Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Lelystad Airport in 2020 open, mits laagvliegroutes in 2023 verdwijnen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 112 
|
 omroepgelderland.n - 09-11-2018 
logo_VVD.png

LELYSTAD - Lelystad Airport mag in 2020 open, op voorwaarde dat in uiterlijk 2023 het luchtruim is heringedeeld en de laagvliegroutes verdwijnen. Dat vinden de regeringspartijen CDA en VVD. Ze hebben een motie met die strekking ingediend.

Dat het CDA deze mening is toegedaan, is niet verwonderlijk. De leden van de partij namen zaterdag op het partijcongres in Groningen een resolutie aan waar dit in stond. Dat VVD-Kamerlid Remco Dijkstra de motie heeft ondertekend, is opvallender. Hij heeft zich meermaals uitgesproken voor een snelle opening van het vliegveld.

Dat wil hij nog steeds, zegt hij tegen RTV Oost. 'De VVD wil Lelystad spoedig openen, maar zit net als iedereen niet te wachten op te veel overlast. Daarom starten we rustig met slechts een paar toestellen per dag en werken we eraan om sneller hoger te vliegen. In de optimale situatie stijgen vliegtuigen sneller door. De voorwaarde dat de huidige routes verbeteren, is daarom een logische opdracht.'

Veel weerstand ontstaan
De afgelopen anderhalf jaar is veel weerstand ontstaan tegen de laagvliegroutes van Lelystad Airport. De vliegtuigen die er in de toekomst stijgen en dalen moeten over een grote afstand laag vliegen om het vliegverkeer van Schiphol niet te hinderen. Mensen die onder de nieuwe routes wonen, maken zich zorgen over geluidsoverlast en gevolgen voor hun gezondheid. Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft diverse keren aangegeven dat wat haar betreft de laagvliegroutes na de herindeling zijn verdwenen.

De opening van Lelystad Airport staat gepland voor 2020. Als het aan de SP ligt, wordt die opening heroverwogen. De geplande uitbreiding zal zorgen voor een enorme toename van stikstofuitstoot boven kwetsbare natuurgebieden op de Veluwe, aldus de partij. De SP wijst bovendien op de uitspraak die het Europese Hof van Justitie deze week deed. De Nederlandse pogingen om de uitstoot van stikstof terug te schroeven, voldoen volgens het hof niet aan Europese regelgeving.

Bekijk bericht op "omroepgelderland.n - 09-11-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Niet geloven hoor!
Hoe zat het ook alweer met al die tijdelijke (= 2 jaar) concentratie van nachtvluchten over Castricum. Zou slechts tijdelijk zijn, een paar jaar. Het was toen voorjaar 2015. Nu, is 2018 alweer bijna voorbij en er is nog steeds geen uitzicht op de beloofde verbetering.
Conclusie in Schiphol taal "tijdelijk" is hetzelfde als "voor altijd".
In gewoon mensentaal op zijn Noord Hollands, het zijn luizenbossen.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

VVD en CDA............ grotere leugenaars bestaan niet.
Laagvliegroutes dienen te verdwijnen, al dus de 2 regeringspartijen.

Hoe ''hoog'' vliegen de herriebakken naar Schiphol, ook al weer?
Een krappe 600 meter en soms nog lager!
Dat zijn dan geen laagvliegroutes?

VVD en CDA jullie hebben Nederland al decennia lang naar de kl*te geholpen met jullie rampzalig beleid.
Er zijn helaas geen echt goede politieke partijen in dit politiek verscheurde landje.
Partij voor de dieren en de SP zijn momenteel de enige 2 partijen die Schiphol willen aanpakken.
Groenlinks eigenlijk ook wel, maar zij vliegen zelf nogal vaak...........

De concentratie nachtvluchten is net zo tijdelijk als het kwartje van Kok...........
Dat kan in een landje waar zelfs de Raad van State (gevuld door een VVD-kliek) de weg kwijt is en het vliegtuig hebben gemist...........

