Leeg luchtruim Schiphol zet aan tot vreemde en hinderlijke vliegroutes. Klachten nemen toe
Door Frans van den Berg
SCHIPHOL - Hoe drukker het is in het luchtruim, hoe meer de piloten volgens strakke routes moeten vliegen. Momenteel is het zo rustig, dat sommige piloten de meest vreemde routes kiezen en daarbij extra veel overlast veroorzaken.
Neem de KL896 van 30 mei. Die Boeing 747 van KLM kwam uit Shanghai en moest op de Kaagbaan landen. Over het IJsselmeer werd aangevlogen, daarna dwars over het centrum van Amsterdam, bijna over de verkeerstoren van Schiphol, daarna over Hoofddorp om boven Lisse te draaien en daarna in een rechte lijn naar de Kaagbaan te vliegen.
Leeg luchtruim Schiphol zet aan tot vreemde en hinderlijke vliegroutes. Klachten nemen toe
Dat op slechts enkele honderden meters hoogte boven woonwijken, door een verouderde jumbojet om kwart voor acht op een zonnige avond. Niet vreemd dat daarover wordt geklaagd via de sociale media.
Cargo
Overigens wordt over die specifieke vlucht wel vaker geklaagd. Op 25 mei was het ook al raak. Toen kwam de kist over Hoorn, Haarlem en draaide boven Nieuw-Vennep voordat op de Kaagbaan werd geland. „En wel zo laag dat we de gezichten van de passagiers konden zien door de raampjes. Gewoon idioot dat een vliegtuig zo laag over een woonwijk gaat”, twitterde iemand. De waarneming klopte niet helemaal, want aan boord was alleen vracht.
Leeg luchtruim Schiphol zet aan tot vreemde en hinderlijke vliegroutes. Klachten nemen toe
Maar de laatste weken nemen wel meer piloten een route die ze normaal gesproken niet nemen. De klagers uit Nieuw-Vennep kregen van KLM te horen dat er geen ander vliegverkeer was en daarom deze route was gekozen. Leidenaar Jaap van Meijgaarden klaagt in een brief aan de luchtverkeersleiding dat landende toestellen nog steeds heel lang laag vliegen en niet zoals in de nacht de stillere glijvluchtprocedure volgen.
Klachten
Bij het bewonersaanspreekpunt Schiphol (BAS) valt het manager Sandro Broeke op dat het aantal vluchten de afgelopen maand nauwelijks is toegenomen (van 229 naar 252 per dag, tegen voorheen 1800 per dag), maar dat het aantal klachten wel is opgelopen van 110 naar 232 per dag. „Dat terwijl de Aalsmeerbaan is gesloten en de Buitenveldertbaan nauwelijks wordt gebruikt. Er wordt vooral over de Polderbaan en Kaagbaan geklaagd. Niet alleen door vaste klagers, maar steeds vaker door mensen die nog niet bekend waren bij ons. Het is de laatste maanden zo stil geworden, dat nu iedere vlucht opvalt. Dat belooft nog wat deze zomer als maatschappijen weer op gang komen”, doelt hij op het feit dat KLM vaker gaat vliegen, Transavia vanaf donderdag begint en Easyjet en TUI vanaf 1 juli.
Het klachtenloket BAS heeft enkele keren om opheldering gevraagd en kreeg toen te horen dat binnen de regels was gevlogen. Een piloot kan niet zomaar een route uitstippelen; dat bepaalt de luchtverkeersleider. De luchtverkeersleiding kon dinsdag niet reageren.
Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee
Vanmorgen een klm over mijn dorp 29 km van Schiphol ...........zelfde verhaal als hierboven.
Tja ik kan nog wel 1000den van deze vluchten opschrijven hier op het forum.
Zal u er niet mee vervelen hoor, maar wat ik me wel afvraag is hoe mevrouw de minister mijn overlast wil verminderen zodat ze ‘haar’ gewenste groei kan doorvoeren.
Want die nieuwere, zuiniger vliegende Herrie producerende klimaatslopers zijn helemaal niet geruisloos!