Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Lelystad Airport: is alles al besloten?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 167 
|
 nos.nl/nieuwsuur - 05-10-2017 
Lelystad Airport: is alles al besloten?

Na bijna tien jaar discussie lijkt er geen ontkomen meer aan: Lelystad Airport wordt uitgebreid. Vanaf 2019 gaan er tienduizend vluchten vertrekken en landen. De komende decennia wordt dat uitgebreid naar 45.000 vluchten. De vraag hoe dit gaat gebeuren, houdt de gemoederen flink bezig.

Het luchtruim van Schiphol loopt over Lelystad heen, dus de vliegtuigen van en naar Lelystad moeten laag blijven vliegen. Dat zorgt voor nog meer lawaai voor de omwonenden.

Morgen kunnen bewoners daarom alternatieve plannen indienen voor de vliegroutes door middel van een zogenaamde internetconsultatie. Maar kan er nog wel iets aan de plannen veranderd worden?

Muisstil

Dirk Kuit woont in het dorpje Ossenzijl, een van de plaatsen die veel last gaat ondervinden van de laagvliegende vliegtuigen. Hij heeft sinds 23 jaar een bedrijf in de verhuur van boten, kano's en fietsen, voor het natuurgebied Weerribben-Wieden.

Kuit verhuurt alleen speciale fluisterboten. Voor het behoud van het natuurgebied mocht Kuit destijds alleen stille boten aanschaffen.

"Het is nu muisstil hier. We wonen hier niet in de Randstad, waar overal auto's, treinen en mensen razen. Maar ga je met vliegtuigen hier laag overheen vliegen, dan verdwijnt die stilte."

Via het originele artikel, te bereiken via de link onderaan dit artikel, kunt u de video zien en beluisteren.

Schiphol mag niet verder groeien dan 500.000 vliegbewegingen. Daarom moeten de luchthavens van Eindhoven en Lelystad meer verkeer gaan opvangen. Vanaf 2019 zal Lelystad om te beginnen tienduizend vluchten - vooral vakantieverkeer - gaan verwerken.

Omdat de vliegtuigen van Lelystad laag moeten vliegen, moet bij het vinden van routes ook nog rekening worden gehouden met militaire oefenterreinen, natuurgebieden en woongebied. Sinds deze zomer is bekend waar de routes gaan lopen. Dat leidde tot grote onvrede bij bewoners en ondernemers.

Pech

Luchtvaartdeskundige Jos Doldeman is gespecialiseerd in geluidsbelasting door vliegverkeer. "Het is pech dat het niet gelukt is de routes buiten bebouwd gebied te leggen. Bijvoorbeeld in de Weerribben-Wieden zullen ze door die vliegtuigen zo'n 55 decibel te verduren krijgen. Voor een dorp is dat al behoorlijk lawaaierig.'

Maar verreweg de meeste overlast hebben de directe omwonenden van Lelystad Airport: de boeren. Zij hebben jaren geprobeerd de uitbreiding tegen te gaan. Zoals Rob ter Haar. Hij is voorzitter van de belangenbehartigingsclub. Hierin zijn zo'n zeventig boeren verenigd, al vijftien jaar.

"Wij willen natuurlijk geen vliegveld in onze achtertuin. Maar als het besluit dan toch genomen wordt, heb je gewoon te accepteren dat het er komt. Toen is er bij ons een knop omgegaan. Nu moeten we ons gaan richten de positieve dingen die een luchthaven kan brengen."

Ter Haar denkt bijvoorbeeld aan de economische kansen. "We telen de beste producten van Europa hier in Flevoland. Die willen we in de terminal laten zien aan de passagiers. Zoals een soepje, rechtstreeks van het land."

Iedereen maakt zich zorgen, maar we weten niet meer wat we eraan moeten doen.
Ondernemer Dirk Kuit


Tijdens een informatieavond in het Friese dorp Balk over de uitbreiding van het vliegveld kreeg onder andere een actiegroep spreektijd. Bij sommigen leeft nog de hoop dat de routes aangepast kunnen worden.

Een van de bezoekers is door de geluidsoverlast van plan te gaan verhuizen. Volgens hem heeft de avond niks opgeleverd. "En het gaat ook niks opleveren. Want het is al besloten. Het is een farce."

Ondernemer Dirk Kuit merkt ook onvrede bij de rest van de bewoners van het gebied. "Mijn dorp heeft maar vijfhonderd inwoners, maar bijna iedereen heeft een affiche voor het raam hangen tegen de laagvliegende vliegtuigen. Iedereen maakt zich zorgen. Maar eigenlijk weten we niet meer wat we eraan moeten doen."

Bekijk bericht op "nos.nl/nieuwsuur - 05-10-2017"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door H.J. Meijer

Door de luchtvaart veroorzaakte stress verpest het leven en zet veel verhoudingen op scherp.

Op onderstaande op Facebook geplaatste tekst werden binnen 48 uur 490 Likes gezet.

PRETVLUCHTEN EN VLIEGVAKANTIES zijn net zoiets als 'roken in gezelschap'. Houd ermee op. Wie het toch doet, krijgt commentaar van de mensen om zich heen. Eerst nog een beetje, maar op den duur kun je maar beter wegblijven bij mensen die gewend zijn adem te halen, omdat het niet gezond is voor de leefomgeving.
Inmiddels begint steeds meer duidelijk te worden dat een vliegreis heel ongezond voor je is. Het is dan wel goedkoop, maar eigenlijk is dat het enige dat je lokt. Als je met een vliegtuig op reis gaat, kom je voortdurend in stressvolle situaties terecht.
In de rij op het vliegveld, lang wachten en dan met honderden wildvreemde mensen in een gestroomlijnd stukje tunnel en dan gespannen zitten en afwachten tot de reis voorbij is. En dat nog een keer als je nog eens terug wilt gaan. Uit onderzoek blijkt, dat mensen niet uitgerust terugkomen van een vliegvakantie. Daardoor zijn ze nog meer gestrest dan voordat ze op vakantie gingen. Terug van weggeweest gaat het leven verder en blijkt dat je niet de enige bent die met veel stress verder moet. Je ziet het op straat, in de supermarkt, op de parkeerplaats, steeds meer mensen schieten als schichtige levende wezens door het leven, velen met een zonnebril op, als bumperklevertje, in de auto het liefst onzichtbaar achter het zgn. 'privacy glass'. Een heleboel mensen hebben niet eens meer de energie om vriendelijk te zijn naar de mensen om zich heen en zo wordt de reis duur betaald.


Geplaatst door Michiel

Onze buren gaan op reis naar Frankrijk met de dieselgate auto uiteraard. Ze zetten de routeplanner aan en laten zich leiden. Op mijn vraag of ze wisten waar ze in het Franse landschap vertoefd hadden kwam geen antwoord. Oh wacht, we pakken even de TT. En op een bontgekleurd scherm wees men de plaats van de camping aan, maar hoe het departement heet, hoe de streek heet, hoe het dichtstbijliggende dorp heet? Geen antwoord. Oh, een dikke Carrefour met prijspakkers in de buurt. Staat hier op de TT. Grijns. Zie hier de nieuwe generatie medelanders die hopeloos verloren is wanneer de digitale, monetaire en fossiele wereld ineenstort.
Zo niet anders voor de massa's shoppende easejetters die waarschijnlijk denken dat Valencia in Portugal ligt of Manchester net over de grens in Schotland. Maar met rugzakken en winkeltassen terugkomt met prijspakkers die niet verschillen van die bij de Action.
Verloren generatie. Tijd voor Big Reset.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.