Platform Vlieghinder Kennemerland
 

‘Krimp van Schiphol is een goed idee’

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1110 
|
 Metronieuws 
krimp_de_luchtvaart.JPG

‘Het is onze verantwoordelijkheid om de route richting krimp te gaan bewandelen’

Ties Joosten
Klimaatjournalist bij Follow the Money en schrijver De blauwe fabel: waarom we de KLM al een eeuw lang tegen elke prijs in de lucht houden
"Krimp van Schiphol is onvermijdelijk zou ik zeggen, daar moet Schiphol zich dan ook op gaan voorbereiden. De reden daarvoor is heel simpel: we leven in een wereld die opwarmt. We weten dat we fors minder CO2 moeten uitstoten om daarmee te stoppen. Als we niet fors en snel ingrijpen, liggen er potentieel heel erg rampzalige gebeurtenissen voor ons." (lees verder...)

‘Voor de Nederlandse economie maakt krimp van Schiphol niet zo gek veel uit’

Walter Manshanden
Expert stedelijke economie
"Op basis van onderzoek naar wat de bijdrage van de luchtvaart is aan de maatschappelijke welvaart, kom je er op uit dat de krimp van de luchtvaart en dus van Schiphol inderdaad een goed idee is."(lees verder...)

‘Ga die tickets duurder maken’

Henry Steenbergen
Directeur transport en mobiliteit bij de Rabobank
"Volledige sluiting van Schiphol is geen optie, maar krimp is onvermijdelijk. Fit for 55 – het Europese plan om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 55 procent te verminderen – wordt heel moeilijk om te halen en dat besef lijkt nog niet echt ingedaald te zijn." (lees verder...)


Bekijk bericht op "Metronieuws"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Voor de nederlandse economie als geheel is krimp schiphol geen ramp. Het zou zelfs een economische meerwaarde kunnen hebben. Het probleem is echter dat krimp positief is voor een deel van de economie en negatief voor een ander deel. De optelsom mag dan mogelijk positief zijn,het gaat juist om de delen.

Aan sommige delen van de economie word een groter belang toegekend dan aan andere delen. In het algemeen genomen weegt het belang van multinationals zwaarder dan het belang van kleinere partijen. Men is bij wijze van spreken bereid om 2 miljard elders in de economie op te geven als dat 1 miljard extra winst geeft in het deel dat men belangrijk vind.

Een objectieve economische beoordeling van schiphol is intressant maar eigenlijk onzinnig omdat het voorbij gaat aan de afwegingen die gemaakt worden en het verschil in waarde dat men toekent aan verschillende delen van de economie.
Het helpt wel om duidelijk te maken dat niet alle economische belangen gelijk zijn en evenredig naar hun omvang worden meegenomen in de besluitvorming.

Er wordt nu echter zoveel over krimp gesproken,ook vanuit de politiek,dat er toch wel een beetje hoop begint te gloren voor de omwonenden.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Krimp van de luchtvaart is meer dan een goed idee!

VASTGOEDBEDRIJF SCHIPHOL SPINT GAREN BIJ STIKSTOFCRISIS

In de door Schiphol en CEO PvdA Dick Benschop nagestreefde “Holland Metropool” is slechts ruimte voor zwaar geindustrialiseerde sectoren naast megalomane urbanisatie met hier en daar een stadspark met recreatieve en pretpark functies.

Verdienmodellen staan volledig voorop en maximale exploitatie te land, ter zee en in de lucht viert hoogtij. En zo lang de politiek van links tot rechts alle opgetuigde en verzelfstandigde bestuur en uitvoeringsorganisaties hun gang laat gaan en zelf participeert in t.b.v. die “Holland Metropool” actieve netwerken (zoals de Metropoolregio’s, BRS, Economische Raden etc.) zal er geen steek veranderen.

Daarnaast speelt een internationaal speelveld met sterk ondemocratische tendenzen een rol: via internationale ondernemingen met grote invloed wordt het democratische bestel uitgehold en controlerende macht buiten spel gezet.