Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Kritiek op strategie minister Hoekstra bij steun aan KLM

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 187 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
strooien_met_euros.jpg
Strooien met euro's niet zonder voorwaarden
Credit: pixabay

DEN HAAG - Minister Wopke Hoekstra (Financiën) heeft zich in de kaart laten kijken door al in een vroeg stadium aan te kondigen dat het kabinet bereid was miljarden te steken in de redding van KLM. Mede daardoor hadden banken een gunstige positie in de onderhandelingen over deze steunoperatie, concludeert de Algemene Rekenkamer in een rapport.

Voordat een bedrijf op zo’n grote schaal steun krijgt, zou volgens de Rekenkamer eerst verkend moeten worden welke bijdrage schuldeisers en aandeelhouders kunnen leveren. Bijvoorbeeld de banken hadden ook veel te verliezen bij een faillissement van KLM. Hun bijdrage aan een oplossing voor de door corona zwaar getroffen luchtvaartmaatschappij blijft evenwel beperkt, aangezien de overheid ’uiteindelijk 93 procent van het risico van de steunoperatie draagt’.

De Rekenkamer ziet parallellen met reddingsoperaties voor vliegtuigbouwer Fokker en autofabrikant Nedcar in de jaren negentig. Ook die bedrijven werden gezien als te belangrijk voor de economie om failliet te laten gaan. Daardoor konden private partijen ervan uitgaan dat de overheid toch wel in de bres zou springen en belandde een relatief groot deel van de rekening bij de belastingbetaler.

Verder maakte de Rekenkamer een punt van de dubbelrol van ABN AMRO, die het risico van belangenverstrengeling met zich meebrengt. De bank trad op als adviseur van het kabinet en maakt ook deel uit van het consortium van kredietverstrekkers dat KLM te hulp schoot met een fors leningenpakket, waarvoor de overheid grotendeels garant staat.

Hoekstra ’herkent zich niet in alle bevindingen’, laat hij weten. Er is volgens hem bewust voor gekozen om over de bereidheid om KLM te helpen ’vanaf het begin geen onzekerheid of onduidelijkheid te laten bestaan’. Daarbij is ook nauw samengewerkt met de Franse overheid om tegelijkertijd duidelijkheid te geven over moederbedrijf Air France-KLM.

Hoekstra merkt verder op dat de Rekenkamer het recente herstructureringsplan van KLM ’helaas’ niet heeft meegewogen. Daarin zijn volgens de minister afspraken gemaakt over bijdragen die bijvoorbeeld toeleveranciers leveren aan de steunoperatie.

Ook over de steunoperatie voor scheepsbouwer IHC is het rapport kritisch. Het kabinet verhoogde de garantstelling voor dat bedrijf afgelopen voorjaar naar 700 miljoen euro om te voorkomen dat bij een faillissement met zekerheid een bedrag van 395 miljoen euro verloren zou gaan. Maar volgens de Rekenkamer heeft het kabinet niet alle risico’s meegerekend en komt het daadwerkelijke bedrag dat de overheid bij een bankroet kan kwijtraken op 895 miljoen euro.

Toevoeging redactie vlieghinder.nl. Maar, het gaat over nog veel veel meer belastinggeld van ons allemaal: Een overzicht van nog meer recente financiële gebeurtenissen:

1 - Zie eerder op deze site geplaatst: Air France KLM duurste luchtvaartmaatschappij voor belastingbetaler in Europa;

2 - KLM heeft ruim 330.000.000 euro aan noodsteun gekregen van de overheid in het kader van de NOW-regeling. Het gaat om subsidie voor loonkosten over de maanden maart, april en mei. Bron:Stand 13 juli 2020 Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) register – UWV.
De maanden vanaf juni tot heden komen daar nog bij.

3 - De "strategische aankoop" van AF/KLM aandelen heeft het nodigde geleende geld (terug te betalen met ons belastinggeld) gekost. Lees hier. De totale kosten van deze super aankoop heeft ons gekost € 744.200.000. De waarde van de aandelen is vandaag 13-11-2020 om 15:04 uur nog maar € 235.000.00 hetgeen een verlies is van slechts € 506.000.000.

4- Telegraaf 18-11-2020. AMSTERDAM - KLM heeft in de tweede ronde van de NOW-steun – overheidsgeld bedoeld om overeind te blijven in de coronacrisis – nog eens €285 miljoen gekregen. Aan de luchtvaartmaatschappij gelieerde bedrijven, zoals KLM Catering Services, Cityhopper en KLM Luchtvaartschool, kregen ook nog eens ruim €14 miljoen aan coronasteun. Transavia, een volle KLM-dochter, heeft bijna €26 miljoen aan steun ontvangen.


Conclusie: deze minister is lekker bezig met ons belastinggeld om het failliete waterhoofd KLM boven water te houden.


Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit Onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Helaas zijn er in der loop der tijd, vele beslissingen genomen door ministers die het volk enorme bakken met geld hebben gekost.
Nu weer, ene Hoekstra die (op verkapte wijze) smijt met geld van de belastingbetalers.

Is het niet de hoogste tijd dat er eisen gesteld gaan worden aan het ministerschap?
Elke idioot met een vlotte babbel kan de politiek in gaan en het tot minister schoppen.
Na gedane zaken, geen aansprakelijkheid.





Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.