Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Lelystad Airport kán open zonder gevreesde laagvliegroute, maar dat heeft wel een prijs

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 367 
|
 destentor.nl 
1024px-Lelystad_Airport_control_tower.jpg
Verkeerstoren Lelystad Airport
Credit: Bennie91

Door Paolo Laconi

Het is mogelijk om Lelystad Airport te openen zónder de al jaren bekritiseerde ‘laagvliegroute’ boven Overijssel te gebruiken. Dat blijkt uit onderzoek van Luchtverkeersleiding Nederland. Die oplossing heeft wel een prijs: het leidt mogelijk tot zes keer meer vluchten over dorpen in de Noordoostpolder. ,,Je kunt de klok erop gelijk zetten dat inwoners hiertegen zijn.”

Al zes jaar lang houdt de toekomstige laagvliegroute van Lelystad Airport boven Overijssel de gemoederen bezig. Vliegtuigen uit zuidelijke richting passeren tussen grofweg Deventer, Raalte en Lemelerveld op 1800 meter hoogte, wat voor vliegverkeer laag is. De vliegtuigen gaan verder richting Zwolle en Kampen om vervolgens te landen op Lelystad Airport.

Inwoners, gemeenten en provincie vrezen overlast en zijn faliekant tegen het gebruik van de laagvliegroute. De Tweede Kamer en demissionair minister Mark Harbers van Infrastructuur stellen als keiharde voorwaarde voor de opening van Lelystad Airport dat ‘het probleem met de laagvliegroute is opgelost’.

Opmerkelijk voorstel vliegvelddirecteur
Als een duveltje uit een doosje kwam vliegvelddirecteur Jan Eerkens afgelopen zomer met het voorstel om de gevreesde laagvliegroute dan maar helemaal niet te gebruiken. Probleem opgelost, zo redeneert hij. Harbers gaf Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) opdracht dit voorstel te onderzoeken.

Dat onderzoek is nu klaar. De conclusie van LVNL? Lelystad Airport kán open zonder de laagvliegroute boven Overijssel te gebruiken. Dat heeft alleen wel gevolgen voor inwoners van de Noordoostpolder.

Daarover later meer, eerst de reactie van Lelystad Airport.

Daar is men namelijk verheugd over de conclusies van het LVNL-onderzoek. ,,Wij zijn blij dat er een oplossing is gevonden voor het laatste deel van de route, waarbij in de nadering van de luchthaven een vliegniveau van 6000 voet (1800 meter, red.) aan de orde kon zijn”, stelt woordvoerder Christel Slagt van de luchthaven in een reactie op vragen van de Stentor. ,,Hiermee is aan een van de door de minister in juni 2022 gestelde voorwaarden voldaan.”

Verplaatsen van vlieghinder?
De laagvliegroute schrappen verlost een deel van de inwoners van Overijssel van gevreesde overlast, maar kan grote gevolgen hebben voor mensen in de Noordoostpolder. Dat zit zo. Vanaf vakantievliegveld Lelystad wordt straks gevlogen naar bestemmingen rond de Middellandse Zee. Vrijwel alle naderende vluchten komen dus uit het zuiden. Zeker 60 procent hiervan maakt gebruik van de laagvliegroute langs Lemelerveld. Verdwijnt die van de kaart, dan moeten vliegtuigen alternatieve routes gebruiken.

En daar wringt het voor de Noordoostpolder. Ter hoogte van dorpen als Creil, Rutten, Bant, Luttelgeest, Marknesse, Kraggenburg en Ens loopt namelijk een naderingsroute voor Lelystad Airport. Die zou normaal weinig gebruikt worden, slechts twee vliegtuigen per dag.

Maar bij het schrappen van de laagvliegroute boven Overijssel zal deze route mogelijk tot zes keer meer gevlogen worden. Dat komt volgens LVNL neer op dagelijks zo’n dertien vluchten, vooral in de middag en avond. Een beduidend andere situatie dan waar inwoners rekening mee hielden.

Vinger aan de pols
Dorpsbelangverenigingen in de polder houden een vinger aan de pols. Zoals Carole Vroegop, voorzitter van Dorpsbelang Marknesse. ,,In Overijssel zijn inwoners fel tegen de aanvliegroute naar Lelystad Airport”, zegt Vroegop. ,,Als je die schrapt en ze gaan meer over onze dorpen vliegen, dan krijgen wij de nadelen. Dan kun je de klok erop gelijk zetten dat inwoners hier ook tegen zullen zijn.”

Toch wil ze niet direct moord en brand schreeuwen. Eerst maar eens zien welke effecten veelvuldiger gebruik van de naderingsroute over de Noordoostpolder heeft. ,,Dat weten we op dit moment niet”, zegt Vroegop. ,,We willen dat eerst inzichtelijk wordt gemaakt wat de overlast voor inwoners zal zijn. Pas dan kunnen we ons standpunt bepalen.”

Want meepraten is wel wat Dorpsbelang Marknesse graag wil. Het kan volgens Vroegop niet zo zijn dat eenzijdig voor deze route wordt gekozen, zonder dat duidelijk is wat de gevolgen zijn. ,,Wees transparant over wat het voor ons betekent. Als blijkt dat inwoners het niet zien zitten, dan zullen we ons hard maken om de negatieve effecten te verminderen.”

In het originele artikel staat op deze plek een plaats met de bedachte route wijziging. Zie hier.

Toekomst onzeker
Het is nog niet zeker dát de laagvliegroute geschrapt zal worden. LVNL heeft het verkennende onderzoek afgerond en concludeert op basis daarvan dat het kan. Nu moeten de exacte gevolgen verder onderzocht worden, net als de veiligheidsaspecten.

LVNL baseert zich in het onderzoek op de eerste 10.000 vliegbewegingen vanaf Lelystad Airport. Meer is met de huidige routestructuur niet mogelijk. Om die reden zijn het ministerie en LVNL al een paar jaar bezig met een omvangrijke herziening van het luchtruim. Vliegroutes van en naar Nederlandse luchthavens worden opnieuw ontworpen. Dus óók die van Lelystad Airport. Tussen 2026 en 2030 worden ze stap voor stap ingevoerd.

Op termijn wil Lelystad Airport groeien naar maximaal 45.000 vliegbewegingen. Om open te kunnen, is een natuurvergunning nodig. Om hiervoor de benodigde stikstofruimte te bemachtigen, kocht moederbedrijf Schiphol vorig jaar meerdere boerderijen op. Lelystad Airport heeft de natuurvergunning begin deze maand aangevraagd bij het ministerie. In de loop van het nieuwe jaar moet blijken of de luchthaven de cruciale vergunning in handen krijgt.

Het nieuwe kabinet beslist of de vakantieluchthaven opengaat en wanneer. Veel partijen in de Tweede Kamer zijn tegen de opening van Lelystad Airport. De grootste partij, PVV, was de laatste jaren juist voor.

Bekijk bericht op "destentor.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

De PVV is al net zo begaan met omwonenden en het klimaat als de VVD, maar veel mensen hebben dit niet door of hebben zich alleen gericht op het asielzoekersprobleem.

Het tegen elkaar uitspelen van inwoners is met dit onderzoek begonnen. Zo’n vliegveld gaat namelijk altijd nadelig uitwerken voor velen.

Dit nieuwe vliegveld is helemaal niet nodig en moet onmiddellijk worden afgeserveerd. De klimaatimpact van luchtverkeer en het lawaaaiprobleem is namelijk veel groter dan steeds door de sector wordt beweerd!