Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

’Kritisch op groei Schiphol’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 342 
|
 NHD 
me_vliegtuig_IMG_0390.jpg

Het aantal megacity’s in de wereld groeit de komende jaren nog met 45 tot 90. Moeten die allemaal een verbinding krijgen met Schiphol of moet worden gekeken naar het werkelijke belang van die nieuwe verbindingen voor Nederland?

Dat is de kernvraag van hoe Schiphol zich de komende jaren moet ontwikkelen. De bewoners in het Schipholoverleg, de werkgroep Toekomst Luchtvaart en het Landelijk Burgerberaad Luchtvaart hebben de indruk dat luchtvaartmaatschappijen alleen maar willen groeien. Dat de overheid en de luchtvaartsector streven naar een nog groter netwerk met veel bestemmingen en hoge bedieningsfrequenties (veel vluchten per dag of week) voor allerlei soorten passagiers. Schiphol heeft momenteel 327 rechtstreekse bestemmingen.

De drie bewonersgroepen benadrukken dat ook de Raad voor de Leefomgeving onlangs stelde dat dit beleid ’dateert uit de vorige eeuw’. Schiphol moet zich in de toekomst richten op bestemmingen die echt waarde aan de economie toevoegen. De bewoners dringen er in een brief aan luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen op aan om te onderzoeken welke bestemmingen echt noodzakelijk zijn vanaf Schiphol en welke geschrapt kunnen worden. „Er zijn bestemmingen die vooral door toeristen en overstappers worden gebruikt. Denk ook aan het terugdringen van het budgetvervoer en bestemmingen die ook met de trein goed bereikbaar zijn.”

Zakelijk


Juist nu Schiphol met 500.000 vluchten vol zit, de veiligheid van het vliegverkeer in het geding is, de overlast in bepaalde plaatsen is gestegen en het milieu belangrijker wordt, moet volgens de bewoners kritisch naar het netwerk worden gekeken. De zakelijke bestemmingen die van belang zijn voor de Nederlandse economie moeten voorop staan. Daar is nader onderzoek naar nodig en de bewoners hebben de minister alvast een waslijst met aandachtspunten meegegeven. „Zodat we een uiterst selectief, efficiënt net op Schiphol krijgen. Het mag niet meer luchtverkeer vergen dan strikt noodzakelijk is.”

De pilotenbond VNV deelt de mening ’dat we ons in de toekomst moeten richten op vluchten die het meeste toegevoegde waarden hebben voor onze economie en werkgelegenheid’. „Hier moeten echter wel de instrumenten voor zijn. We weten allemaal dat het ministerie veel moeite heeft om in Brussel toestemming te krijgen voor een verkeersverdeelregeling”, doelt de VNV op de discussie om alleen vakantievluchten van Schiphol op Lelystad toe te laten.

Bekijk bericht op "NHD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem


Geplaatst door John

Hallo, prima dat schiphol groeit
Echter. 1 vliegtuig stoot aan vervuiling minimaal 100 vrachtwagenz op diesel. Gezien er over bujv baarn minimaal 100 overvliegen met idem bewolking aan vervuiling.
Waarom zou ik dan moeten investeren in een elektrische auto, zonnepanelen, warmwatsrpomp. Etc
Eigenlijk een vraag aan groen links die zelf massaal met het vliegtuig reizen cq op vakantie gaan

Geplaatst door Peter

Er is maar 1 fatsoenlijke partij in NL dat is partij dieren. De meerderheid in Den Haag zijn schofterig rechtse klootzakken net als de meeste kiezers. Dan hebben we nog wat neo communisme, ook tuig.
Kortom stem fatsoenlijk partij dieren, goede mensen met verstand zoals Ewald Engelen.