Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Leeg luchtruim Schiphol zet aan tot vreemde en hinderlijke vliegroutes. Klachten nemen toe

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 304 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
HvS_beleef_Schiphol.JPG

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - Hoe drukker het is in het luchtruim, hoe meer de piloten volgens strakke routes moeten vliegen. Momenteel is het zo rustig, dat sommige piloten de meest vreemde routes kiezen en daarbij extra veel overlast veroorzaken.

Neem de KL896 van 30 mei. Die Boeing 747 van KLM kwam uit Shanghai en moest op de Kaagbaan landen. Over het IJsselmeer werd aangevlogen, daarna dwars over het centrum van Amsterdam, bijna over de verkeerstoren van Schiphol, daarna over Hoofddorp om boven Lisse te draaien en daarna in een rechte lijn naar de Kaagbaan te vliegen.

Leeg luchtruim Schiphol zet aan tot vreemde en hinderlijke vliegroutes. Klachten nemen toe
Dat op slechts enkele honderden meters hoogte boven woonwijken, door een verouderde jumbojet om kwart voor acht op een zonnige avond. Niet vreemd dat daarover wordt geklaagd via de sociale media.

Cargo
Overigens wordt over die specifieke vlucht wel vaker geklaagd. Op 25 mei was het ook al raak. Toen kwam de kist over Hoorn, Haarlem en draaide boven Nieuw-Vennep voordat op de Kaagbaan werd geland. „En wel zo laag dat we de gezichten van de passagiers konden zien door de raampjes. Gewoon idioot dat een vliegtuig zo laag over een woonwijk gaat”, twitterde iemand. De waarneming klopte niet helemaal, want aan boord was alleen vracht.

Leeg luchtruim Schiphol zet aan tot vreemde en hinderlijke vliegroutes. Klachten nemen toe
Maar de laatste weken nemen wel meer piloten een route die ze normaal gesproken niet nemen. De klagers uit Nieuw-Vennep kregen van KLM te horen dat er geen ander vliegverkeer was en daarom deze route was gekozen. Leidenaar Jaap van Meijgaarden klaagt in een brief aan de luchtverkeersleiding dat landende toestellen nog steeds heel lang laag vliegen en niet zoals in de nacht de stillere glijvluchtprocedure volgen.

Klachten
Bij het bewonersaanspreekpunt Schiphol (BAS) valt het manager Sandro Broeke op dat het aantal vluchten de afgelopen maand nauwelijks is toegenomen (van 229 naar 252 per dag, tegen voorheen 1800 per dag), maar dat het aantal klachten wel is opgelopen van 110 naar 232 per dag. „Dat terwijl de Aalsmeerbaan is gesloten en de Buitenveldertbaan nauwelijks wordt gebruikt. Er wordt vooral over de Polderbaan en Kaagbaan geklaagd. Niet alleen door vaste klagers, maar steeds vaker door mensen die nog niet bekend waren bij ons. Het is de laatste maanden zo stil geworden, dat nu iedere vlucht opvalt. Dat belooft nog wat deze zomer als maatschappijen weer op gang komen”, doelt hij op het feit dat KLM vaker gaat vliegen, Transavia vanaf donderdag begint en Easyjet en TUI vanaf 1 juli.

Het klachtenloket BAS heeft enkele keren om opheldering gevraagd en kreeg toen te horen dat binnen de regels was gevlogen. Een piloot kan niet zomaar een route uitstippelen; dat bepaalt de luchtverkeersleider. De luchtverkeersleiding kon dinsdag niet reageren.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Vanmorgen een delta air lines zat nog op zee op 35 km van Schiphol ongeveer ter hoogte van Castricum............vlieghoogte? 650 mtr....... andere vliegtuigen? Geen 1 zwanenburgbaan in gebruik? Nee hoor..........
Vanmorgen een klm over mijn dorp 29 km van Schiphol ...........zelfde verhaal als hierboven.

Tja ik kan nog wel 1000den van deze vluchten opschrijven hier op het forum.
Zal u er niet mee vervelen hoor, maar wat ik me wel afvraag is hoe mevrouw de minister mijn overlast wil verminderen zodat ze ‘haar’ gewenste groei kan doorvoeren.
Want die nieuwere, zuiniger vliegende Herrie producerende klimaatslopers zijn helemaal niet geruisloos!

Geplaatst door M. uit Heemskerk

Ik begin het weer helemaal zat te worden die herrie van opstijgende vliegtuigen vanaf de Polderbaan. Ik probeer thuis te werken maar op deze manier met dat gedreun, is het geregeld niet te doen om te kunnen concentreren.

Die nachtvluchten van en naar de Polderbaan zijn een marteling, dat moet verboden worden om de gezondheid van velen te beschermen, die daar net als ik gezondheidsproblemen mee hebben gekregen.

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

Is allemaal volgens de regels mensen. Piloten mogen afsteken. Dan zijn ze eerder bij moeder de vrouw en het spaart nog kerosine ook.

Werd laatst weer uit m’n slaap gehaald door zo’n kankerbak. Vloog midden in de nacht dwars over de stad en lekker laag ook.

Bij BAS hadden ze de stekker er maar ffff uitgetrokken, anders loopt ’t storm, hè?. Was een stijger trouwens. Die nemen al jaren de binnenbocht.

Geplaatst door V.O.S. uit Uitgeest

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Vandaag 05-06-2020 na een heerlijk rustige tijd (Corona en windrichting), waardoor de mensen een stuk minder opgefokt waren, weer om de 2 minuten een laag vliegende lawaai en vervuiling producerende bak over het dorp.
Er is helemaal niets doorgedrongen in de lege schedels van de luchtvaartbobo's.
Zij (de luchtvaartsector) zal ook de verspreiding van de 2-de golf van het Corona-virus op haar conto schrijven en er niet voor worden gestraft.
Nee, in Den Haag belonen ze de sector met belastingsgeld dat veel beter aan de gezondheidssector en het onderwijs gegeven kan worden.

Gebruik uw stem goed, stem niet op pro-luchtvaartpartijen!
Partij voor de dieren of de SP en vast wel nog enkele die de luchtvaartsector veel te machtig vinden.

Geplaatst door M uit Heemskerk

@V.O.S.

Dat de luchtvaart veelste onverantwoord omgaat met het virus, dat is duidelijk te zien hoeveel ze nu vliegen op Seoul.
Ook de verbinding met New York is nu onbegrijpelijk.
We moeten de luchtvaartbedrijven verantwoordelijk stellen voor deze verbindingen en opeenpakken van mensen.