Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Lelystad Airport is niet genoeg

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 117 
|
 telegraaf.nl 
hs.png

Analyse: Belangrijk om voor Schiphol snel alternatieven te vinden

Door Paul Eldering

De discussie over de mogelijke groei van Schiphol loopt vast. Er is geen ruimte meer op de huidige locatie in de Haarlemmermeer. De maatschappelijke en politieke weerstand is te groot. Daarom is het belangrijk om snel alternatieven te vinden.

Lelystad Airport als overloop van het volle Schiphol voor ’pretvluchten’ zet geen zoden aan de dijk. Ook daar zijn protesten over laagvliegroutes onder het luchtruim van Schiphol. Het is de vraag of Lelystad in 2020 kan openen.

Vakantievliegers kunnen door strenge EU-regels niet gedwongen worden te verkassen naar de polder. Het aantal beoogde vluchten daar is veel te weinig. Het lijkt een doodgeboren kindje.

Blijft over een dependance van Schiphol in zee. Voor de kust van IJmuiden of bij Katwijk of desnoods in de Markerwaard. Hollanders kunnen als geen ander land winnen in het water. Het is niet nodig om de hele luchthaven te verplaatsen. Maar herrie verminderen lijkt onvermijdelijk, als Nederland wil blijven meespelen in de wereldluchtvaart.

De regering moet knopen doorhakken over de gewenste groei van de luchtvaart in Nederland en hoe en waar die kan worden gerealiseerd. Nodig voor onze economie, mits de leefbaarheid voor de omgeving serieus wordt meegenomen.

Schiphol heeft in het verleden te weinig rekening gehouden met de grenzen van de groei.

De schaarse ruimte is volgegooid met budgetvluchten die niets bijdragen aan het netwerk. Dat dreigt Amsterdam als wereldwijd knooppunt te ondermijnen, wat banen en bereikbaarheid kost.

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht