Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Langer late landingen op Eindhoven Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 219 
|
 ed.nl - 01-10-2019 
tb_Cityjet_EI-RJU.jpg

Door Bart-Jan van Rooij

EINDHOVEN - Tegen de wil van de minister in, komen volgend jaar nog gewoon vliegtuigen aan na 23 uur op Eindhoven Airport. De luchthaven beroept zich op Europese regels die het onmogelijk maken om de luchthaven dagelijks eerder te sluiten.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur, VVD) had het nog zo gezegd: geen late landingen meer op Eindhoven Airport vanaf de zomer van volgend jaar. Maar haar streven is niet haalbaar, zegt de luchthaven nu. En dus wordt er vanaf nu in elk geval nog een jaar lang gewoon gevlogen tussen elf uur en half twaalf in de avond. Dat heeft de luchthaven althans maandag laten weten.

Of er na de zomer van 2020 dan alsnog wel een blokkade komt op het vergeven van tijdslots later dan 23 uur, is overigens nog maar de vraag. De luchthaven zegt voor de winterperiode 2020/2021 enkel ‘in overleg te gaan’ met de luchtvaartmaatschappijen en ‘zich in te spannen’ voor het blokkeren van landingen na elven. Op de uitkomsten van de gesprekken met de vliegers wilde een woordvoerster van Eindhoven Airport maandagmiddag niet vooruitlopen.

Om het geluid voor de omgeving rond Eindhoven Airport zo snel als mogelijk terug te dringen, wilde de minister het aantal geplande vluchten van de in Eindhoven gestationeerde vliegtuigen na 23 uur 's avonds tot nul beperken. Dat schreef ze op 6 september nog aan de Tweede Kamer. Omdat voor het aanstaande winterseizoen de tijdslots toen al waren uitgegeven, konden aanpassingen niet eerder dan het komende zomerschema worden doorgevoerd, constateerde Van Nieuwenhuizen.

Amper drie weken later diende de luchthaven echter haar capaciteitsvraag voor de zomerperiode van 2020 in bij Airport Coordination Netherlands (ACNL). Dat is de onafhankelijke coördinator voor de toewijzing van start- en landingstijden voor Eindhoven Airport, Schiphol en Rotterdam Airport. Het lijstje van de Eindhovense luchthaven kwam tot stand na een rondgang langs de luchtvaartmaatschappijen. Daarbij is volgens de zegsvrouw van Eindhoven Airport rekening gehouden met opgebouwde rechten van de betrokken luchtvaartmaatschappijen

,,Die rechten zijn op Europees niveau wettelijk bepaald. Als luchtvaartmaatschappijen 80 procent van hun verkregen slots gebruiken tijdens een seizoen, hebben ze het jaar erop in datzelfde seizoen recht op hetzelfde aantal start- en landingstijden”, aldus de woordvoerster. Volgens haar is de luchthaven door Europese regelgeving niet bevoegd om rechten van luchtvaartmaatschappijen in te trekken. Daarmee is er in de periode maart-oktober 2020 dagelijks ruimte voor maximaal vier geplande vluchten tussen elf uur en half twaalf in de avond.

Een woordvoerder van de minister kon maandag nog niet inhoudelijk reageren op de mededeling van Eindhoven Airport.

Bekijk bericht op "ed.nl - 01-10-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ed

Misschien kan de minister een list verzinnen?

Geplaatst door Eric

De rechten van ryanair gebruiken? Die zijn toch deels vertrokken. Ongelofelijk dat de luchtvaart maar mag blijven groeien. Eerst dat, en dan de landbouw.

Geplaatst door Bob

Straks gaat hetzelfde worden gedaan op Lelystad, vroeger starten en later landen dan beloofd!

Geplaatst door ben jerry

Bob en Eric:
idd. de luchtvaart wordt geen strobreed in de weg gelegd: integendeel zelfs:
wordt max gesubsidieerd van ONZE zuur verdiende belastingcenten !
Alle kleine, regionale luchthavens uitgebreid, dag en nacht opengesteld om uitpuilende groei elders op te vangen !
Gebeurt (vrijwel) wereldwijd !
GOED BEZIG TOCH ?