Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Lawaaikist blijft ’s nachts welkom op Schiphol: ’Omwonenden toch wakker gevlogen’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 410 
|
 Haarlems Dagblad 
60_keer_per_nacht.png

Lawaaiige vliegtuigen blijven tóch welkom in de nacht op Schiphol. Het voorstel om ’stillere vliegtuigen’ toe te laten geldt niet voor alle luchtvaartmaatschappijen, blijkt uit navraag. Onder meer de zware kisten van vrachtvervoerders kunnen ook na de krimp doorvliegen, tot afschuw van omwonenden.

Demissionair minister Harbers (Infrastructuur) wil dat er minder herrie door Schiphol komt, en dat stoelt voor een groot deel op de inzet van stillere en minder vliegtuigen in de nacht. Dit komt uit op het alternatieve plan van KLM waardoor Schiphol niet zou hoeven krimpen, dat al eerder is ingediend.„Dat deel van het voorstel is overgenomen door het ministerie. Het betreft een voorstel op een specifiek aantal vluchten en toestellen, onder andere van KLM”, aldus het ministerie, dat anderhalve week geleden de krimpplannen naar Brussel stuurde ter beoordeling.

Volgens KLM is de afspraak dat het ministerie alle vliegmaatschappijen met nachtvluchten zal benaderen om met hen ook een deal te maken voor inzet van de stilste toestellen in de nacht. Het ministerie blijft uitsluitend wijzen naar KLM en haar partners, niet op andere nachtvliegers op de luchthaven.

Bovendien zegt vrachtkoepel ACN dat er zes vrachtmaatschappijen met lawaaikisten naar Schiphol komen in de nacht, maar concrete gesprekken over het weren van toestellen zijn niet gaande, aldus voorman Maarten van As. Volgens het ministerie wordt er niet gewerkt aan een specifieke lijst van vliegtuigen die niet meer in de nacht zouden mogen komen, zoals bijvoorbeeld de viermotorige Boeing 747, die voor de vracht nog worden gebruikt.

De KLM-groep vliegt circa 88% van de nachtvluchten. „Wij hebben een integraal alternatief voorstel gedaan voor krimp en het is teleurstellend dat de overheid dit niet omarmt, omdat het beter is voor de sector en omwonenden. Het is daarbij vreemd dat er naast stiller vliegen in de nacht nog tal van andere operationele verbeteringen zijn voorgesteld die nu niet worden meegenomen, zoals een andere aanvliegroute en verschillende haventarieven om de inzet van stillere vliegtuigen te stimuleren”, zegt een woordvoerder van KLM in een reactie.

„Het is schandalig, maar we wisten al dat bepaalde vliegtuigen niet geweigerd kunnen worden in de nacht. Daardoor kunnen we ’s nachts toch wakker gevlogen worden door een lawaaibak. Daarom is het voor ons zaak dat het aantal vluchten sterk naar beneden gaat. Daarna gaan we verder drukken op een totale nachtsluiting”, zegt Matt Poelmans die lid is van de zogeheten Maatschappelijke Raad Schiphol, die meepraat over de ontwikkelingen van de luchthaven.

Naast de vracht worden de nachtvluchten voor het grootste deel gebruikt door de vakantievliegers, die dagelijks vijf ’slagen’ maken richting Zuid-Europa. Corendon steunt het plan van KLM, maar ziet ook wel iets in nachtsluiting. „We bestaan als airline eigenlijk pas sinds 2011. Toen was het aantal nachtslots al bevroren. We konden maar heel geleidelijk een positie opbouwen, waardoor we een enorm nadeel hebben ten opzichte van Transavia en ook TUI”, legt topman Steven van der Heijden uit. „Dus ik zou het niet erg vinden als de situatie een beetje normaliseert.”

Een volledige nachtsluiting komt de touroperator niet slecht uit, erkent Van der Heijden. Daarmee zouden de verhoudingen gelijk worden getrokken, al hangt veel af van de precieze tijden waarop die sluiting zou gelden. Topman Arjan Kers van TUI Nederland liet eerder aan deze krant weten een voorstander te zijn van een systeem waarbij de nacht uitsluitend voor stillere toestellen toegankelijk is. De touroperator heeft hagelnieuwe, stille toestellen.

Bekijk bericht op "Haarlems Dagblad"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

En zo gaat het iedere keer. Er wordt iets in het vooruitzicht gesteld en vervolgens wordt er weer vanaf gesnoept.