Lage olieprijs en zwakke euro verbloemen omzetdaling Air France-KLM

Air France-KLM heeft in het eerste kwartaal, traditioneel de zwakste periode van het jaar in de luchtvaart, een iets kleiner verlies geleden dan een jaar eerder. Onder de streep kwam het bedrijf 559 miljoen euro tekort, tegen 608 miljoen euro in de eerste drie maanden van 2014. Dat maakte de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep donderdag bekend. De omzet nam met 1,8 procent toe tot 5,66 miljard euro. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten komt dat evenwel neer op een daling met 2,4 procent. De aanhoudende druk op de inkomsten zorgt er volgens het bedrijf voor dat de daling van de brandstofrekening zich nauwelijks vertaalt in betere resultaten. Air France-KLM leed een operationeel verlies van 417 miljoen euro, tegen 445 miljoen euro een jaar eerder. Concrete voorspellingen voor 2015 deed Air France-KLM niet. De focus ligt op kostenbesparingen en daarover wordt nog onderhandeld met de vakbonden in zowel Frankrijk als Nederland. De nettoschuld bedroeg eind maart 5,3 miljard euro. Die moet aan het einde van dit jaar zijn verlaagd naar 4,4 miljard euro.
Air France-KLM heeft in het eerste kwartaal, traditioneel de zwakste periode van het jaar in de luchtvaart, een iets kleiner verlies geleden dan een jaar eerder. Onder de streep kwam het bedrijf 559 miljoen euro tekort, tegen 608 miljoen euro in de eerste drie maanden van 2014.
Dat maakte de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep donderdag bekend.
De omzet nam met 1,8 procent toe tot 5,66 miljard euro. Gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten komt dat evenwel neer op een daling met 2,4 procent. De aanhoudende druk op de inkomsten zorgt er volgens het bedrijf voor dat de daling van de brandstofrekening zich nauwelijks vertaalt in betere resultaten. Air France-KLM leed een operationeel verlies van 417 miljoen euro, tegen 445 miljoen euro een jaar eerder.
De zwakke euro had per saldo een nadelig negatief effect van 81 miljoen euro op het operationele resultaat. Het leverde weliswaar 239 miljoen euro extra omzet op, maar daar stond een extra kostenstijging van 320 miljoen euro tegenover. De kosten per gevlogen kilometer bleven vrijwel gelijk, wijzigingen in wisselkoersen en brandstofprijzen daargelaten. Voor heel 2015 wordt gemikt op een daling van de kosten met 1 tot 1,3 procent.
Concrete voorspellingen voor het resultaat over heel 2015 deed Air France-KLM niet. De focus ligt op kostenbesparingen en daarover wordt nog onderhandeld met de vakbonden in zowel Frankrijk als Nederland. De nettoschuld bedroeg eind maart 5,3 miljard euro. Die moet aan het einde van dit jaar zijn verlaagd naar 4,4 miljard euro.