Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Lachwekkende poging IATA om druk te zetten op regering

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 324 
|
 schipholwatch.nl - 20-11-2019 
(V)liegtuig.JPG

De lobbyclub van de vliegindustrie maakt zichzelf vandaag compleet belachelijk met een ongefundeerd ‘rapport’ vol met oncontroleerbare informatie.

De club pleit in het vier pagina’s tellende vodje tegen het invoeren van milieubelastingen voor de zwaar vervuilende luchtvaartsector en vóór het opheffen van het maximum aantal vliegbewegingen op Schiphol.

De IATA ondersteunt dit met de boude mededeling dat de sector goed is voor maar liefst 306.000 banen en een bijdrage van niet minder dan 22 miljard euro aan de Nederlandse economie.

Dat is zelfs nog veel meer dan directeur Dick Benschop van Schiphol ooit met droge ogen heeft durven beweren en steekt schril af tegen de 30.000 tot 60.000 banen die over het algemeen worden genoemd.

Onderbouwing niet terug te vinden
Hoewel het hele rapportje is voorzien van voetnoten, is geen van de verwijzingen naar het bronmateriaal terug te vinden. Slechts één van de voetnoten is klikbaar, en dat linkje leidt naar ander werk uit eigen koker.

Overduidelijk is dat het hele schrijfsel bedoeld is om de Nederlandse politiek onder druk te zetten. Vrij vertaald leest het rapportje als: “Mogen we niet meer groeien in Nederland, dan gaat het hele land failliet”.

IATA is een koepel van bijna 300 vliegbedrijven, verspreid over de hele wereld. De club staat bekend om zijn torenhoge budgetten om nationale regeringen te beïnvloeden. Met de vier pagina’s die vandaag werden gepubliceerd, doet de IATA zijn leden ruim tekort.

Klik hierom het schrijfsel te downloaden.

Bekijk bericht op "schipholwatch.nl - 20-11-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Hans Buurma

Onder leiding van De Juniac (voormalig CEO van AirFrance/KLM) tovert IATA hier een overleden konijn uit de hoge hoed. Nog meer werkgelegenheid is in Nederland al jaren geen steekhoudend argument meer om luchtvaart te laten groeien, nog meer CO2 uit te stoten, nog meer gezondheidsschade aan de leefomgeving toe te brengen en de stikstofemissie uit te breiden.

De luchtvaartsector inclusief toeleveranciers is trouwens nu al een van de grootste werkverschaffers in de Randstad. Een werkgelegenheid die niet alleen hoogst conjunctuurgevoelig is, maar ook verre van duurzaam. De door IATA, respectievelijk De Juniac bepleite luchtvaartgroei op dit Schiphol en de regionale luchthavens betekent vooral nog meer overconsumptie van onnodige pretvluchten. Die dragen totaal niets aan het vestigingsklimaat en het nu al buitengewoon grote economische netwerk bij.

Het zou voor de reputatie van IATA beter zijn als dit pleidooi aan de aandacht van de politiek is ontsnapt of in ieder geval genegeerd wordt.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Het is echt tuig van de eerste richel.
Maffia-praktijken worden niet geschuwd.
Politieke inmenging al helemaal niet.

Is het door deze leugenachtige sector, waarbij alleen geld telt, nog uit te leggen als er een idioot
met een Boeing op slechts 487 meter hoogte over je huis heen raast, terwijl je 35 Km van dat vervloekte Schiphol af woont?
En ja, het is wederom de laagvliegmaatschappij, de KLM.

Leugenachtig tuig !

Geplaatst door anoniem

Waar die 306.000 banen en een bijdrage van 22 miljard euro vandaan komt is heel eenvoudig te verklaren. Die getallen komen van onze eigen overheid op pagina 8 van de Actieagenda Schiphol (april 2016). Die noemen zelfs € 27 miljard en meer dan 300.000 arbeidsplaatsen, dus de IATA houdt zich in. In een voetnoot op dezelfde pagina staat dat dit onbetrouwbare data is (er worden onzeker indirecte bedragen meegenomen en niet door CPB gevalideerd), maar 'who cares' in dit dossier dat van de leugens aan elkaar hangt.
NB Remco Dijkstra gebruikt dezelfde getallen.

Geplaatst door Jaap

Onze economie moet niet nog meer van luchtvaartafhankelijk worden; dat maakt onze economie kwetsbaar.

Geplaatst door gerard

Maar Jaap, onze economie is bij lange na niet luchtvaartafhankelijk. Wie heeft je dat aangepraat?
Luchtvaart is een speler, dat wel. Maar in het verleden zijn grote spelers verdwenen of weggesaneerd, en dat zonder de toendertijd aangekondigde 'catastrofale gevolgen'. denk aan de mijnbouw, de scheepsbouw, Fokker om er een paar te noemen. Saneren waar het moet kan kennelijk minder kwaad dan wat men wil doen geloven.

Geplaatst door Jaap

@Gerard. Goeie vraag! Maar een betere vraag zou zijn wie dat onze regering heeft aangepraat.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.