Lelystad Airport gaat door, ondanks keuze Ryanair voor Schiphol
Dat prijsvlieger Ryanair dit najaar op Schiphol neerstrijkt, betekent volgens staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) niet dat de ontwikkeling van Lelystad Airport overbodig is.
Lelystad moet juist worden ontwikkeld voor budgetmaatschappijen als Ryanair, zodat deze op Schiphol plaats kunnen maken voor lucratievere lijndiensten. Vorig jaar hakte het kabinet daarom de knoop door voor Lelystad, dat vanaf 2018 de deuren moet openen.
Kandidaten hebben zich nog altijd niet gemeld. Integendeel, voor het komende winterseizoen heeft de moeder aller budgetmaatschappijen, Ryanair, juist 2700 starts en landingen op Schiphol aangevraagd. De maatschappij wil er in eerste instantie gebruik van maken voor negen vluchten per week naar Londen, Parijs en Barcelona.
Aantrekkelijke tarieven
Zulke 'slots' worden beoordeeld en toegewezen door een onafhankelijke partij. Alhoewel de inschrijving pas over tien dagen definitief sluit, heeft die al laten weten dat er ruimte is voor Ryanair op Schiphol.
De keuze van de Ieren voor Schiphol lijkt een klap voor het toekomstige Lelystad. Die luchthaven is speciaal bedoeld voor prijsvliegers en charteraars, vliegverkeer dat niet bijdraagt aan het overstapnetwerk op Schiphol.
Volgens Mansveld is het desondanks belangrijk door te gaan met Lelystad. 'Het is zaak,' schrijft de staatssecretaris aan de Kamer, 'Lelystad Airport zo spoedig mogelijk operationeel te maken, zodat Schiphol het verkeer dat niet belangrijk is voor het netwerk met aantrekkelijke tarieven kan verleiden via Lelystad te opereren. Het is aan Schiphol om hier een invulling aan te geven.'
Roer omgegooid
Veel verder dan 'verleiden' kunnen zowel Mansveld als Schiphol niet gaan. Overheid en exploitant kunnen maatschappijen niet dwingen Schiphol in te ruilen voor Lelystad. Tot nu heeft geen enkele maatschappij laten weten op Lelystad neer te strijken. Om dat voor elkaar te krijgen, heeft Schiphol - dat ook eigenaar is van Lelystad - aangekondigd flink lagere tarieven te bieden.
Het is daarnaast de vraag hoe lang Ryanair nog als budgetmaatschappij kan worden aangewezen. Net als voormalig prijsvlieger Easyjet eerder, vormen de Ieren zich om tot reguliere lijndienstmaatschappij.
Ryanair schuwde tot voor kort grote, dure vliegvelden om in zee te gaan met derderangs luchthavens als Charleroi en Hahn, waar het de prijzen kon dicteren. Maar vorig jaar is het roer omgegooid en legt Ryanair zich toe op grote vliegvelden. Zo is het naast Charleroi ('Brussel Zuid') vanaf Zaventem gaan vliegen, waar dit jaar twee miljoen passagiers worden verwacht.
(Door: Herman Stil)