Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Lelystad Airport: hoe gaan de vlieg- en aansluitroutes eruit zien?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 772 
|
 flevopost.nl 
tb_KLM_PH-EZD.jpg

Lelystad - Lelystad Airport gaat in april 2019 open voor vakantievluchten binnen Europa en andere bestemmingen rond de Middellandse Zee. De Lelystadse luchthaven neemt samen met Eindhoven Airport een deel van het vliegverkeer van Schiphol over.

Zo ontstaat op Schiphol ruimte voor zakelijk vliegverkeer en intercontinentale vluchten die van groot belang zijn voor de concurrentiepositie van Nederland en daarmee onze welvaart.

Lelystad Airport heeft één start- en landingsbaan die in de aanloop naar 2019 wordt verlengd en verbreed. Deze baan wordt straks in twee richtingen gebruikt, afhankelijk van de windrichting. Er komen geen start- en landingsbanen bij.

De start- en landingsbaan mag van 6.00 uur tot 23.00 uur worden gebruikt, met een uitloop tot uiterlijk 24.00 uur bij vertragingen. In de eerste vijf jaar breidt het aantal vluchten zich geleidelijk uit tot gemiddeld 15 starts en 15 landingen per dag. Dat zijn ongeveer 2 tot 3 naderingen vanuit het noordoosten (vanaf Steenwijkerland) en 12 tot 13 vanuit het zuidoosten (vanaf Lemelerveld). Dat telt op tot bij elkaar 10.000 vliegbewegingen per jaar in vijf jaar. Eén vliegbeweging is één vertrekkend of landend vliegtuig.

De nieuwe aanvliegroutes van Lelystad moeten worden ingepast in bestaande routes. De eerste vijf jaar moeten we rekening houden met de huidige ligging van de drukbevlogen routes naar Schiphol en het gebruik van het luchtruim door militairen.

Na vijf jaar

Na vijf jaar kan Lelystad Airport doorgroeien naar 25.000 en op termijn 45.000 vliegbewegingen per jaar. Voor de doorgroei moeten de routes in de lucht worden aangepast. Dat betekent dat ook de routes van en naar Schiphol op de schop gaan. Op die manier ontstaat ruimte om de routes in het hogere luchtruim voor omwonenden gunstiger in te passen. Het aanpassen van het luchtruimstructuur is een prioriteit voor de komende jaren.

Vliegroutes dicht bij Lelystad Airport

De vliegroutes in het lagere luchtruim, dichtbij Lelystad Airport zijn in 2014 aan de Alderstafel Lelystad bepaald. Er is toen gekozen voor de zogenaamde B+ routes. Uit de toen uitgevoerde Milieueffectrapportage bleken deze routes voor de minste hinder te zorgen. De regering heeft in 2015 het Luchthavenbesluit voor Lelystad Airport vastgesteld. De B+ routes zijn een belangrijke basis voor dat Luchthavenbesluit.

Aansluitroutes

In juni 2017 heeft de staatsecretaris van Infrastructuur en Milieu de ontwerpen gepresenteerd van de zogenaamde aansluitroutes. Dit zijn de vliegroutes die de B+ routes moeten aansluiten op de bestaande vliegroutes waar vooral verkeer van en naar Schiphol vliegt. De stippellijnen in de kaarten geven aan waar deze routes komen.

Herindeling Nederlands luchtruim

In 2014 ging het ministerie van Infrastructuur ervan uit dat deze nieuwe inrichting klaar kon zijn bij opening van Lelystad Airport. Bij het ontwerpen van de aansluitroutes was al duidelijk dat die herinrichting niet voor 2023 klaar is.

Routes op 1.800 meter hoogte

Dat heeft als gevolg dat enkele aansluitroutes voor een groter gedeelte dan in 2014 gedacht werd ontworpen zijn op 1.800 meter hoogte. Dit geldt voor de volgende aansluitroutes:

Aansluitroutes voor vertrekkende vliegtuigen:

Espel – Stavoren (OUT-12)
Espel – voor IJsselmeerkust bij Enkhuizen (OUT-10)
Hattemerbroek – Teuge (OUT-02)
Aansluitroutes voor naderende vliegtuigen:

Stavoren – Steenwijk (IN-11)

Zoveel mogelijk hoger vliegen

In de praktijk wordt vanaf de opening van Lelystad Airport vaak hoger gevlogen dan in het routeontwerp is vastgelegd. Procedures en werkwijzen van de luchtverkeersleiders zijn zo ingericht dat routes onder elke omstandigheid veilig gevlogen moeten kunnen worden. Routes worden daarom bewust conservatief ontworpen. De aangegeven vlieghoogte is de minimale vlieghoogte waarop moet kunnen worden teruggevallen, bijvoorbeeld bij zware weersomstandigheden en verstoringen op Lelystad Airport. In de praktijk laten de operationele omstandigheden het vaak toe sneller te stijgen in opdracht van de luchtverkeersleider en dus hoger te vliegen. Dit leidt tot efficiënter vliegen en minder geluidhinder op de grond.

Zie ook het plaatje in het originele artikel, via onderstaande link en via vlieghinder.nl hier.

Bekijk bericht op "flevopost.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Let op. Ze gaan dus ook over Noord Holland heen vliegen.