Lachwekkende poging IATA om druk te zetten op regering
De lobbyclub van de vliegindustrie maakt zichzelf vandaag compleet belachelijk met een ongefundeerd ‘rapport’ vol met oncontroleerbare informatie.
De club pleit in het vier pagina’s tellende vodje tegen het invoeren van milieubelastingen voor de zwaar vervuilende luchtvaartsector en vóór het opheffen van het maximum aantal vliegbewegingen op Schiphol.
De IATA ondersteunt dit met de boude mededeling dat de sector goed is voor maar liefst 306.000 banen en een bijdrage van niet minder dan 22 miljard euro aan de Nederlandse economie.
Dat is zelfs nog veel meer dan directeur Dick Benschop van Schiphol ooit met droge ogen heeft durven beweren en steekt schril af tegen de 30.000 tot 60.000 banen die over het algemeen worden genoemd.
Onderbouwing niet terug te vinden
Hoewel het hele rapportje is voorzien van voetnoten, is geen van de verwijzingen naar het bronmateriaal terug te vinden. Slechts één van de voetnoten is klikbaar, en dat linkje leidt naar ander werk uit eigen koker.
Overduidelijk is dat het hele schrijfsel bedoeld is om de Nederlandse politiek onder druk te zetten. Vrij vertaald leest het rapportje als: “Mogen we niet meer groeien in Nederland, dan gaat het hele land failliet”.
IATA is een koepel van bijna 300 vliegbedrijven, verspreid over de hele wereld. De club staat bekend om zijn torenhoge budgetten om nationale regeringen te beïnvloeden. Met de vier pagina’s die vandaag werden gepubliceerd, doet de IATA zijn leden ruim tekort.
Klik hierom het schrijfsel te downloaden.
Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum
De luchtvaartsector inclusief toeleveranciers is trouwens nu al een van de grootste werkverschaffers in de Randstad. Een werkgelegenheid die niet alleen hoogst conjunctuurgevoelig is, maar ook verre van duurzaam. De door IATA, respectievelijk De Juniac bepleite luchtvaartgroei op dit Schiphol en de regionale luchthavens betekent vooral nog meer overconsumptie van onnodige pretvluchten. Die dragen totaal niets aan het vestigingsklimaat en het nu al buitengewoon grote economische netwerk bij.
Het zou voor de reputatie van IATA beter zijn als dit pleidooi aan de aandacht van de politiek is ontsnapt of in ieder geval genegeerd wordt.