Lelystad Airport ongeliefd bij luchtvaartmaatschappijen, toch zet minister opening door
Al heel lang weet het ministerie van Infrastructuur dat luchtvaartmaatschappijen weinig zin hebben om te vliegen vanaf Lelystad Airport. Desondanks wil minister Barry Madlener de opening van het omstreden vliegveld doorzetten, meldt Follow the Money. ‘Vakantievliegers die al een plekje hebben op Schiphol, hebben echt geen trek om naar Lelystad te gaan’, zegt onderzoeksjournalist Ties Joosten.
Moet je horen
Lelystad Airport ongeliefd bij luchtvaartmaatschappijen, toch zet minister opening door
4 min 44 sec, te horen in het originele artikel, via onderstaande link.......
Volgens het nieuwsmedium was het vorige kabinet al ingelicht over het gebrek aan interesse van de vliegtuigmaatschappijen in Lelystad Airport. Joosten stelt dat dat ook logisch is. 'Ze kunnen alleen heel goedkoop vliegen als ze zoveel mogelijk heen en weer vliegen. Dat gebeurt vaak drie keer op een dag.' Lelystad heeft echter te maken met een nachtsluiting, waardoor het lastig wordt om driemaal heen en weer te vliegen op een dag. 'Daarmee komt de hele vroeg vlucht in de ochtend of de hele late vlucht in de avond te vervallen.'
Businessmodel
Met dit probleem krijgen sommige maatschappijen ook op Schiphol te maken als de nachtsluiting daar eenmaal een feit is. Onder meer Transavia is fel tegen zo'n nachtsluiting, omdat 'daarmee ook het businessmodel fundamenteel geraakt wordt', zegt de onderzoeksjournalist. 'Vakantievliegers die op Schiphol al een plekje hebben, hebben echt geen trek om naar Lelystad te gaan.'
Lees ook hier: Brancheorganisatie kijkt naar Lelystad om sluiting Eindhoven op te vangen
Simpelweg duurdere tickets aanbieden en dan ook op schappelijke tijden gaan vliegen, is ingewikkeld voor de maatschappijen. 'Zo werkt het model van de low cost carriers niet. Ze kopen een vliegtuig en willen daar zoveel mogelijk mee vliegen. Dan moet je mensen met een goedkoop ticket aan boord lokken en hen op allerlei manieren proberen te upsellen, door hartstikke dure kopjes koffie aan te bieden, zitplaatsen aan het gangpad of het raam te verkopen. Dat kost allemaal extra geld en is het model.'
Minister zonder macht
Minister Madlener is ook niet bij machte om maatschappijen te dwingen te verhuizen naar Lelystad. 'Dat mag niet. De slots op Schiphol zijn een soort historische eigendomsrechten die je niet mag afnemen. Madlener kan luchtvaartmaatschappijen dus niet dwingen om naar Lelystad te gaan.'
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is om een reactie gevraagd, maar wilde inhoudelijk niet reageren. Wel benadrukt het ministerie dat in 2025 pas een definitief besluit genomen gaat worden over een mogelijke opening van het vliegveld in Lelystad.