderse politici een doorn in het oog. Ze vrezen dat vooral de Veluwe als wingebied voor stikstofruimte wordt gebruikt. Ook Drenth ziet het met lede ogen aan. Maar hij moet meewerken, als een aanvraag aan de regels voldoet. "Dit stoppen? Dat is bijna niet mogelijk, want het mag van de wet, maar wenselijk is het niet."
Ralph Frins, universitair hoofddocent Omgevingsrecht, erkent dat er binnen een redelijke termijn een besluit genomen moet worden. “Maar op zich vind ik het niet zo gek dat men hier wat ‘vertraagt', zegt hij over de actie van de provincie bij Lelystad Airport.
Dat komt omdat de provincie eerst PAS-melders en de natuur wil helpen, en pas dan zouden initiatieven zoals Lelystad Airport aan de beurt komen. “En als je serieus met zo'n plan bezig bent, dan valt er wel wat voor te zeggen dat je geen ‘overhaaste besluiten’ neemt”, aldus Frins.
Lelystad Airport zegt in een reactie dat de 'stikstofaankopen in goed overleg tot stand zijn gekomen'. "Het is aan de provincie om een besluit te nemen over het intrekken van de vergunningen van boeren. Daarover zijn en blijven wij met de provincie in gesprek."

Inmiddels liggen de aanvragen al twee jaar op het provinciehuis, maar een besluit is nog steeds niet genomen.

Bekijk bericht op "gld.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Speelt de overheid hier een dubbel spel? Het zou best kunnen, want er is heel veel geld nodig, o.a. voor defensie en is de overheid tegelijkertijd niet een belangrijke mede-aandeelhouder? Stikstofruimte op laten kopen door de luchtvaart gaat uiteraard tegen de belangen van boeren in, maar ook tegen natuurwaarden en normen over leefbaarheid in dit land.

‘Maar volgens Eerkens kan de provincie de aanvraag van Lelystad Airport helemaal niet weigeren, omdat ze aan alle voorwaarden voldoet. “De stikstofaankoop is rechtmatig gedaan.” Eerkens maakt zich zorgen over willekeur vanuit het provinciebestuur.’

De echte willekeur zit ergens anders, namelijk bij LVNL en de Schiphol Groep. En is het verfer verzieken van de leedomgeving rechtmatig te noemen?

‘Drenth vindt het 'maatschappelijk onwenselijk' om Lelystad Airport verder te helpen, blijkt uit de notulen.’ Daar ben ik het mee eens, dit vliegveld is overbodig en gaat praktisch heel Nederland in de vliegtuigherrie zetten. Niet volgens de normen van de overheid, want die zijn gebaseerd op het niet meetellen van een groot deel van de herrie, maar wel in werkelijkheid.

Maar u moet niet gek opkijken als in het huidige tijdsgewricht dit vliegveld gewoon wordt doorgedrukt. Een tijd waarin iedere maatschappelijke verantwoordelijkheid en fatsoen op de helling gaan ten faveure van een machtige en misdadige elite, helaas gesteund door velen, die het weigeren om de consequenties van het tomeloze consumeren in te zien, omdat we ‘in dit land toch wel wat mogen verdienen en de hardwerkende Nederlander toch recht heeft op zijn vliegvakantie, of niet soms’?

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.