Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Lelystad Airport ligt in coma, welk medicijn brengt de vakantieluchthaven weer tot leven?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 440 
|
 destentor.nl - 17-12-2018 
wp_politiek_3697b.JPG

Door Paolo Laconi

ANALYSE - Verbazing alom nu minister Cora van Nieuwenhuizen zelfstandige groei op Lelystad Airport mogelijk wil maken. Het lijkt een mission impossible, want zelfs regeringspartijen zijn faliekant tegen. Veegt ze hiermee het fundament onder Lelystad Airport van tafel?

Het plan was zo klaar als een klontje: Lelystad Airport opent in 2020 als dependance van Schiphol. Goedkope Europese vakantievluchten verhuizen van Schiphol naar het nieuwe vakantievliegveld, zodat er op de luchthaven bij Amsterdam meer ruimte ontstaat voor dure (zaken)vluchten naar andere continenten. Goed voor de concurrentiepositie van Schiphol. De komst van ‘nieuwe’ vluchten naar Lelystad Airport, dus vluchten die niet afkomstig zijn van Schiphol, zijn uit den boze.

Marktwerking
Dit plan gaat in rook op. Minister Cora van Nieuwenhuizen (VVD) van Infrastructuur en Waterstaat krijgt het er niet door in Brussel. Haar oplossing – een zogenoemde ‘verkeersverdelingsregel’ – waarmee ze vakantievluchten van Schiphol naar Lelystad wil dwingen, wordt niet gepruimd door de Europese Commissie. In een brief aan de Tweede Kamer gaf de minister vrijdagavond de reden: van Europa mag Nederland de ‘markttoegang voor nieuwe gegadigden niet volledig afsnijden’. Oftewel: Lelystad Airport moet óók toegankelijk zijn voor vakantievluchten die niet van Schiphol afkomstig zijn. Marktwerking, heet dat.

Ik hoop dat het ministerie een muizengaat­je vindt om maatschap­pij­en alsnog te verplich­ten naar Lelystad te verkassen, maar ik zie de oplossing niet
Eppo Bruins, ChristenUnie


En dus komt Van Nieuwenhuizen nu tot verrassing van vriend en vijand met een alternatief op te proppen: gedwongen door ‘Brussel’ zet ze de deur open voor zelfstandige groei op Lelystad Airport. Daarmee breekt ze niet alleen haar belofte, ze jaagt ook veel inwoners in Oost-Nederland nog hoger in de gordijnen en creëert een splijtzwam in het kabinet. Regeringspartijen D66 en ChristenUnie zijn immers al maanden glashelder: géén zelfstandige groei op ‘Lelystad’.

Geen groei luchtvaart
Die boodschap werd afgelopen weekend nog maar eens herhaald. ,,Opening vliegveld Lelystad kan wat ChristenUnie betreft alleen met doel om vakantieverkeer van Schiphol op te vangen. Lelystad is niet bedoeld als luchthaven voor autonome groei”, aldus ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins. Om eraan toe te voegen: ,,Ik hoop dat het ministerie een muizengaatje vindt om maatschappijen alsnog te verplichten naar Lelystad te verkassen, maar ik zie de oplossing niet.”

Lelystad Airport met de verkeerstoren nog in aanbouw. Inmiddels is het vliegveld klaar om open te gaan voor vliegtuigen van het type Boeing 737 en Airbus A320.
Lelystad Airport met de verkeerstoren nog in aanbouw. Inmiddels is het vliegveld klaar om open te gaan voor vliegtuigen van het type Boeing 737 en Airbus A320. © Freddy Schinkel
Ook Jan Paternotte van D66 laat aan duidelijkheid niets te wensen over: ,,Lelystad Airport is geen doel op zich en is dat ook nooit geweest. We hebben niets aan een kopie van Eindhoven Airport met ruim 40.000 nieuwe vakantieroutes. De minister moet aantonen dat Lelystad kan gaan functioneren als overloopluchthaven van Schiphol.”

