Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Kritiek en bijval over uitspraken groeibeperking door Schiphol-ceo

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 416 
|
 parool.nl - 17-09-2018 
schphol_DSC_3247.JPG

Door Herman Stil

Luchtvaartmaatschappijen zijn niet op voorhand bereid vrijwillige afspraken te maken over inperking van de groei van Schiphol. KLM steunt de oproep van Schipholtopman Dick Benschop om groei na 2020 te matigen, maar andere maatschappijen voelen daar niets voor.

"Wie zegt dat we ruimte moeten laten liggen als de milieuwinst groter is dan economische groei?" zegt voorzitter Frank Allard van Barin, de belangenvereniging van luchtvaartmaatschappijen op Schiphol, in een reactie op uitspraken van Dick Benschop. Les hier.

De nieuwe Schipholtopman pleitte afgelopen zaterdag in Het Parool (Lees hier) voor vrijwillige beperking van de groei na 2020 en afspraken om kieskeuriger om te gaan met nieuwe bestemmingen en verbindingen.

Verschillende geluiden
"In de boezem van Barin zijn de meningen over zo'n afspraak zeer verdeeld," zegt Allard. "Die lopen uiteen van 'laat de markt z'n werk doen' tot matiging van de groei. In de wandelgangen hoor ik daar zeer verschillende geluiden over."

Het vliegverkeer is nu al ondraaglijk en niet in balans met de omgeving
Jan Griese van Schiphol Werkgroep Amstelveen-Buitenveldert


Barin wil zich niet zomaar vastleggen op vrijwillige groeibeperking, maar eerst de uitkomsten van de onafhankelijke MER over de reductie van geluidshinder en overlast sinds 2008 afwachten, die een dezer weken verschijnt.

"Dan pas moeten we de vertaalslag maken naar het aantal vluchten. Als we het de afgelopen jaren beter hebben gedaan dan afgesproken, dan moeten we ook sneller kunnen groeien."

"Het is zeker niet verkeerd dat je als richtsnoer economische groei neemt, maar wel binnen de ruimte die geboden wordt. Laat de feiten voor zich spreken en maak van daaruit doelstellingen. Op basis van de gemaakte afspraken."

Kritisch kijken naar bestemmingen
KLM steunt het voorstel van Benschop, zegt een woordvoerder. "We zijn niet voor ongebreidelde groei. De groei moet kwalitatief zijn en er moet kritisch gekeken worden naar de kwaliteit van het bestemmingennetwerk."

"Maar wel op voorwaarde dat de ontwikkeling van hoogwaardig netwerkverkeer nadrukkelijk prioriteit krijgt ten faveure van werkgelegenheid en vestigingsklimaat. Waarbij ook Lelystad voor vakantievluchten ten gunste van verdere groei op Schiphol wordt ontwikkeld."

"Schiphol de komende jaren op slot doen, is onbestaanbaar en zou rampzalig zijn voor de Nederlandse economie en werkgelegenheid. Bedrijven zullen de grens overgaan, de internationale hubfunctie van Schiphol zal worden uitgehold en KLM zal haar positie op het wereldtoneel verliezen."

Loonstijging
"Groei is essentieel voor iedereen die met Schiphol heeft te maken," zegt president Arthur van den Hudding van vliegersverbond VNV. "Nu vanwege de economische groei de lonen stijgen, komen zonder groei op Schiphol bij luchtvaartmaatschappijen de kosten onder druk te staan."

"Als maatschappijen uit het Midden-Oosten, Azië en de VS wel kunnen groeien, zal dat ten koste gaan van Nederlandse maatschappijen. Dan komt KLM's Pieter Elbers wel weer naar onze leden toe, met de vraag of we gaan inleveren."

Belangrijk signaal
Ook uit de politiek komen verdeelde reacties. Tweede Kamerlid Jan Paternotte (D66) vindt het 'een duidelijke boodschap' van Benschop. "Schiphol stapt uit de ratrace tussen Europese luchthavens om wie de grootste is. Dat is ook een belangrijk signaal om voortaan ruim binnen afspraken over milieugrenzen te zitten. We zullen hem aan die belofte houden."

"Een nieuwe ceo, een noodzakelijk nieuw geluid," aldus gedeputeerde Adnan Tekin (luchtvaart) van Noord-Holland. "Het vertrouwen herwinnen is nu hard nodig, evenals echte stappen zetten met hinderbeperking voor bewoners, duurzaamheid en veiligheid." De Amsterdamse Schipholwethouder Udo Kock wil niet inhoudelijk reageren op de uitspraken van Benschop.

Benschop zet ondanks mooie woorden de traditie van voorgangers voort
Omwonenden van Schiphol


Maar kritiek is er ook. "De topman van Schiphol gaat hier toch echt de fout in," aldus Kamerlid Cem Laçin (SP). "Lelystad verlicht Schiphol helemaal niet, de uitgeplaatste vluchten worden meteen opgevuld en na 2020 wil hij toch verder groeien. Waar is de verlichting?"

Grenzen
GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger vindt dat Benschop omwonenden van Schiphol en Lelystad tegen elkaar uitspeelt. "Rondom Schiphol 'minder, meer' groei beloven, mits Lelystad Airport doorgaat. Dan erken je niet dat grenzen van klimaat en omwonenden zijn bereikt. De luchtvaart heeft zo al veel te lang kunnen doordenderen."

