Landelijke VVD: “Oost-Nederland mist luchthaven van nationaal belang”
Door Rutger Borgerink
Twente Airport moet weer een volwaardige luchthaven van nationaal belang worden, stelt de landelijke VVD. Tweede Kamerlid Daniel Koerhuis gaat de minister vandaag vragen of hij daarbij kan helpen. Koerhuis wil dat Twente Airport onderdeel wordt van de Schiphol Group 'zodat de luchthaven ook winstgevend wordt'. Maar wil de Schiphol Group dat zelf ook?
Vanaf Twente Airport het vliegtuig pakken naar zonnige vakantiebestemmingen in Zuid-Europa: als het aan de VVD ligt, is het niet langer toekomstmuziek. De partij volgt daarmee de lijn van de lokale VVD in Enschede, die onlangs samen met een meerderheid van de raad voor een onderzoek naar de 'vliegambities' stemde.
In de Tweede Kamer wordt er vanmiddag gedebatteerd over de toekomst van de luchthavens in Nederland. Tweede Kamerlid Daniel Koerhuis (VVD) gaat in dat debat de minister vragen naar Twente Airport. "Ik kom zelf ook uit Overijssel en Oost-Nederland mist gewoon een luchthaven. Je ziet de problemen met de vakantievluchten op Schiphol. Het zou mooi zijn als Twente daarbij kan helpen."
Onderdeel van Schiphol Group
De luchthavens in Groningen en Maastricht zijn nog altijd verliesgevend, waardoor er gemeenschapsgeld bij moet. Toch denkt Koerhuis dat een burgerluchthaven in Twente veel kansen heeft. "Het is hier dichter bevolkt dan in Noord-Nederland. Enschede ligt ook beter: Twente heeft veel inwoners en ook over de grens wonen potentiële gebruikers van de vluchthaven. De vraag naar vakantievluchten blijft, ook omdat de bevolking fors groeit."
Om commerciële luchtvaart in Overijssel te laten slagen, wil Koerhuis dat Twente Airport onderdeel wordt van de Schiphol Group. "Dus dat Schiphol een belang neemt in de luchthaven. Ik denk dat de minister daar vandaag heel goed bij kan helpen", zegt het Tweede Kamerlid, dat vandaag dus de hulp van de minister inroept. "De minister kan ook helpen bij het luchtverkeersbesluit."
Op de vraag of de Schiphol Group interesse heeft in Twente Airport, zegt een woordvoerder: "Nee, dat is op dit moment niet aan de orde. We hebben kennisgenomen van de hernieuwde discussie over het openen van luchthaven Twente voor de burgerluchtvaart en het onderzoek dat hier naar zal gaan plaatsvinden."
Kritiek op plannen
Plannen voor vakantievluchten vanaf de luchthaven tussen Enschede en Oldenzaal zijn niet nieuw: in 2013 werd er al een poging gedaan. De burgerluchthaven kwam toen nooit van de grond.
Vanuit Overijssel klinkt er ook veel weerstand op het nieuwe onderzoek naar burgerluchtvaart vanaf Twente Airport. "De uitkomsten van dit onderzoek weten we eigenlijk al: een regionaal vliegveld kost veel geld, levert veel overlast op en nauwelijks werkgelegenheid", zegt Michael Sijbom, directeur van Landschap Overijssel. "Het voormalige militaire vliegveld is omringd door prachtige natuurrijke gebieden en landgoederen. Voor Enschede en Twente is juist de natuur en het landschap een belangrijk, onderscheidend kenmerk."
Critici wijzen er bovendien op dat op een uur rijden van Enschede ook een burgerluchthaven ligt: Münster-Osnabrück. Die luchthaven, die door veel Nederlanders wordt gebruikt, profiteert van de problemen op Schiphol.
Geplaatst door Ed uit Oegstgeest