Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Kritiek op veiligheidssituatie Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 949 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
hvs_schiphol_DSC_2513.JPG

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - De luchthaven Schiphol en de luchtverkeersleiding (LVNL) werken op het gebied van veiligheid niet optimaal samen en zijn zich onvoldoende bewust van de risico’s die dat met zich meebrengt.

Onderzoeksraad hekelt veiligheidsbeleid


Die harde conclusie trekt de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van een incident in 2014 waarbij de auto van een vogelwachter nog op de baan stond terwijl een vliegtuig mocht starten.

De onderzoeksraad stuitte op een hoogopgelopen ruzie tussen de LVNL en Schiphol in het Veiligheidsplatform Schiphol. LVNL stapte uit een van de overleggroepen en pas na vijf maanden kwam er een gesprek om de lucht te klaren.

„Dat illustreert dat de samenwerking tussen LVNL en Schiphol op het gebied van veiligheid onvoldoende was”, concludeert de onderzoeksraad. De raad doet geen uitspraak over de vraag of de samenwerking nu wel voorbeeldig verloopt.

Job Brüggen, safety manager bij LVNL, herkent zich niet in de kritiek. „Er is inderdaad een impasse geweest, maar dat betekent niet dat alles stil lag. De aanleg van een nieuwe taxibaan ging gewoon door. Soms is het goed elkaar scherp te houden en dan kan het wel eens knetteren. Het is iets dat nu achter ons ligt. We doen samen ons uiterste best om het zo veilig mogelijk te krijgen. Nul incidenten zullen er nooit zijn, tenzij je stopt met vliegen.”

,,Dit gaat over iets van twee jaar geleden’’, reageert Schiphol. ,,We hebben hier goed met elkaar over gesproken en sindsdien is de samenwerking verbeterd. Voor beide organisaties is veiligheid topprioriteit.’’

Het volledige rapport van de Onderzoeksraad leest u hier .


Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ruud

Onderstaand passage geeft de situaties goed weer. Het Ego van de LVNL is belangrijk dan de veiligheid.

"Op 18 december 2013 schrijft de voorzitter van de VpS-stuurgroep een brief aan LVNL.
In deze brief wordt onder meer aandacht gevraagd voor het implementeren van
Engelstalige Radio-Telefonie (R/T) voor voertuigen die actieve banen afrijden. Ondanks
de ambitie van het VpS is deze maatregel nog niet gerealiseerd, zo stelt de brief. De
brief verbaast LVNL omdat LVNL en AAS in VpS samenwerken aan diverse projecten,
hetgeen zou moeten betekenen dat de voorzitter van het VpS van de inhoud van die
projecten op de hoogte had moeten zijn. Na een eerste korte telefonische reactie,
reageert LVNL op 23 januari 2014 per e-mail op de brief en laat weten dat LVNL zijn
deelname aan het RST in opdracht van het management van LVNL voor onbepaalde tijd
opschort. Dat gebeurde ook daadwerkelijk, de opschorting van deelname door LVNL-
personeel duurde circa vijf maanden. Ook de VpS-stuurgroep, waarin AAS en LVNL
beiden zitting hebben, besloot niet bijeen te komen ‘tot de verstandhouding weer
geklaard is’, zo stelt het RST-verslag. "