Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Lelystad Airport afvoerputje Schiphol

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 214 
|
 Vechtdal FM 
Lelystad Airport afvoerputje Schiphol

De verplaatsing van avond- en nachtvluchten naar Lelystad Airport levert Schiphol capaciteit op voor mogelijk tienduizenden extra vliegbewegingen. Dat stelt Leon Adegeest van de actiegroep Hoog Overijssel. Hij ontdekte eerder de fouten in de milieu effectrapportage voor Lelystad. Dat meldt RTV Flevoland.
Op verzoek van Omroep Gelderland berekende Adegeest wat de effecten zijn als Schiphol avond- en nachtvluchten verplaatst naar de polder. In de huidige systematiek van Schiphol telt een avondvlucht tussen 19.00 en 23.00 uur vijf keer en een nachtvlucht tussen 23.00 en 06.00 uur zelfs tien keer zo zwaar mee in de berekeningen voor geluidsoverlast. Als Schiphol vroege en late vakantievluchten verplaatst naar Lelystad, dan creëert zij in eigen huis op papier overdag ruimte voor meer vluchten.

Volgend de huidige afspraken mag Schiphol tot 2020 niet meer dan 500.000 vliegbewegingen verwerken. Dat aantal wordt dit jaar al gehaald.
Het kabinet wil voor Schiphol naar een systeem waarbij niet het aantal vliegbewegingen, maar de geluidsruimte de grens bepaalt.
Met stillere en moderne vliegtuigen mag Schiphol dan de helft van de ‘geluidswinst’ omzetten in extra vluchten, de 50/50-regel. Hierbij mag een nachtvlucht, die met factor 10 in de overlast wordt meegeteld, dus met vijf dagvluchten worden gecompenseerd.

Adegeest heeft berekend dat als Schiphol 10.000 vliegbewegingen van de avond en nacht naar Lelystad verplaatst, dit op Schiphol overdag 27.500 extra bewegingen mogelijk maakt.
Adegeest bevestigt dat de berekeningen niet meer dan een theoretische mogelijkheid zijn. Luchtvaart consultancybureau To-70, dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geregeld adviseert, laat weten dat de berekeningen kloppen.

Volgens Leon Adegeest is dit de dubbele agenda van Schiphol: “Ik ben ervan overtuigd dat dit het hogere doel is van Lelystad Airport. Waar het nu op lijkt is dat Schiphol een excuus-vliegveldje als Lelystad gaat gebruiken om exponentieel te groeien”. Hij denkt dat niemand in de politiek de werkelijke drijfveren van het management van Schiphol door heeft.

Adegeest: “Natuurlijk geeft een dagvlucht minder overlast dan een nachtvlucht, maar dan hebben we het alleen over geluidsoverlast. Fijnstof en ultrafijnstof gaan natuurlijk gewoon mee met het aantal vliegbewegingen”.

In de situatie die Adegeest schetst vertrekt een vliegtuig ’s ochtends vroeg rond 6 uur voor zijn eerste vlucht vanaf Lelystad naar een buitenlandse bestemming, vliegt dan terug naar Schiphol, maakte nog één of meerdere vluchten vanuit Schiphol en eindigt de dag om 23 uur weer in Lelystad. Luchtvaartmaatschappijen als Corendon hebben in het verleden aangegeven dat een dergelijk W-vluchtpatroon bruikbaar zou zijn voor operaties vanaf Lelystad. Wel ging Corendon er toen van uit dat zij ’s ochtends en ’s avonds zouden starten en landen op Schiphol en alleen overdag Lelystad zouden aan doen.

Voor het aantal vliegbewegingen van Lelystad verandert er niets. Dat is vanwege de beperkingen bij de luchtverkeersleiding tot de verwachte herindeling in 2023 beperkt tot 10.000 per jaar. Na 2023 mag het aantal groeien tot maximaal 45.000. Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft in februari bevestigd dat dit aantal als grens in het aangepaste Luchthavenbesluit wordt vastgelegd.

Of Schiphol daadwerkelijk nacht- en avondvluchten naar Lelystad gaat verplaatsen zoals Adegeest vermoedt, is niet zeker. Dat ligt aan wat luchtvaartmaatschappijen zelf ook willen. Al in 2008 is afgesproken dat Lelystad Airport bedoeld is om vakantievluchten van Schiphol over te nemen, zodat daar meer capaciteit ontstaat voor netwerkgebonden vliegverkeer. Als Lelystad er niet in slaagt maatschappijen met lagere tarieven aan te trekken, kunnen zij mogelijk via een zogeheten verkeersverdelingsregeling worden gedwongen. Of dit juridisch mag wordt momenteel door de Europese Commissie uitgezocht.

Een recent rapport laat zien dat er jaarlijks slechts circa vierduizend vluchten in de ochtend of avond zijn die puur als vakantievlucht voor verplaatsing naar Lelystad in aanmerking komen.

Bekijk bericht op "Vechtdal FM"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Yup, Heb dit ook al eerder aangegeven. Men gaat extra ruimte creeeren op Schiphol door lachtvluchten de verlagen, 3000 minder nachtvluchten is 30.000 extra dagvluchten. Deze verhouding was 1 op 6 maar is een aantal jaren geleden aangepast naar 1 op 10. Regeren is vooruitzien.

Geplaatst door Bob

Reken er maar op, dat binnen no time vluchten van Lelystad al om 05:00 gaan starten en ook tot 24:00 of later mogen landen. Zo ging het ook bij andere vliegvelden, die immers 'niet op slot' mogen (omwille van de werkgelegenheid). Laat je niet bedotten mensen! Ik herken ook de truc om met Lelystad meer vluchten op Schiphol te faciliteren. Oppassen dus.