Geplaatst door Peter

VVD en CDA is praktisch zonder uitzondering asociaal volk, relatief het vaakst de grootste graaiers, voornamelijk aan zichzelf denkend, geen respect voor natuur of dieren, veel liegen en voor de buhne o zo gelovig...

Geplaatst door M. Hagenaar

Het is verschrikkelijk. Er wordt totaal geen rekening gehouden met het welzijn van mensen. Ik woon in Lelystad en heb nu al steeds meer last van overvliegende vliegtuigen. Nu schrijf ik op de pagina van Castricum, maar verder is er niets te vinden waar je je melding kwijt kunt, dus dan maar hier. Hopelijk leest iemand het. Er komen steeds meer vliegtuigen hier en als het nu alleen nog maar overdag was en hoog genoeg zou het nog meevallen met de overlast. Maar je kunt niet meer gewoon slapen want het vliegen gaat altijd door, dag en nacht. 's avonds kun je niet op een normale tijd naar bed want je wordt urenlang wakker gehouden door het lawaai van de vliegtuigen. Ook in het verleden, een aantal jaren geleden heb ik hierdoor al een ernstige burnout gehad (druk op werk, veel werken en 's nachts niet tot rust kunnen komen door geluidsoverlast en niet kunnen slapen) Als je al van moeheid eindelijk in slaap valt, wordt je rond 01.00 uur weer wakker van de vliegtuigen en duurt het weer lang voordat je weer in slaap valt. Telkens als je bijna in slaap wegzakt, wordt je weer klaarwakker want dan komt er weer een. Niet eens een, vaak zijn er vier tegelijk die dus binnen een minuut allemaal overvliegen hier. Dat gaat de hele nacht door. 's-Morgens, ook in het weekend als je weleens uit wilt slapen, word je om 5 uur, half zes e.d. (ook eerder), wakker van de vliegtuigen. De afgelopen dagen heb ik zeer korte nachten gehad. Ik voel mij een wrak daardoor. Nooit eens gewoon een volle nacht slapen!!!. Dit vind ik echt erg. Je kunt het verder nergens melden en als je het al meldt, doet niemand er iets mee. De mensen uit Den Haag interesseert het niet echt. Die hebben er zelf geen last van. Lelystad is voor hen lekker ver weg. Dat maakt voor hun dus niets uit. Ze vinden het alleen belangrijk dat het geld oplevert op de een of andere manier en dat mensen eraan kapot gaan omdat ze geen normale, gezonde nachtrust meer hebben en ook nog overdag teveel geluidsoverlast hebben en niet voldoende stilte om een beetje tot rust te komen, interesseert ze niets. De overheid zou veel meer moeten doen aan het welzijn en de gezondheid van mensen. Vliegen is hartstikke leuk en belangrijk, maar laat het svp gebeuren op een verantwoorde manier, dus in ieder geval geen vluchten 's avonds laat, in de nacht en in de te vroege ochtend. Dus niet tussen 10 uur 's avonds en 8 uur 's morgens bijvoorbeeld en zorg ervoor dat de machines (voor overdag) minder lawaai maken en dat ze schonere uitlaat hebben.

Geplaatst door Wim

https://www.raadvanstate.nl/over-de-raad-van-state/organisatie/organogram/afdeling-advisering.html

Het CDA/VVD gehalte aan leden van de Raad van State (totaal 21 leden) valt erg mee. Slechts 2 met VVD en 1 met CDA achtergrond. Overigens ook nog PvdA 2, CDA 1 en GL/Milieu Defensie 1.

Het zijn allen, met een enkele uitzondering na, leden op WO plus niveau en een uitgebreid CV, Allemaal op leeftijd en bijna allemaal mannen.

De RVS is vanuit deze 21 leden opgedeeld in zogenaamde secties. Sectie iv gaat onder andere over infra en waterstaat, dus ook over luchtvaart. Bestaat uit 9 leden wv 1 met CDA en 1 met GL/Milieudefensie achtergrond

Van directe politieke invloed is dus geen sprake. Het is dan ook des te ernstiger dat, in alle objectiviteit, ernstige fouten worden gemaakt.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.