Ze is wel blij dat Benschop bereid is te kijken of geluid en overlast in de toekomst gemeten kunnen worden in plaats van berekend, zoals nu. "Die papieren werkelijkheid staat ver van de overlast die mensen echt ervaren. We moeten geluid gaan meten en daar ook op handhaven. Dat begint nu ook door te dringen tot de minister en de nieuwe baas van Schiphol. Nu moet er snel een concreet plan komen."

"Een nieuwe ceo, een noodzakelijk nieuw geluid," aldus gedeputeerde Adnan Tekin (luchtvaart) van Noord-Holland. "Het vertrouwen herwinnen is nu hard nodig, evenals echte stappen zetten met hinderbeperking voor bewoners, duurzaamheid en veiligheid." De Amsterdamse Schipholwethouder Udo Kock wil niet inhoudelijk reageren op de uitspraken van Benschop.

Mooie woorden
Actiegroepen van Schipholbewoners zijn nog minder positief. Zij pleiten vorige week al voor een complete groeistop op de luchthaven. "Zodra een bestaande afspraak knellend wordt, komt Schiphol weer met nieuw afspraken om verder te groeien," zegt voorzitter Jan Griese van Schiphol Werkgroep Amstelveen-Buitenveldert. "Het gaat al jaren en zo en Benschop zet ondanks mooie woorden, deze traditie van voorgangers voort."

"Het vliegverkeer is nu al ondraaglijk en niet in balans met de omgeving. Er zijn al 150.000 pretvluchten. Afspraken worden nog altijd niet nagekomen. Groei is ook niet nodig, Schiphol is al lang geen economische motor meer."

Volgens voorzitter Kees Weijer van Platform Vliegoverlast Amsterdam blijkt uit de uitspraken van Benschop dat dat Schiphol nog steeds wilt groeien 'terwijl dat helemaal niet kan'. "De overlast voor de bewoners rondom Schiphol is nu al te ernstig. Het is gewoon onmenselijk duizenden mensen elke dag weer te onderwerpen aan deze overlast. Het is ook ernstig dat deze situatie, keer op keer, ook door Dick Benschop, gebagatelliseerd wordt."

Bekijk bericht op "parool.nl - 17-09-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Vandaag gelezen:

De zeespiegel stijgt mogelijk zo snel dat de Oosterscheldekering aan het eind van de eeuw niet meer voldoet. Daarvoor waarschuwt onderzoeksinstituut Deltares in een rapport dat hoort bij de stukken die zijn gepresenteerd op Prinsjesdag. Dat schrijft de PZC.
Als de klimaatdoelen van Parijs worden gehaald, zodat de aarde deze eeuw niet meer dan 2 graden opwarmt, kan de zeespiegel al tot maximaal 2 meter stijgen. Maar het is niet uitgesloten dat het 4 graden warmer wordt. Dan stijgt het water zeer waarschijnlijk 2 meter en in het zwartste scenario zelfs 3 meter. ,,Ergens tussen de 1 en 1,5 meter zeespiegelstijging zal de kering zo vaak moeten sluiten dat die niet meer functioneert en vervangen moet worden door een alternatief”, schrijf Deltares in het rapport ‘Mogelijke gevolgen van versnelde zeespiegelstijging voor het Deltaprogramma’.
De halfopen Oosterscheldekering is een technisch hoogstandje dat 8,2 miljard gulden kostte.

Dit wordt dus in de toekomst nog veel duurder. Waarom niet nu al dit verdisconteren in de ticketprijzen? En hoe past verdere groei van luchtverkeer hier ooit in?

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

@Ja Bob : De oogkleppen van Ministerie en de Luchtvaartsector

Geplaatst door anoniem1

Binnenkort dan de "onafhankelijke" mer,spannend. Benschop weet al dat er ruimte is,al is bureau leefomgeving een andere mening toegedaan.

Dijken ophogen,het zou in theorie voor een bepaalde zeespiegel stijging een oplossing kunnen zijn. Denk echter dat de rivieren een groter probleem worden met de stijgende zeespiegel,die staan dan minstens 2m boven nap,daar moet je dan ook alle dijken gaan ophogen. Droogmalen word ook lastiger,water moet steeds verder omhoog gepompt worden. De mogelijkheden voor Nederland om stijgende zeespiegel het hoofd te bieden zijn beperkt,nog deze eeuw plannen maken om bepaalde gebieden prijs te geven,verleggen accent woningbouw naar utrechtse heuvelrug.

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee


Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Ach ik schrik er niet zo van. Voor de NL burger is vliegvakantie heilig en milieu boeit de meeste niets. Maar daar ligt ook de crux. We moeten niet denken dat iedere burger even verantwoordelijk is en daar naar handelt. Daarom is er ook een maximum snelheid, dan laten we het ook niet over aan de individuele burger. Vliegen vreet energie die we bikkelhard nodig hebben, het vreet onhoudbare subsidie die we straks niet meer kunnen ophoesten, het vervuilt en het zorgt voor klimaatverandering. Onhoudbaar, dus politiek en bedrijfsleven moeten inzetten op verandering. Helaas gebeurt het tegenovergestelde, men geeft juist vol gas.