Het probleem is: ze kán het niet aantonen. Europa staat de dependancerol van Lelystad Airport simpelweg niet toe, omdat het in strijd is met de regels van de vrije markt. En dat plaatst Van Nieuwenhuizen voor een onmogelijke opdracht.

Luchthavenbesluit
Maar de minister zet door en kiest de vlucht naar voren. Vrijdagavond maakte ze bekend het nieuwe Luchthavenbesluit voor Lelystad Airport tóch in te dienen. Zonder enige garantie dat de nieuwe vakantieluchthaven in Flevoland gaat dienen waarvoor het bedoeld is: als dependance van Schiphol. Tot verbijstering van vriend en vijand. ,,De minister douwt door”, zegt Kamerlid Suzanne Kröger van GroenLinks. ,,Dit vliegveld moet kennelijk koste wat kost open.”

De minister douwt door, dit vliegveld moet kennelijk koste wat kost open
Suzanne Kröger, GroenLinks


Met haar radicale koerswijziging speelt Van Nieuwenhuizen met vuur en riskeert ze een fikse ruzie in het kabinet. Ze heeft een Houdini-act nodig om het juiste medicijn te vinden voor haar ‘buikpijndossier’. Welke opties zijn er?

Een compromis – in de politiek eerder regel dan uitzondering – waarbij Lelystad Airport gedeeltelijk wordt opengesteld voor nieuwe vakantievluchten, lijkt gezien de geharnaste standpunten van ChristenUnie en D66 geen reële oplossing. Beide regeringspartijen willen geen zelfstandige groei op Lelystad, net als hun achterban. Alsnog instemmen zou een blamage zijn, iets wat ze zich vlak voor de Provinciale Statenverkiezingen in maart niet kunnen permitteren.

Afblazen
Lelystad Airport helemaal afblazen dan? Ook dat lijkt met de VVD in het kabinet geen optie. De liberalen zijn groot voorstander van luchtvaartgroei om zo de economie te versterken. Ook heeft Kamerlid Remco Dijkstra er nooit een geheim van gemaakt dat hij Lelystad liever vandaag dan morgen open wil. Bovendien ligt er inmiddels een fonkelnieuw vliegveld te wachten, klaar om de eerste vakantievluchten te verwelkomen. Totale investeringen: 200 miljoen euro. Weggegooid geld als de luchthaven nooit open gaat.

En daarmee resteert wellicht nog maar een oplossing om uit de impasse te komen: uitstel tot na de herindeling van het luchtruim in 2023. Veel tegenstanders van het vakantievliegveld pleiten hier al maanden voor. De hete aardappel wordt daarmee doorgeschoven naar een volgend kabinet. Bijkomend voordeel: na de herziening van het luchtruim zijn de gevreesde laagvliegroutes boven Gelderland en Overijssel waarschijnlijk verdwenen. Het felle protest vanuit de bevolking zal daardoor in kracht afnemen.

Onmogelijke situatie
Voor welke oplossing Van Nieuwenhuizen ook gaat, ze is in een schier onmogelijke situatie beland. Want met het ‘nee’ uit Brussel is de belangrijkste reden om het vakantievliegveld te bouwen (ruimte maken op Schiphol) verdwenen, het fundament is weggevallen. Het plan Lelystad Airport heeft daarom veel weg van een patiënt in coma, die alleen nog via de beademing in leven wordt gehouden. En er is nog geen dokter gevonden die weet hoe de patiënt weer tot leven kan worden gewekt.

Bekijk bericht op "destentor.nl - 17-12-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bas van den Born

Er zijn wel oplossingen: geen groei,

Geplaatst door Bas van den Born

overflow vliegvelden

Leeuwarden , Volkel en Woensdrecht

Geplaatst door Bob

Laat die 200 miljoen maar terugbetalen uit verhoging van de ticketprijzen en voer Lelystad af naar de prullenmand. Dit zou een een zegen zijn voor Oost-Nederland!! ls zo'n vliegveld eenmaal open is kom je er nooit meer van af.