Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Lelystad Airport definitief niet open volgend jaar

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 342 
|
 NOS 
Lelystad_einde_hvs.jpg

De geplande opening van Lelystad Airport in april volgend jaar gaat definitief niet door. De uitspraak van de Raad van State over de aanpak van de uitstoot van stikstof gooit roet in het eten, schrijft minister Van Nieuwenhuizen aan de Tweede Kamer.

De Raad van State oordeelde in mei dat de Nederlandse aanpak om stikstofuitstoot in kwetsbare natuurgebieden terug te dringen niet deugt. Dat heeft ook gevolgen voor het vliegveld in de Flevopolder. Volgens Van Nieuwenhuizen is er gekeken naar oplossingen, maar die zijn niet klaar voor de geplande openingsdatum van de luchthaven.

Gedeputeerde Jan de Reus (VVD) is erg teleurgesteld over het besluit. De politiek, bedrijven en organisaties hebben volgens hem erg veel geïnvesteerd in het vliegveld.

Europese Commissie


Vorige maand zei Van Nieuwenhuizen al dat uitstel van de opening dreigde door de uitspraak van de Raad van State. Al twee keer eerder moest de openingsdatum verschoven worden.

Ook is het nog wachten op de Europese Commissie, die toestemming moet geven voor het plan van het kabinet om Lelystad alleen te gebruiken als overloop voor Schiphol. De commissie heeft aangegeven meer tijd nodig te hebben.

Politiek


Het is nog onduidelijk wanneer Lelystad Airport wel geopend kan worden. Ook binnen de coalitie ligt de kwestie gevoelig. D66 en ChristenUnie willen het liefst helemaal geen vluchten vanaf Lelystad, al staat het vliegveld wel in het regeerakkoord. De VVD wil zo snel mogelijk vliegtuigen laten landen op Lelystad, om Schiphol te ontlasten.

Alle regeringspartijen noemen het nu verstandig dat Van Nieuwenhuizen voor uitstel kiest. Maar na de zomer komt het onderwerp weer terug op de agenda.

Bekijk bericht op "NOS"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Een handig excuus voor de minister. Het mocht van Europa niet zoals men het wilde.
Nu komt er zeker groei op Schiphol en dan maakt het stikstof verhaal ineens niks meer uit,let maar op.

Het is over,strijd is voorbij. De enorme toename van overlast sinds 2017 deels door werkzaamheden (kijk naar grafiek aantal melders per dag van afgelopen 5 jaar,is zo ongeveer verdubbeld) word permanent en zal nog groter worden. Er is geen perspectief meer voor de omwonenden.

Het ene naar het andere transavia vliegtuig in de nacht. Zonder glijvlucht want wat maakt het ook uit.

Geplaatst door anoniem

Jammer van die laatste 2 woorden (in 2020)!

Geplaatst door Klaar

Kom, kom Anoniem..... la lotta continua!
Hoezo opgeven?
We beginnen pas.
Zgn. uitstel Lelystad is de eerste stap.
Er gaan er nog vele volgen.
Dankzij vasthoudende burgers waar ik een diepe buiging voor maak.
Neem eens een kijkje op de nieuwe website van schipholwatch.
Dan zie je hoe strijdbaar iedereen is om de overlast en leugens te stoppen. Er is absoluut geen reden om te denken dat het nu over is. Integendeel!

Geplaatst door anoniem1

Sry for mijn negativiteit,ik zal proberen optimistisch te blijven. Het is inderdaad zo dat veel overlast je heel negatief maakt. Als de wind uit een andere hoek waait dan ben ik veel optimistischer over het algemeen. Raar hoeveel invloed zoiets kan hebben.

De website Schipholwatch is overigens een geweldige website! dank aan de makers daarvoor.

Geplaatst door anoniem1

Dat zal toch ook wel een economisch effect hebben. Als mensen pessimistisch en negatief zijn of overspannen door de herie en het thuis niet tot rust kunnen komen dan is dat niet goed economisch gezien. Ik weet niet hoeveel mensen echt heel veel lijden onder de vliegtuigen, Niet iedereen heeft er last van maar het zal toch wel een behoorlijk aantal mensen zijn.

