Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Lelystad Airport brengt banenmotor op gang

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 821 
|
 nu.nl 
hv_overig_1502.jpeg

Met de ontwikkeling van Lelystad Airport komt in de regio een banenmotor op gang, zeggen de provincie Flevoland en de gemeente Lelystad.
Ze rekenen op langere termijn op duizenden nieuwe banen.

Het besluit om het vliegveld in de polder te laten groeien tot een volwaardige luchthaven is dinsdag met publicatie in het Staatsblad officieel geworden. Lelystad Airport gaat vanaf 2018 een deel van de groei van het vliegverkeer van Schiphol overnemen.

Het gaat dan vooral om vakantievluchten. Schiphol krijgt daardoor meer ruimte voor vluchten met passagiers die overstappen.

De stapsgewijze groei van Lelystad is gelimiteerd tot 45.000 vliegbewegingen per jaar. Volgens eerdere ramingen levert dat in 2023/2024 al vierhonderd nieuwe banen op. Dat aantal groeit tot 2.400 banen in 2040 als naar verwachting het maximale aantal vliegtuigbewegingen is bereikt.

Indirecte werkgelegenheid

Daarnaast rekenen de provincie en gemeente ook op groei van de zogenoemde indirecte werkgelegenheid (toeleveranciers) met een paar duizend banen.

''Het luchthavenbesluit voor Lelystad Airport is een belangrijke stap voor de groei van mainport Schiphol. Door deze ontwikkeling kan Schiphol een concurrerende internationale mainport in een concurrerende regio blijven'', zei topman Jos Nijhuis van Schiphol Group.

Voor de ontwikkeling van Lelystad Airport moet een nieuwe start- en landingsbaan van 2.400 meter worden gebouwd, evenals een passagiersterminal. Schiphol steekt daar 90 miljoen euro in. Het kabinet trok eerder al 50 miljoen euro uit voor de verbetering van de bereikbaarheid van het vliegveld. De regio legt daar 20 miljoen euro bij.

Door: ANP

Bekijk bericht op "nu.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door polderbewoner

Een roze bril van provinciale bestuurders en wethouder Lelystad zorgt voor een doemscenario in de polder. Gerekend met veel te veel banen per miljoen passagiers, productiviteitswinsten niet meegenomen, risico's van mislukken niet in kaart gebracht. De manier waarop dit luchtvaartbesluit is doorgedrukt maakt het een schoolvoorbeeld van onbehoorlijk bestuur.

Nu het besluit is genomen kunnen de verantwoordelijken hier op worden afgerekend. Bijvoorbeeld met een burgerinitiatief om leugens en wanbeleid rond luchthavens aan de kaak te stellen. Het luchtvaartdossier bevat grotere misleiding dan het Groningen gas!

Geplaatst door Kijk naar de toekomst

Inderdaad belangrijk dat deze vorm van onbehoorlijk bestuur aan de kaak wordt gesteld!

Helaas kan een burgerinitiatief door de Haagse politiek eenvoudigweg worden geblokkeerd door een speciaal in het leven geroepen commissie. Zo sneuvelde een met meer dan 40.000 handtekeningen gesteund initiatief rond het thema Energie al eens voor het ook maar de tweede kamer had bereikt.

In feite zal het machtsmonopolie van de Schiphol Group, dat gesteund wordt door de Ver. EU Deltametropool, Prorail, ANWB, VNO , de vastgoedwereld e.a. en ook het Provinciehuis te Haarlem in zijn greep heeft, eerst ter discussie dienen te worden gesteld.

Het is vooral aan regionale en lokale politici met oog voor balans om dit heikele punt eens prominent op de agenda te zetten?