Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Lelystad Airport Rapport: vliegveld kost ruim 5.000 banen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 789 
|
 nrc.nl - 13-02-2018 
tb_leefomgeving_castricum_Albertshoeve.jpg

Door Mark Duursma

Uitbreiding van Lelystad Airport leidt tot verlies van 5.220 banen en 233 miljoen euro aan omzet voor het toerisme in Friesland, Overijssel en Gelderland.
Dat is de conclusie van een onderzoek naar economische schade voor de sector verblijfsrecreatie in de drie provincies, die naar verwachting zal ontstaan door lage vliegroutes voor Lelystad Airport. Het is voor het eerst dat deze schade in cijfers wordt uitgedrukt.

Het onderzoek is uitgevoerd door ingenieur Kees Baumann, automatiseringsdeskundige (ex-IBM) en campinghouder in Heerde, in samenwerking met de actiegroepen HoogOverijssel en Laagvliegroutes Nee Fries-land. De analyse heeft een beperkte opzet en is een voorschot op een volledige maatschappelijke kosten- en batenanalyse. (MKBA). Tot onvrede van tegenstanders van Lelystad Airport heeft de overheid zo'n MKBA nooit laten uitvoeren.

Voorstanders van uitbreiding van Lelystad Airport, bedoeld om Schiphol te ontlasten, wijzen juist op de economische baten. Burgemeester Adema van Lelystad gaat uit van 400 directe banen plus 200 indirecte banen op korte termijn. In 2043, als het vliegveld zijn maximale omvang heeft bereikt, rekent zij op 2.500 directe en 500 indirecte banen.

Het nieuwe onderzoek kijkt naar vier soorten accommodaties: hotels, huisjesparken, campings en groepsverblijven. Daarvan zijn er in de drie provincies in totaal 2.906, goed voor een omzet van 775 miljoen euro en 17.400 banen. Uitgaande van een gebied tot 6 kilometer aan weerszijden van de lage vliegroutes - hier geldt het piekgeluid van vliegtuigen op 1.800 meter hoogte als zeer hinderlijk - wordt 30 procent van de accommodaties geraakt.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Frans.S. uit Heemstede

Hoeveel banen kost het de sector verblijfsrecreatie dan wel niet in een groot gebied rondom Schiphol met meer dan 500.000 vluchten. Je kan hier tenslotte geen 5 minuten in een bos lopen zonder een vliegtuig te horen.
Als we met zijn allen idioot veel blijven vliegen en ook nog op politieke partijen stemmen die alles goed vinden wat Schiphol doet ,dan krijg je natuurlijk een keer een vliegveld bij je in de buurt.
En dan moet je niet zeggen dat willen we niet want dan komt alles op het bordje van de omwonenden van Schiphol terecht.

Geplaatst door anoniem uit Aalsmeer

Schiphol KOST heel veel banen, KOST heel veel economische ontwikkeling, KOST heel veel woonruimte, KOST heel veel woongenot, KOST heel veel gezondheid, KOST heel veel welbevinden, KOST heel veel arbeidsproductiviteit, KOST ....... Maar voor de nationale trots gaan altijd alle lichten op groen. De politiek staat er bij en kijkt er naar (en heeft er geen idee van hoe het dossier in elkaar zit en hoe ze het moeten sturen).

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Vliegverkeer kost vooral subsidie, zouden we dat geld echter uitgeven aan beter voedsel dan kiloknallers en hamburgers dan zouden mensen en dieren gewoon een veel beter leven hebben.