En dan lees je op sociale media:dan moet je daar maar niet gaan wonen. En:die vliegtuigen waren er eerder dan jij. Of,je weet dat je in de buurt van Schiphol woont en dat Schiphol gaat groeien. Hoezo weet je dat,en is 30km+ verderop nog steeds "in de buurt" van Schiphol? Dan zijn meer dan 3 miljoen mensen vogelvrij voor de overlast van de luchthaven. Want ja,je had het kunnen weten.
En dat die vliegtuigen er altijd waren is ook niet waar,hier in elk geval niet. Die waren er tot nog niet zo heel erg lang geleden vrijwel nooit. Niet alleen in de regio waar ik woon,ook in gouda bijvoorbeeld of zuid Alkmaar. En voordat de bulderbaan werd aangelegd had noord hollandse kust ook vrijwel geen overlast. Ook vloog men vroeger een stuk hoger.
Je mag van de overheid verwachten dat het de inwoners beschermt tegen extreme overlast van het bedrijfsleven. Overal zijn hindervergunningen voor nodig.
Ik vraag me af hoe deze mensen reageren als het hun overkomt. Ineens een windmolen in de achtertuin (waarvan ik zelf de overlast overigens niet zie maar goed,hier staat dan ook geen windmolen in de achtertuin). Is het dan ook van : ja je weet dat de energie transitie eraan komt dus je weet dat er een windmolen in je achtertuin kan komen te staan. Ik kan er gewoon niet bij hoe kortzichtig sommige mensen reageren op de overlast van Schiphol.

Nu ja dat was het weer. misschien dat het allemaal mee gaat vallen en de beslissing over Schiphol moet nog genomen worden. We zien het wel.

Geplaatst door M. uit Heemskerk

@anoniem1,
Ik ben één van de gevallen die er zwaar onder te leiden heeft gehad door de herrie van polderbaan. Nu ervaar ik nog steeds dagelijks de nadelen, geen normaal leven, geen rust als je het nodig hebt. Ik zal mijn verhaal kort houden, begin van de zomer van 2017 kon ik niet meer slapen ik hoorde vliegtuigen om 2, 3, 4, 5 uur snachts. Ging niet meer voor 23.00 uur naar bed want dan was het nog een ramp. Tot ik hele maal eind mijn eind was, ik sliep al beneden op de bank, waar ik probeerde te slapen met de minste herrie. Ik werd zo boos dat ik Schiphol begon te bedreigen om 3 uur ‘s nachts, je komt gewoon in een chaotische toestand door slaap en rust te kort. Het werdt zo gevaarlijk dat ik meteen naar de huisarts ben gegaan, ik raakte in paniek en werd mega prikkelbaar. Het is een rare ervaring als je om 4 uur ‘s nachts met de Marechaussee (de slaaf van de luchtvaart) aan de telefoon hang. Natuurlijk hield ik dit niet meer vol en kreeg ik de stempel burn out van de bedrijfsarts. Nu na 2 jaar werk ik weer net aan full time. Maar vannacht 12uur heb ik maar weer een de huid vol gescholden van de luchtverkeersleiding toen ik wakker schrok van een opstijgend vliegtuig terwijl er twee zieken thuis waren. Ze halen nog steeds het bloed onder mijn nagels vandaan, het is misdadig wat de luchtvaart doet, in mijn ogen is iedereen die iets met de luchtvaart doet op die manier een crimineel. (Vergeet de ecocide niet) Maar zet je in maar hou je hoofd koel, zorg dat ze je niet te grazen nemen. We moeten ze met de massa te grazen nemen.

Geplaatst door Gerard


Geplaatst door Michel


Geplaatst door Bob

Beste Anoniem1, u bent niet de enige, ook hier in Uitgeest worden we dagelijks in de slaap gestoord. Ik begrijp uw terechte woede dan ook voor 100%!

Bij KLM en de overheid komt men niet verder dan te liegen over groei 'in balans met de omgeving' en gelul over 'stille en zuinige' vliegtuigen. Verdere groei gaat het leven van nog veel meer mensen verzieken! De daders hebben er geen last van en ook al die enthousiaste vliegtuigpassagiers (veelal overstappers) niet.

Alleen een keihard protest kan ons nog redden, vrees ik. Ik ben begonnen met een Engelse vertaling van mijn cursus Schiphollen om te plaatsen op AirportWatch. Bij de promotie voor de 3e baan van Heathrow zie ik precies dezelfde trucs.

Let the battle continue!

Geplaatst door M. uit Heemskerk

@Bob, ga zo door, met de mensen samen uit andere landen kunnen we heel sterk worden, dan kunnen we ook veel van elkaar leren. Zo hebben de bewoners rond Frankfurt een geavanceerd systeem op gezet om meldingen te maken overtredingen.
Kijk maar eens op https://www.eans.net/

Geplaatst door M. uit Heemskerk

@Bob, ga zo door, met de mensen samen uit andere landen kunnen we heel sterk worden, dan kunnen we ook veel van elkaar leren. Zo hebben de bewoners rond Frankfurt een geavanceerd systeem op gezet om meldingen te maken overtredingen.
Kijk maar eens op:
http://www.eans.net

Geplaatst door Gerard